• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • nur
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:41:04 följande:
    Jag hoppas att ingen är hatisk här. Kritisk ja, men inte hatisk.
    där har vi en gemensam nämnare...
  • Kakmonstret
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:40:09 följande:
    I det sammanhanget Nur använde "syster" var när hon försökte förlöjliga en annan person. "Syster" i den kontexten stigmatiserade den andra personen.
    Det är det vanliga greppet bland muslimerna här på FL.

Komiskt för övrigt hur alla muslimer per automatik gillar varandra enbart för att dom båda är muslimer.
  • Kakmonstret

Nur - Du svamlar ju värre än Halal.

• Kakmonstret

Jag kollade länken, och det var obegripligt svamel.

• nur
    Kakmonstret skrev 2010-10-17 20:43:18 följande:
    Jag kollade länken, och det var obegripligt svamel.
    Skrattande ok...never mind...
  • Kakmonstret
    nur skrev 2010-10-17 20:44:17 följande:
    Skrattande ok...never mind...
    Vad skulle jag få ut av att läsa om reptiler som styr människor, ufon, frimurare som sprider hepatit för att minska världsbefolkningen, att hiv-viruset inte ger aids och andra fantasier?

Det är ju helt bisarrt. Varför i hela helvete länkar du dit?!
  • Gung Ho
    Kakmonstret skrev 2010-10-17 21:47:09 följande:
    Vad skulle jag få ut av att läsa om reptiler som styr människor, ufon, frimurare som sprider hepatit för att minska världsbefolkningen, att hiv-viruset inte ger aids och andra fantasier?

Jag måste nog påstå att jag heller inte förstod i vilket sammanhang denna länk lades upp.
  • Posh
    Kakmonstret skrev 2010-10-17 20:01:49 följande:
    Det är det vanliga greppet bland muslimerna här på FL.

Komiskt för övrigt hur alla muslimer per automatik gillar varandra enbart för att dom båda är muslimer.
    Om de inte tror att den andra är muslim längre, ja då gillar man inte varandra längre. Skrämmande utveckling. Skrämmande gruppdynamik.
    Personligen sätter jag ribban lite högre. Det krävs mer än bara en gemensam religion för att man ska tycka om någon.
    Just sayin´...
  • Posh
    Kakmonstret skrev 2010-10-17 21:47:09 följande:

Add3 skrev 2010-10-17 21:57:01 följande:
    Jag måste nog påstå att jag heller inte förstod i vilket sammanhang denna länk lades upp.
    Inte för att vara sån men Nur är väl inte direkt känd för sin analytiska förmåga. Jag vill minnas att jag fick ett boktips i en diskussion en gång. Det var ett krav från Nurs sida att jag skulle läsa en deckare innan vi kunde fortsätta diskussionen.......................
  • Nami08
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 17:04:48 följande:
    OK. Men vem av er har mer rätt angående att följa eller inte inte följa ett lands lagar, du eller TS? Och vad för texter följer TS som inte du följer, som gör att ni två uttalar er på olika sätt? Eller, vilka texter är det som tolkas olika av er två?
    Ts har tidigare i tråden skrivit att hon följer Hanafi (skola inom islam), därefter sa hon sig följa Ibn-Abd-Al Wahab som förespråkar den lära man bla följer i Saudi. (som i väst brukar kallas Wahabister)
    Jag följer inte någon speciell skola, jag ser inga problem i att följa islam och leva med det i min vardag. Det står en fritt att följa vilken lärd eller skola man känner förtroende för. Jag har ingen speciell imam eller lärd jag följer utan jag använder mitt förnuft och logik i varje specifik fråga då islam förespråkar en att göra det. Vi har imamer här i Sverige som man kan fråga när det gäller något man undrar och jag tycker det är bättre att fråga dem som faktiskt lever här och vet hur vårt samhälle fungerar för att kunna anpassa sig till det samtidigt som man följer islam. Istället för att fråga en i Saudi som inte har ett dugg med Sverige och vårt system att göra.
    Det handlar inte om vem som har rätt utan är mer en tolkningsfråga. Man tolkar texterna annorlunda helt enkelt.