• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 20:16:13 följande:
    Vem har sagt att man inte bör göra abort tidigt?
    Ja ni verkar ju tycka att det är okej att man väntar 18 fulla veckor utan att ha någon rimlig grund till varför.
  • Reglementet
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:17:59 följande:
    Ja ni verkar ju tycka att det är okej att man väntar 18 fulla veckor utan att ha någon rimlig grund till varför.
    Varför inte?
    *Kommersiellt budskap*
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:14:37 följande:
    Men vilken frihet begränsar man genom att sänka den till 14 veckor? Dom som inte vill ha ett barn tar bort det. Det är det etiskt korrekta. Och då tar man bort det så fort man får reda på att man är gravid. Vilket ju borde innebära innan 14 veckor passerat.
    Som det har påpekats flera gånger är det inte säkert att man vet det, du låter fortfarande din förutfattade mening om att så är fallet ligga till grund för din argumentation. Problemet är att en kvinna kan ha bestämt sig för att behålla barnet men att förutsättningarna ändras så att hon vill göra en abort, i dagsläget kan hon göra det. Du föreslår att hon fortfarande ska kunna göra det men att det ska göras utredningar som du inte har motiverat.

Du undvek frågan, finns det kvinnor som väntar för att de vill och är dessa kvinnor tillräckligt många för att inskränka aborträtten?

Ditt användande av det meningslösa "etiskt korrekta" ska vi inte ens prata om, det är bara ett försök att få etiken på din sida helt utan motivation, det är ett klassiskt drag från de som inte förstår vad etik handlar om.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Tabba

Saknas bara att någon börja muttra om att det är emot guds vilja att abortera ett foster.

För ett par år sen ändrade "Ja till Livet"-rörelsen taktik från att kräva totalt förbud
    mot aborter till att gradvis sänka abortgränsen och öka kraven för sen abort.

• AmandaBrun
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:17:35 följande:
    Innan vad?
    Man blir oplanerat gravid.

Man bör kanske bli gravid när man känner att , nu är det läge att sätta en unge till världen?
  • peggyL

Nej, det finns absolut ingen anledning till att sänka abortgränsen. Vi ska vara väldigt rädda om vår abortlag och kvinnors rätt att bestämma över när och om vi vill ha barn. Det finns så oerhört många länder som inskränker på kvinnors rättigheter med förödande konsekvenser för henne och även människor runtomkring.

Abortgränsen går innan fostret anses som levnadsdugligt utanför livmoder och jag kan inte förstå alls varför det skulle spela någon roll för den allmänna personen om en kvinna gör sin abort i vecka 16 eller i vecka 10? Möjligtvis är det svårare för kvinnan att genomföra aborten både fysiskt och psykiskt. Men det är ingen eller få kvinnor som medvetet väntar så länge tills de utför aborten.
    Skulle man sänka gränsen skulle det dessutom inte gå att aborterade skadade foster/icke levnadsdugliga pga att man inte kan se det tidigt i graviditeten, utan först i vecka 18-20.
    Skulle ni tycka att det vore okej för dessa kvinnor att gå en hel graviditet och föda barnet för att sedan se det dö?

Och den som påstår att socialstyrelsen tar beslut om sena aborter lättvindigt vet inte vad de snackar om, utan sitter bara och tror en himla massa saker.
    Som vanligt med FL.... Alla dessa som-tror-att--de-vet-fast-de-inte-har-en-aning-men-som framställer-det-som-fakta-personer..... 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:16:06 följande:
    Nej jag anser att man tar bort ett oönskat barn innan 14 veckor har passerat och man inte behöver föda fram det.

Att sätta 17+6 som en gräns ger lite av ett budskap att man då fortfarande kan ta ett piller o så blöder man lite och så är det hela över.

Jag gillar inte riktigt det.
    Det är ett argument för att förbättra informationen, inte för att korta tiden.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:18:32 följande:
    Varför inte?
    Okej verkar bara vara jag som har lite repekt för livet härinne. Ni andra verkar ju tycka att det är något man bara kan kasta åt sidan när man vill.
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:17:59 följande:
    Är inte det en makalöst fri tolkning av det som faktiskt skrivits i tråden? Faktiskt så man skulle kunna säga att du fabulerar helt fritt och är totalt oseriös i dina försök till argumentation.

Kamma dig och försök igen.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • lennartsdotter
    Heffa skrev 2010-08-28 20:13:49 följande:
    Men herregud! Så du menar att man ska behålla barn bara för att det finns de som inte kan få. Vem blir gladare av det? De som inte kan få barn, barnet som föds oönskat eller jag som föder ett barn jag inte vill ha? Blir de ofrivilligt barnlösa gladare för att jag behåller ett barn jag inte vill ha?
    Men det förstår du väl . De där 30000 tusen fostren som aborteras varje år ska ju tillåtas utvecklas så att de ofrivilligt barnlösa kan bli föräldrar eftersom alla självklart är fullständigt bekväma med att genomgå en oönskad graviditet, föda ett oönskat barn och adoptera bort det.Tungan ute
Svar på tråden Sänk abortgränsen!