• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun

Men herregud vad är problemet???

Vi sänker fri abort till vecka 14. Alla som inte vill ha barn gör abort innan vecka 14. Nu vet inte jag men skulle tippa på att det är en HÖG procent som fattat att dom är på smällen innan drygt tre månader av en gravv har passerat.

Efter vecka 14. Dom som får konstaterade fosterskador får beviljad abort så som det går till idag. Dom som upptcäker sin graviditet senare än vecka 14 av nån anledning anger detta och får beviljad abort.

Vad är det för fel att bara eliminera risken att någon går och bär på ett oönskat barn i onödan i 18 veckor för hon inte kan bestämma sig för om hon vill ha det eller ej och att det sedan slutar med att hon får föda ut sitt nästan 2 dm stora foster dött?

Kan någon snälla säga varför man inte kan göra såhär?

Att ha fri abort fram till vecka 17+6 signalerar ju att det inte skulle innebära några problem att ta bort ett foster då. Men det är ju en förlossning och föda fram ett foster som ska göras.

• lennartsdotter
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:51:26 följande:
    Ska jag ens behöva svara på den frågan? Är du allvarlig, osmaklig jämförelse också...
    Det var ditt argument. Att det är mer OK att döda något mindre utvecklat.
  • mammaspojkar10
    Reglementet skrev 2010-08-28 19:48:49 följande:
    Läsa noggrannare om vadå? Fostret kan kan fortfarande inte överleva utanför livmodern, och har inget medvetande. Vad kvittar det då?
    du frågade "varför just v.12?" då svarade jag att det var ett exempel...Nä men då så, men varför inte öka ålder på barnet till v. 22 när vi ändå är igång? Det är ju inte säkert att den kan överleva utanför livmodern ändå, chansen är ju rätt stor att den dör också...
  • mammaspojkar10
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 19:53:12 följande:
    Det var ditt argument. Att det är mer OK att döda något mindre utvecklat.
    ja men det är ju förf*n lite skillnad...
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 19:51:58 följande:

Vi sänker fri abort till vecka 14. Alla som inte vill ha barn gör abort innan vecka 14. Nu vet inte jag men skulle tippa på att det är en HÖG procent som fattat att dom är på smällen innan drygt tre månader av en gravv har passerat.

Efter vecka 14. Dom som får konstaterade fosterskador får beviljad abort så som det går till idag. Dom som upptcäker sin graviditet senare än vecka 14 av nån anledning anger detta och får beviljad abort.

Vad är det för fel att bara eliminera risken att någon går och bär på ett oönskat barn i onödan i 18 veckor för hon inte kan bestämma sig för om hon vill ha det eller ej och att det sedan slutar med att hon får föda ut sitt nästan 2 dm stora foster dött?

Att ha fri abort fram till vecka 17+6 signalerar ju att det inte skulle innebära några problem att ta bort ett foster då. Men det är ju en förlossning och föda fram ett foster som ska göras.

Problemet verkar vara att du inte förstår att din fördom om att folk i allmänhet känner till sin graviditet i god tid och väntar med att göra abort bara för att det är sååååå jävla coolt/kul/bra/skönt inte stämmer med verkligheten. Det skulle då drabba alla människor som lever i verkligheten.

Beskriv gärna lite angående problematiken med abort i v 17+6
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 19:51:58 följande:

Kan du förklara för mig varför vi skulle göra så? Det är inget fel på att någon går och 1) inte vet att hon är gravid ganska långt in i graviditeten 2) vet om men behöver bearbeta det och fundera på hur hon ska göra.

Det är inte mer fel att abortera ett foster på 17 veckor än 12 veckor.
  • mammaspojkar10

Men kära ni som tycker det är helt okej att döda barnet i v.18...får jag bara fråga VARFÖR ni tycker det är helt okej??

• Reglementet
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:53:48 följande:
    du frågade "varför just v.12?" då svarade jag att det var ett exempel...Nä men då så, men varför inte öka ålder på barnet till v. 22 när vi ändå är igång? Det är ju inte säkert att den kan överleva utanför livmodern ändå, chansen är ju rätt stor att den dör också...
    Varför ska man öka på den fria aborten? Vecka 18 funkar bra där. Finns det speciella skäl får man göra abort fram til vecka 22.

Men varför ska man få göra abort överhuvudtaget?
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:56:55 följande:
    Men kära ni som tycker det är helt okej att döda barnet i v.18...får jag bara fråga VARFÖR ni tycker det är helt okej??
    Varför anser du att det är okej att döda barnet i vecka 6?
    *Kommersiellt budskap*
  • lennartsdotter
    mammaspojkar10 skrev 2010-08-28 19:54:32 följande:
    ja men det är ju förf*n lite skillnad...
    Nej, argumentet är detsamma. Du gillar bara inte att det kan tillämpas på ett jäkligt obekvämt sätt. Ett foster som är 17 veckor gammalt är inte mer livsdugligt än ett foster på 12 veckor så varför skulle det vara mer fel att abortera det förstnämnda? Det ser lite mer ut som en människa men det är inte mer människa.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!