• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:28:47 följande:
    Men om man väntar mer än 14 veckor på att avsluta det så tycker jag att man borde komma med en rimlig anledning.
    Återigen, kan du påvisa att detta har skett? Finns det en enda kvinna som har väntat med abort "utan rimlig anledning"? Varför gör de detta? Hur vanligt förekommande är det?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 20:30:09 följande:
    Nej.

Din argumentationsteknik är under all kritik, du bygger halmgubbar på löpande band och kryddar med laddade frågor. Du säger att du har respekt för livet men det enda det innebär är att du väljer en godtycklig vecka där abort ärok och sedan kallar det för att respektera livet om man gör abort innan dess och att det handlar om att döda barn efter detta datum.
    När tycker du är en rimlig gräns? Hur länge tycker du att man bör få vänta innan man bestämmer sig?

Och varför.
  • lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:28:47 följande:
    Nej men man kanske bör förstå riksken med sex och att det kan hända och kanske vad man skulle göra om så inträffade.

Nu vet jag att de flesta oönskade graviditeter avslutas direkt.

Men om man väntar mer än 14 veckor på att avsluta det så tycker jag att man borde komma med en rimlig anledning.
    Och vad är en rimlig anledning? Att man inte ens misstänkt att man blivit gravid? Det är ju ingenting man man göra någonting åt. Om det sedan är att klassa som en rimlig anledning inser väl även du att den anledningen kommer anges av alla som vill undgå närmare granskning? Vad har din förändring i lagen åstadkommit för nytta då? Annat än onödigt pappersvändande på Socialstyrelsen?
  • Themis

Respekt för livet tycker jag är att inte skapa liv som man sedan ignorerar, vanvårdar och rentav misshandlar.

På alla tusen inlägg om abort här har ännu INGEN som vill korta tiden/förbjuda abort haft en enda sak att säga om hur vi fixar föräldrar till 35 000 oönskade barn om året.

Inse att detta är ett större problem som inte löses med att alla tvingas föda. Jag har aldrig fått nåt enda svar på min fråga så ni har nog inget, och då är det faktiskt bättre som det är.

• AmandaBrun
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-28 20:31:12 följande:
    Och vilka anledningar är "goda" anledningar?

Inser du inte hur low life det låter, när du påstår att andra saknar respekt för liv, istället för att argumentera trovärdigt för din sak? Som så många andra i den här "genren" av åsikter, försöker du sitta på två stolar och spela på människors känslor samt komma med otrevliga antydningar - för att du inte har så mycket annat att komma med? Abort är tydligen OK enligt dig - men inte hur länge som helst och bara av "rätt" anledning? Annars är det mord? Jaha, och hur ska vi kolla det?
    Fosterskador

Att man upptäckt gravidteten i ett sent skede

Thats it
  • peggyL
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:29:18 följande:
    Men varför anser du att det är okej att döda barn?
    Det är inget barn, det är ett embryo eller foster. Barn får man inte abortera.
  • AmandaBrun
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:29:18 följande:
    Men varför anser du att det är okej att döda barn?
    Det gör jag inte.

Men jag anser att det är okej att göra abort om man blivit oönskat gravid. Men den ska göras direkt.
  • Tabba

...  och så kommer abortmotståndare att hålla på, tills abort är olagligt.

sen ser det ut som i vilket katolskt land som helst med Illegala aborter med galgar och överfulla barnhem.

Nej, rör inte vår abortgräns, vår föräldrageneration slogs för den -75, det ska väl vara f*n om man måste göra samma sak 35 år senare för att " någon tycker det är fel.."

• Reglementet
    peggyL skrev 2010-08-28 20:32:49 följande:
    Det är inget barn, det är ett embryo eller foster. Barn får man inte abortera.
    Inte riktigt vad jag pratade om, men visst.
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:33:33 följande:
    Det gör jag inte.

Men jag anser att det är okej att göra abort om man blivit oönskat gravid. Men den ska göras direkt.
    Direkt? När man upptäcker det? Om man inte upptäcker det förrän vecka 16 då?

Att fundera på beslutet att behålla eller inte är vädigt sunt. Att skaffa barn är ett stor beslut.
    *Kommersiellt budskap*
Svar på tråden Sänk abortgränsen!