• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • Nami08
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:21:25 följande:
    Nej, jag menar att ni "systrar" varandra och därmed skapar ett "vi" och "dem"-tänk.
    Det är verkligen inte menat som det utan det heter i islam att "man är systrar och bröder i tron"
    Jag använder det ofta till andra muslimer och jag hoppas inte att någon tar det som ett uteslutande eller tar illa upp. Men ibland blir man ju hemmablind och tänker kanske inte på att andra kan ta illa upp.
  • Nami08
    Posh skrev 2010-10-17 22:34:39 följande:
    Om de inte tror att den andra är muslim längre, ja då gillar man inte varandra längre. Skrämmande utveckling. Skrämmande gruppdynamik.
    Personligen sätter jag ribban lite högre. Det krävs mer än bara en gemensam religion för att man ska tycka om någon.
    Just sayin´...
    Men jag kan hålla med Posh här om att det verkligen inte gäller alla, och som hon skriver vad händer med vissa då de märker/får veta att någon lämnat tron, lämnat bönen, o dyl.? Eller att man känner att någon kallar en syster bara för att man är muslim men om man hamnar i en svacka då blir det annat ljud i skällan...
    Kan vara en ganska så skrämmande gruppdynamik faktiskt.
    Personligen har jag hellre "äkta" systrar och bröder dvs äkta vänner som står där oavsett vilken religion eller ras jag eller de tillhör!
  • nur
    Posh skrev 2010-10-17 22:34:39 följande:
    Om de inte tror att den andra är muslim längre, ja då gillar man inte varandra längre. Skrämmande utveckling. Skrämmande gruppdynamik.
    Personligen sätter jag ribban lite högre. Det krävs mer än bara en gemensam religion för att man ska tycka om någon.
    Just sayin´...
    Innan du uttalar dig om hur vi muslimer känner oss när det gäller icke muslimer så vill jag att du frågar mig, sån kan inte du veta eftersom du är inte muslim!!! Om boken du klassar som deckare " Brott och Straff"  ja det inte mkt jag kan säga om dig om du inte känner till en världs klassiker men den är långt ifrån att vara dagens deckare böcker!

Om min analysförmåga, mmm jag är nöjd med det men bara för att du inte begriper min tillvägagångsätt o resultat betyder inte att jag är inte analytiker snarare visar din förmåga att skymma saker du inte vill se eller tom inte kan se!!!
  • Kakmonstret

Nur -

Tror du alltså att jag tror att världen styrs av reptiler?

Jag är ledsen, men din poäng kom nog bort lite på vägen där va?

Försök igen.

• nur

Jag tror inte heller att vi styrs av reptiler men nåt ligger i det, köp inte allt media serverar va lite selektiv , thats my point!

• Kakmonstret
    nur skrev 2010-10-18 12:18:46 följande:
    Jag tror inte heller att vi styrs av reptiler men nåt ligger i det, köp inte allt media serverar va lite selektiv , thats my point!
    Menar du att bara för att du köper allt islam säger - så är det per automatik så att JAG köper allt media säger?

Sorry, men din poäng är fortfarande borta.
  • Posh
    Nami08 skrev 2010-10-18 00:31:19 följande:
    Men jag kan hålla med Posh här om att det verkligen inte gäller alla, och som hon skriver vad händer med vissa då de märker/får veta att någon lämnat tron, lämnat bönen, o dyl.? Eller att man känner att någon kallar en syster bara för att man är muslim men om man hamnar i en svacka då blir det annat ljud i skällan...
    Kan vara en ganska så skrämmande gruppdynamik faktiskt.
    Personligen har jag hellre "äkta" systrar och bröder dvs äkta vänner som står där oavsett vilken religion eller ras jag eller de tillhör!
    Håller med, och ja det är oerhört creepy detta. Det blir det när man upplever att en del, som sagt inte alla- långt ifrån alla, men när det händer att man upplever den här gruppdynamiken blir det väldigt obehagligt.
    Jag är starkt emot detta vi- och dem tänk som många fundamentalister besitter.
  • Posh
    nur skrev 2010-10-18 07:56:58 följande:
    Innan du uttalar dig om hur vi muslimer känner oss när det gäller icke muslimer så vill jag att du frågar mig, sån kan inte du veta eftersom du är inte muslim!!! Om boken du klassar som deckare " Brott och Straff"  ja det inte mkt jag kan säga om dig om du inte känner till en världs klassiker men den är långt ifrån att vara dagens deckare böcker!

Om min analysförmåga, mmm jag är nöjd med det men bara för att du inte begriper min tillvägagångsätt o resultat betyder inte att jag är inte analytiker snarare visar din förmåga att skymma saker du inte vill se eller tom inte kan se!!!
    Du vet absolut ingenting om mig, och därmed undanber jag mig fortsatta missförstånd och personangrepp från din sida.

Nej det är inte ett tecken på en bra analytisk förmåga om man går in i en tråd och missförstår den å det allra grövsta, istället för att ta till sig de inlägg som samtliga andra förstått lämna tråden med ett obegripligt inlägg om deckarböcker och vem som tycker vad om muslimer (!) Skärpning.
  • Kakmonstret

Nur -

Jaha, det är Tv4 som skapat myten om Al Qaida!  Jag trodde det var USA.

...and DEATH to America!

• Kakmonstret
    nur skrev 2010-10-18 14:53:03 följande:
     du vet inte hur många böcker jag har läst om islam o hur många år har praktiserat o har haft koran-stuier!
    Indoktrinerad vad ordet.

Så länge det är indoktrinering i just islam är allt väl eller?