Smulan00 skrev 2010-08-25 20:08:16 följande:
Tror inte du förstår vad du själv skriver. Nu finns det en lag som vi får rätta oss efter, även i denna tråden. Det är inget lagförslag utan en existerande och aktiv lagstiftning. Utgå ifrån den. Flickan är mindreårig. Mannen hade sex med henne. Enligt lag är det våldtäkt. Hon är ett offer. Han är gärningsman.
Vad vill du? Att män går fria? Att de mindreåriga ska straffas? Att mindreåriga ska klassas som horor för att en vuxen haft sex med dom trots en lag som förjuder det och får betala skadestånd? Att mindreåriga ska misstros bara för att ett fåtal farit med osanning? Sänka åldern för när man får ha sex lagligt?
Det finns ändå en lag och det ska vi väl vara glada för. Den är inte till för att skada vuxna utan för att skydda de som är under 15 år.
Och jag anmärker enorma brister i den lagen, brister som du totalt blundar för att ... vi har en lag punkt.
så svartvit är inte livet och så svartvit kommer livet aldrig bli.
Jag vet vilka lagar vi har i landet, jag ser resultatet av dessa lagar framför mig. "förövaren" förvandlas till ett offer (ala lyxhora) och den som inte begick några fel får sitt liv förstört.
Vad jag vill är att man ska betrakta fall till fall och där inga verkliga brott har begåtts så ska ingen straffas, nu straffas folket per automatik vare sig dom var skyldiga eller inte.
Lagen kanske inte "är till" att skada vuxna, lik förbannad ser vi just det framför oss. Nej jag är inte nöjd med en lag som ställer till mer skada än nytta