• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Jossebell

Ofta talar man om unga som slarvar, eller kvinnor mitt i livet som blir oönskat gravid. Men de som känner sig för gammal för att bli mamma då? Måste vi sluta ha sex helt för att vara säker?

När min mamma efter några år som änka träffade en ny man så ringde hon till mig i panik. Hon misstänkte att hon blivit gravid 52 år gammal. Nu visade det sig att det var falskt alarm. Mamma blev inte så många år äldre när hon sedan avled. Visst hade det gått att lösa men det hade inte varit så bra.

• Isola09
    Jossebell skrev 2010-08-28 19:31:02 följande:
    Ofta talar man om unga som slarvar, eller kvinnor mitt i livet som blir oönskat gravid. Men de som känner sig för gammal för att bli mamma då? Måste vi sluta ha sex helt för att vara säker?

När min mamma efter några år som änka träffade en ny man så ringde hon till mig i panik. Hon misstänkte att hon blivit gravid 52 år gammal. Nu visade det sig att det var falskt alarm. Mamma blev inte så många år äldre när hon sedan avled. Visst hade det gått att lösa men det hade inte varit så bra.
    Man kan väl använda skydd även om man är äldre?
  • mammaspojkar10
    Jossebell skrev 2010-08-28 19:31:02 följande:

Nej men fortfarande pratar vi inte om att förbjuda abort! Vi talar och diskuterar om att det inte bör vara accepterat att göra abort till v.18...man kan väl som jag skrev i ett annat inlägg här hålla så pass stor koll på sin kropp att man kan hinna göra abort INNAN v.12 tex...........
  • Reglementet

Men varför ska man göra abort innan vecka 12?

*Kommersiellt budskap*
  • Shadilly
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 19:26:31 följande:
    Vi hade även ett gäng "änglamakerskor" och således många döda spädbarn. Men det är så jobbigt att tänka på så det behöver vi inte tänka på.Drömmer
    Ja det var en fin tradition, massvis av bebisar kom till himlen.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Shadilly
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:34:11 följande:
    Nej men fortfarande pratar vi inte om att förbjuda abort! Vi talar och diskuterar om att det inte bör vara accepterat att göra abort till v.18...man kan väl som jag skrev i ett annat inlägg här hålla så pass stor koll på sin kropp att man kan hinna göra abort INNAN v.12 tex...........
    Me nkan vi inte ha kvar den fria aborten och bara ställa upp en skampåle på torget i så fall?
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:34:11 följande:
    Varför är det en moraliskt skillnad mellan att göra abort innan vecka 12 och innan vecka 18?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • mammaspojkar10
    Reglementet skrev 2010-08-28 19:35:24 följande:
    Men varför ska man göra abort innan vecka 12?
    läs nogrannare, tex innan v.12. jo för att den tex är mindre, mindre utvecklad. återigen ett ex...
  • astro

Med tanke på att gränsen för tänkbar överlevnad hela tiden sänks ... jo, det känns totalt rimligt att sänka gränsen till 12 veckor.

Det innebär ju trots allt att man normalt sett har minst en månad att bestämma sig på.

• mammaspojkar10
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 19:36:31 följande:
    Varför är det en moraliskt skillnad mellan att göra abort innan vecka 12 och innan vecka 18?
    återigen ett ex...har förklarat och tänker ej förklara mer...det säger ju sig självt. ju tidigare desto BÄTTRE SÅKLART!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!