• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:13:31 följande:
    Nej, tråkigt att ni skapar sånt avstånd mellan er och andra.
    Så om du kallar din vän för 'Olle' högt, så skapar du avstånd då från dina andra vänner menar du? Eftersom du inte kallar alla dina vänner vid deras förnamn?
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-10-17 19:20:25 följande:
    Så om du kallar din vän för 'Olle' högt, så skapar du avstånd då från dina andra vänner menar du? Eftersom du inte kallar alla dina vänner vid deras förnamn?
    Nej, jag menar att ni "systrar" varandra och därmed skapar ett "vi" och "dem"-tänk.
  • nur
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:13:31 följande:
    Nej, tråkigt att ni skapar sånt avstånd mellan er och andra.
    Du känner så, du pratar utifrån dig själv... du är jätte vällkommen att vara syster, jag blir bara glad om du kallar mig syster va är det som gör att du känner dig utstöd?
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:21:25 följande:
    Nej, jag menar att ni "systrar" varandra och därmed skapar ett "vi" och "dem"-tänk.
    Jag tror det handlar om avundsjuka snarare.

Ge mig en anledning att kalla dig 'min vän' så kallar jag dig det. Och det handlar lika lite om 'vi och dem' tänk.

Jag tror man kan ha en viss nytta av att förstå att det finns olika grupper i samhället i olika lägen som har vissa ting gemensamt. De har ett 'gemensamt språk' och använder gärna det när de träffas. Det må vara religion som förenar. Det kan vara gamla arbetskamrater. Det kan vara AIK:are. De som släktforskar osv osv. Det har inte ett dugg med 'vi och dem' att göra, utan helt andra grunder.
  • Afrodisiac
    nur skrev 2010-10-17 19:23:38 följande:
    Du känner så, du pratar utifrån dig själv... du är jätte vällkommen att vara syster, jag blir bara glad om du kallar mig syster va är det som gör att du känner dig utstöd?
    Nej, för vi delar inte samma tro. Inom islam (och även Jehovas Vittnen som jag känner till), kallar man varandra för "broder" och "syster" enbart om man har bekänt sig till religionen. Vi andra är och kan aldrig vara "syster" eller "broder". 

Det är för att markera ett barn, en intim relation till varandra. Men vill du vara min syster utan att jag ens gillar din religion, så fine. 
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-10-17 19:25:34 följande:
    Jag tror det handlar om avundsjuka snarare.

Ge mig en anledning att kalla dig 'min vän' så kallar jag dig det. Och det handlar lika lite om 'vi och dem' tänk.

Jag tror man kan ha en viss nytta av att förstå att det finns olika grupper i samhället i olika lägen som har vissa ting gemensamt. De har ett 'gemensamt språk' och använder gärna det när de träffas. Det må vara religion som förenar. Det kan vara gamla arbetskamrater. Det kan vara AIK:are. De som släktforskar osv osv. Det har inte ett dugg med 'vi och dem' att göra, utan helt andra grunder.
    Nej, det handlar inte om avundsjuka. 

Det är inte upp till mig att ge dig en anledning att du ska kalla mig din vän. Jag marknadsför inte mig själv, utan det är upp till var och en om de vill vara min vän.

Jo, det är när man använder sådan titel som man avskärmar sig från andra för att visa tillhörighet med likasinnade. Det blir automatiskt ett "vi" och "dem"-tänk.  
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:28:55 följande:
    Nej, det handlar inte om avundsjuka. 

Det är inte upp till mig att ge dig en anledning att du ska kalla mig din vän. Jag marknadsför inte mig själv, utan det är upp till var och en om de vill vara min vän.

Jo, det är när man använder sådan titel som man avskärmar sig från andra för att visa tillhörighet med likasinnade. Det blir automatiskt ett "vi" och "dem"-tänk.  
    Så vad är det för fel att tala till sin kompis i termer som 'AIK:are' och det innebär att man avskärmar sig från andra? För det går att använda i vilket sammanhang som helst, inte bara gällande religion.
  • nur
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:26:59 följande:
    Nej, för vi delar inte samma tro. Inom islam (och även Jehovas Vittnen som jag känner till), kallar man varandra för "broder" och "syster" enbart om man har bekänt sig till religionen. Vi andra är och kan aldrig vara "syster" eller "broder". 

Det är för att markera ett barn, en intim relation till varandra. Men vill du vara min syster utan att jag ens gillar din religion, så fine. 
    Vi kan väl säga medsyster men du o jag är medsyster på annat sätt kanske, vi har säkert annan nämnare som för oss samman som gör att vi bli syster, ta inte det så hård du behöver inte gilla min religion det helt ok, man kan inte gilla allt men att vara hatist mot varann för att vi inte gillar varandras tro är inte bra....
     Skrattande Min biologiska syster är inte lika religiös som jag men jag älskar henne ändå, varför ska jag inte kunna göra det samma för dig?
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-10-17 19:32:31 följande:
    Så vad är det för fel att tala till sin kompis i termer som 'AIK:are' och det innebär att man avskärmar sig från andra? För det går att använda i vilket sammanhang som helst, inte bara gällande religion.
    I det sammanhanget Nur använde "syster" var när hon försökte förlöjliga en annan person. "Syster" i den kontexten stigmatiserade den andra personen.
  • Afrodisiac
    nur skrev 2010-10-17 19:32:56 följande:
    Vi kan väl säga medsyster men du o jag är medsyster på annat sätt kanske, vi har säkert annan nämnare som för oss samman som gör att vi bli syster, ta inte det så hård du behöver inte gilla min religion det helt ok, man kan inte gilla allt men att vara hatist mot varann för att vi inte gillar varandras tro är inte bra....
     Skrattande Min biologiska syster är inte lika religiös som jag men jag älskar henne ändå, varför ska jag inte kunna göra det samma för dig?
    Jag hoppas att ingen är hatisk här. Kritisk ja, men inte hatisk.