• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:56:55 följande:
    Men kära ni som tycker det är helt okej att döda barnet i v.18...får jag bara fråga VARFÖR ni tycker det är helt okej??
    Förväntar du dig att folk ska svara på en så dåligt och fult formulerad fråga?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • mammaspojkar10
    Reglementet skrev 2010-08-28 19:57:30 följande:
    Varför anser du att det är okej att döda barnet i vecka 6?

tror visst att jag ställde en fråga innan dig...

• mammaspojkar10
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 19:58:27 följande:
    Förväntar du dig att folk ska svara på en så dåligt och fult formulerad fråga?
    jasså är frågan dum jag ställer? varför det?
  • Shadilly
    Men kära ni som tycker det är helt okej att döda barnet i v.18...får jag bara fråga VARFÖR ni tycker det är helt okej??
    Jag har skrivit tidigare varför lagen är bra som den är, aborterna sker inom ramen för fostrets utveckling vad gäller att inget lidande ska förekomma och det fungerar dessutom bra ihop med gällande vårdresurser både när det gäller kö till ingreppet och diagnosmöjligheter.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • lennartsdotter
    Varför inte? För mig är det OK att abortera alla foster som inte är livsdugliga utanför kvinnan. Jag skiter i hur gammalt eller stort fostret är. För mig handlar det om fostret kan födas till ett självständigt liv eller inte.
  • Tabba

Så ni har inte kommit längre i debatten?

Nå, vi tar det igen.

Vad är den etiska skillnaden mellan en abort i v6 och en i v20 ? 
     VARFÖR ska den fria abortgränsen sänkas?

• mammaspojkar10

Ha ha ha ha, nä nu måste jag skratta lite...Vad är det för skillnad på ett embryo och ett foster? hmmm....ni som tycker det är helt okej kanske kan läsa på lite om det där...Varför ens vänta tills barnet är så pass stort att göra abort och faktiskt föda fram barnet? istället för att göra abort i v.6 eller v.8 där det bara är en klump som kommer ut? ja vad är skillnaden?  nu ska jag sätta mig i soffan och kolla på en rolig film! Bye!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:59:57 följande:
    jasså är frågan dum jag ställer? varför det?
    Det är en dumt formulerad fråga, men framförallt är det en väldigt fult formulerad fråga eftersom den som svarar måste erkänna att mord på barn är ok.

Det är i stil med "Slår du fortfarande dina barn/fru/man?"
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • annbom

Finns ingen anledning att sänka från 18 till 12 veckor. De är nog extremt få som väntar till v 17 innan de för abort bara för att. Gör man en abort efter v 14 så finns det nog andra skäl än att man velat vänta så länge.

• ChoopChoopSong
    Varför är det "helt okej" att döda barnet i vecka 12???

Kallar du det "döda" och tycker att det är mord, så är det mord oavsett om aborten sker i vecka 10 eller 20. Att just du kunde känna fosterrörelser redan i vecka 17 hör inte till saken. Vad just du känner är inte heller relevant för alla andra kvinnor. Men ytterst få gör nog abort efter vecka 13, om de inte måste, eftersom man typ måste "föda" fram fostret.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!