• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Reglementet
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:19:50 följande:
    Man blir oplanerat gravid.

Man bör kanske bli gravid när man känner att , nu är det läge att sätta en unge till världen?
    Hur tänker du nu egentligen? Läste du ens vad du själv skrev?
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:21:02 följande:
    Okej verkar bara vara jag som har lite repekt för livet härinne. Ni andra verkar ju tycka att det är något man bara kan kasta åt sidan när man vill.
    Du är alltså helt emot abort?
    *Kommersiellt budskap*
  • AmandaBrun
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:17:08 följande:
    Du vill alltså ge mer information hur aborterna går till, inte sänka abortgränserna?
    Jag vill sänka abortgränsen så att inga foster behöver växa sig två decimeter i någons mage för att sedan få sin hjärt-hjärn verksamhet avslutad av ett piller och födas fram i en hink på nått grått förlossningsrum.
  • ChoopChoopSong
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:07:43 följande:

Varför tycker ni det är okej att ett foster som likagärna kunde ha aborterats i vecka 14 istället aborteras i vecka 18 för att en kvinna inte kunnat bestämma huruvida hon vill ha en bebis eller inte?

För det är ju så det är. Man kan faktiskt få 17 veckor och 6 dagars betänketid på om man vill behålla ett barn eller ej. Det tycker jag är för lång betänketid. Det är ett liv vi pratar om. Något fantastikt och unikt. En egen individ med en egen speciell genuppsättning och ette alldeles eget utseende. Varför kan vi inte respektera detta? Varför måste vi prata om ett foster som något ointelligent som inte kan känna och som inte kan vara?

Fattar ni inte att det är där inne med ett ägg och en spermie som allt börjar.

Tänk dom som inte kan få barn. Och så går någon runt och bär sitt i 18 veckor för att sedan bestämma sig för att nä jag tar bort det. Nu är jag väl medveten om att detta inte är något större antal som gör så, men varför kan man inte bara eliminera risken?

Om "allt" börjar med ägget och spermien - varför då tillåta abort över huvud taget? Vad är det för magiskt som händer just mellan vecka 14 och 18?

Antingen så anser man att abort är OK, eller så anser man inte att abort är OK. Sedan kan den exakta gränsen diskuteras, men det är en annan femma. Så vad är det "vi" inte kan respektera? Är du helt emot abort eller? Jag föstår inte din ståndpunkt.
  • AmandaBrun
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:22:49 följande:
    Jag vill sänka abortgränsen så att inga foster behöver växa sig två decimeter i någons mage för att sedan få sin hjärt-hjärn verksamhet avslutad av ett piller och födas fram i en hink på nått grått förlossningsrum.
    Utan en god anledning ska tilläggas här
  • Shadilly
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 20:21:19 följande:
    Men det förstår du väl . De där 30000 tusen fostren som aborteras varje år ska ju tillåtas utvecklas så att de ofrivilligt barnlösa kan bli föräldrar eftersom alla självklart är fullständigt bekväma med att genomgå en oönskad graviditet, föda ett oönskat barn och adoptera bort det.Tungan ute
    Och de som inte är det är i alla fall slampor eller dumma brudar och kan lika gärna straffas med att vara gravida mot sin vilja i nio månader för de ska LÄRA SIG!!!
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • AmandaBrun
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:22:05 följande:
    Hur tänker du nu egentligen? Läste du ens vad du själv skrev?
    Nej. Missade det.

Man bör kanske vara så vuxen att man kan ta ett beslut huruvida man vill behålla ett liv i magen inom 14 veckor eller ej.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:21:02 följande:
    Okej verkar bara vara jag som har lite repekt för livet härinne. Ni andra verkar ju tycka att det är något man bara kan kasta åt sidan när man vill.
    Nej, du har bara "respekt för livet" några veckor till jämfört med oss andra. Innan dess är det uppenbarligen helt ok att "döda barn".
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:23:20 följande:
    Utan en god anledning ska tilläggas här
    Var det ett tillfälle av självinsikt och att du faktiskt förstod att du inte har någon god anedning till att vilja allt detta?
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • AmandaBrun
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-28 20:23:19 följande:
    Om "allt" börjar med ägget och spermien - varför då tillåta abort över huvud taget? Vad är det för magiskt som händer just mellan vecka 14 och 18?

Antingen så anser man att abort är OK, eller så anser man inte att abort är OK. Sedan kan den exakta gränsen diskuteras, men det är en annan femma. Så vad är det "vi" inte kan respektera? Är du helt emot abort eller? Jag föstår inte din ståndpunkt.
    Inget magiskt som händer. Det växer. Men jag tycker inte att det ska få växa i onödan . Och att vänta i mer än 14 veckor på att ta ett beslut anser jag vara orimligt.

Självklart ser jag helst att ett dagen efter piller sväljs o så var det inte mer med det.

Men att kunna välja tills man måste föda fram sitt foster själv tycker jag är fel.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!