• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Shadilly
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:38:02 följande:
    återigen ett ex...har förklarat och tänker ej förklara mer...det säger ju sig självt. ju tidigare desto BÄTTRE SÅKLART!
    Och därför ska vi förlänga kön till de senare aborterna. Ja det är kristallklart.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:38:02 följande:
    återigen ett ex...har förklarat och tänker ej förklara mer...det säger ju sig självt. ju tidigare desto BÄTTRE SÅKLART!
    Nej, det säger sig inte självt, då hade jag inte frågat. Den moraliska handlingen är vad jag kan se densamma, varför anser du att det finns en skillnad?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • mammaspojkar10
    Shadilly skrev 2010-08-28 19:36:27 följande:
    Me nkan vi inte ha kvar den fria aborten och bara ställa upp en skampåle på torget i så fall?
    Ursäkta vad snackar du om? Jo jag är för fri abort, dock inte ända till v.18 då barnet är så pass stort osv. Det är med ett mord som sker enligt mig....så därför, återigen *suckar* Ju tidigare detta sker detso BÄTTRE....
  • lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 19:24:03 följande:
    Jag tycker att alla signaler som sänds ut att detta med att göra barn / ta bort barn är en lättvindig grejj är livsfarliga. Att man bara kan göra en abort och så hipp med happ så är det lugnt. Att dagen efter piller säljs på Apoteket osv.

Vi ska underlätta för kvinnor som blir ofrivilligt gravida, men vi måste samtidigt visa att man själv måste ta ansvar för hur man beter sig och vad man gör. Att saker och ting får konsekvenser.

Det kallas att bli vuxen.

Vilka signalerar att abort är en lättvindig grej? Antalet aborter minskar!

• Shadilly
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:39:58 följande:
    Ursäkta vad snackar du om? Jo jag är för fri abort, dock inte ända till v.18 då barnet är så pass stort osv. Det är med ett mord som sker enligt mig....så därför, återigen *suckar* Ju tidigare detta sker detso BÄTTRE....
    Om det bara är fråga om att kvinnorna ska fatta att det inte är okej att göra abort i v 18 kan man väl bara ställa dem i skampåle efteråt istället för att en massa oskyldiga bebisar ska behöva födas oönskade?
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • lennartsdotter
    Isola09 skrev 2010-08-28 19:24:41 följande:
    Det är väl det att vi har ett ansvar också? vi vet ju hur barn blir till.. Om det är lite mer restriktivt kring det hela kanske folk blir mer försiktiga.
    Nja. Verkligheten säger oss väl att det faktiskt inte blir så. När man har en mycket begränsad aborträtt eller ingen alls brukar det snarare bli så att desperata kvinnor faller i händerna på människor som med mer eller mindre tveksamma metoder försöker utföra abort. Ibland går det bra. Ibland skadas kvinnan och fostret dör. Ibland skadas kvinnan och fostret. Ibland dör kvinnan.
  • lennartsdotter
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:39:58 följande:
    Varför då? Det är ju samma "person" som dödas. Resonemanget att det är mer OK att döda när "personen" är mindre utvecklad leder ju även till konsekvensen att det är mer OK att döda en 1-åring än en 20-åring.
  • Reglementet
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:37:05 följande:
    läs nogrannare, tex innan v.12. jo för att den tex är mindre, mindre utvecklad. återigen ett ex...
    Läsa noggrannare om vadå? Fostret kan kan fortfarande inte överleva utanför livmodern, och har inget medvetande. Vad kvittar det då?
    *Kommersiellt budskap*
  • ChoopChoopSong
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:17:54 följande:
    Frågan var huruvida det påverkade mig om jag gjorde abort i vecka 10 eller vecka 19, och jag svarar att i vecka 17 kunde jag känna fosterrörelser, så för mig är skillnaden stor.

Om det inte är uppenbart, vilket det tydligen inte är för alla, så kan du väl säga mig istället av vilken/vilka anledningar det ska vara tillåtet med fri abort fram till vecka 18?
    Jag kände inga fosterrörelser förrän i v 20. Skulle jag ha fått göra abort t om vecka 19 då?

Nu skulle jag personligen aldrig ha gjort abort så sent om det inte gällde livet, men hypotetiskt.

Nä, dåligt argument.

Dessutom: Det är du som påstår att den nuvarande abortgränsen är fel. Då är det du som ska argumentera för varför det är så. Det är den som påstår något som ska förklara sig, inte skjuta över motiveringen på andra. De får förklara sina ståndpunkter istället.
  • mammaspojkar10
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 19:47:19 följande:
    Varför då? Det är ju samma "person" som dödas. Resonemanget att det är mer OK att döda när "personen" är mindre utvecklad leder ju även till konsekvensen att det är mer OK att döda en 1-åring än en 20-åring.
    Ska jag ens behöva svara på den frågan? Är du allvarlig, osmaklig jämförelse också...
Svar på tråden Sänk abortgränsen!