• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Dizzykitty

Tröttsam diskussion.Tycker det är bra att leva i ett land där vi har valmöjligheter.Och jag tvivlar på att dom som gör abort så sent tycker att det är särskilt roande.

• AmandaBrun

Varför tycker ni det är okej att ett foster som likagärna kunde ha aborterats i vecka 14 istället aborteras i vecka 18 för att en kvinna inte kunnat bestämma huruvida hon vill ha en bebis eller inte?

För det är ju så det är. Man kan faktiskt få 17 veckor och 6 dagars betänketid på om man vill behålla ett barn eller ej. Det tycker jag är för lång betänketid. Det är ett liv vi pratar om. Något fantastikt och unikt. En egen individ med en egen speciell genuppsättning och ette alldeles eget utseende. Varför kan vi inte respektera detta? Varför måste vi prata om ett foster som något ointelligent som inte kan känna och som inte kan vara?

Fattar ni inte att det är där inne med ett ägg och en spermie som allt börjar.

Tänk dom som inte kan få barn. Och så går någon runt och bär sitt i 18 veckor för att sedan bestämma sig för att nä jag tar bort det. Nu är jag väl medveten om att detta inte är något större antal som gör så, men varför kan man inte bara eliminera risken?

• Shadilly
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 20:05:11 följande:
    Ha ha ha ha, nä nu måste jag skratta lite...Vad är det för skillnad på ett embryo och ett foster? hmmm....ni som tycker det är helt okej kanske kan läsa på lite om det där...Varför ens vänta tills barnet är så pass stort att göra abort och faktiskt föda fram barnet? istället för att göra abort i v.6 eller v.8 där det bara är en klump som kommer ut? ja vad är skillnaden?  nu ska jag sätta mig i soffan och kolla på en rolig film! Bye!
    Ja vad fan tror du? Ta och läs på lite själv om varför kvinnor gör abort i v 18 och inte i v 5.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • AmandaBrun
    annbom skrev 2010-08-28 20:05:41 följande:
    Finns ingen anledning att sänka från 18 till 12 veckor. De är nog extremt få som väntar till v 17 innan de för abort bara för att. Gör man en abort efter v 14 så finns det nog andra skäl än att man velat vänta så länge.
    Varför kan man inte bara sänka den då och eliminera risken att några gör det bara för att?
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:07:43 följande:

Varför tycker ni det är okej att ett foster som likagärna kunde ha aborterats i vecka 14 istället aborteras i vecka 18 för att en kvinna inte kunnat bestämma huruvida hon vill ha en bebis eller inte?

För det är ju så det är. Man kan faktiskt få 17 veckor och 6 dagars betänketid på om man vill behålla ett barn eller ej. Det tycker jag är för lång betänketid. Det är ett liv vi pratar om. Något fantastikt och unikt. En egen individ med en egen speciell genuppsättning och ette alldeles eget utseende. Varför kan vi inte respektera detta? Varför måste vi prata om ett foster som något ointelligent som inte kan känna och som inte kan vara?

Tänk dom som inte kan få barn. Och så går någon runt och bär sitt i 18 veckor för att sedan bestämma sig för att nä jag tar bort det. Nu är jag väl medveten om att detta inte är något större antal som gör så, men varför kan man inte bara eliminera risken?

Det spelar ingen roll eftersom fostret inte känner eller tänker någonting.

De som inte kan få barn är inte hjälpt av att aborträtten inskränks.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Reglementet
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:59:03 följande:

tror visst att jag ställde en fråga innan dig...

Vad för fråga? Men varför anser du att man ska döda barnet alls?
    *Kommersiellt budskap*
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Du får gärna visa att detta förekommer och att det förekommer i en sådan utsträckning att det motiverar att man begränsar abortfriheten för alla andra kvinnor.

Vad har ofrivillgt barnlösa med den här diskussionen att göra?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:08:32 följande:
    Varför kan man inte bara sänka den då och eliminera risken att några gör det bara för att?
    FÖR ATT DET ÄR DÅLIGT ATT FÖRSENA ALLA ABORTER PÅ GRUND AV ATT NÅGRA MÄNNISKOR UTAN INSIKT I PROBLEMATIKEN HAR FÖRDOMAR OM ANDRA KVINNOR OCH HUR DERAS BESLUT OM ABORT GÅR TILL.
  • Reglementet

Det är väl just därför det är bra att man får tid att tänka över det hela. Det kommer bli ett barn, som man ska ta hand om i minst 18 år.
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 20:05:11 följande:
    Ha ha ha ha, nä nu måste jag skratta lite...Vad är det för skillnad på ett embryo och ett foster? hmmm....ni som tycker det är helt okej kanske kan läsa på lite om det där...Varför ens vänta tills barnet är så pass stort att göra abort och faktiskt föda fram barnet? istället för att göra abort i v.6 eller v.8 där det bara är en klump som kommer ut? ja vad är skillnaden?  nu ska jag sätta mig i soffan och kolla på en rolig film! Bye!
    Varför anser du att man ska få göra abort?
    *Kommersiellt budskap*
Svar på tråden Sänk abortgränsen!