• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    Heffa skrev 2010-08-28 20:31:09 följande:
    Man har alltså 14 veckor på att bestämma sig. Det tycker du är okej. Då blir ju resultatet ganska intressant: efter tidigast 4 veckor kan jag tänka mig får man reda på att man är gravid. Då har man alltså 14 veckor på sig att bestämma sig? 4 + 14 =18.
    Vad bra, då är vi ju överens.

Eller menar du egentligen att man har 10 veckor på sig då?
    14+0  . Absolut senaste gränsen för en abort utan någon rimlig anledning.
  • Reglementet
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:36:55 följande:
    Vad är det som händer vid vecka 14 som gör att man då dödar ett barn om man gör abort?
    *Kommersiellt budskap*
  • Dorian Ertymexx
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 19:14:22 följande:
    Tycker att man ska respektera att det inte valt att bli till och därför inte ska behöva växa så länge för att sedan bara tas bort. Det är ett människo liv och jag tycker att det är riktigt farligt att förlora respekten för det.

Jag anser att man faktiskt kan sätta en lägre gräns för att visa att det är inget man bara kan göra och sedan ta bort hur som helst.

Anser du att man ska kunna tillverka en blivande, växande människa för att sedan kunna gå och fundera några månader på om man vill att det ska få födas och leva eller ej?
    Det är inte ett människoliv förrän det har en fungerande hjärna. Innan det kan det lika gärna vara en vårta, en varböld eller en blindtarm du tar bort. Och det gråter du inte över.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:31:50 följande:
    När tycker du är en rimlig gräns? Hur länge tycker du att man bör få vänta innan man bestämmer sig?

Och varför.
    Det ska jag svara på när du svarar på min fråga som jag har ställt i åtskilliga inlägg nu. Om du har glömt bort den så är det denna:

Kan du påvisa att det finns kvinnor som väntar med abort till vecka 18? Är det vanligt förekommande?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:35:27 följande:
    Direkt? När man upptäcker det? Om man inte upptäcker det förrän vecka 16 då?

Att fundera på beslutet att behålla eller inte är vädigt sunt. Att skaffa barn är ett stor beslut.
    Gud läser du min ainlägg överhuvudtaget?

Abort efter vecka 14+0 bör ej ske utan rimlig grund.

Såsom fosterskador eller att man av nån aledning inte upptäckt sin gravditet tidigare. Detta ska utredas och det ska inte bara vara att vandra in och få en skrapning eller ett piller och föda ut sitt foster.

Men vilken gräns vill du ha och varför?
  • Dorian Ertymexx
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:36:55 följande:
    Jag tror inte någon gör abort utan rimlig anledning. Tror inte det kryllar av kvinnor som tycker att det är kul eller gör abort för att de har tråkigt direkt...
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 20:38:39 följande:
    Det ska jag svara på när du svarar på min fråga som jag har ställt i åtskilliga inlägg nu. Om du har glömt bort den så är det denna:

Kan du påvisa att det finns kvinnor som väntar med abort till vecka 18? Är det vanligt förekommande?
    Nej. Men varför kan man inte eliminera risken att det skulle kunna hända? Var ligger skadan i det?

Och ja var går din gräns för abort och varför?
  • Reglementet
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:38:46 följande:
    Gud läser du min ainlägg överhuvudtaget?

Abort efter vecka 14+0 bör ej ske utan rimlig grund.

Såsom fosterskador eller att man av nån aledning inte upptäckt sin gravditet tidigare. Detta ska utredas och det ska inte bara vara att vandra in och få en skrapning eller ett piller och föda ut sitt foster.

Men vilken gräns vill du ha och varför?
    Utredas? Då kommer ändå aborterna ske vid vecka 18.

Jag anser att lagen är perfekt som den är nu.
    *Kommersiellt budskap*
  • AmandaBrun
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:37:57 följande:
    Vad är det som händer vid vecka 14 som gör att man då dödar ett barn om man gör abort?
    Okej vi måste ha en gräns eller hur. Man måste ha en möjlighet att ta bort ett oönskat barn som kvinna om man upptäcker att man är på tjocken. Gränsen ska vara så tidig som möjligt.

Jag kan sträcka mig till 14+0. Då räcker det oftast med en skrapning för kvinnan. Ganska smärtfritt och okomplicerat.

Efter detta måste en förlossning sättas igång och det döda fostret måste födas fram. Varför kan vi inte tycka att det första exemplet är mer okej än det andra och helt enkelt sätta en gräns där?

Och sen självklart be till gudarna att alla gör sina aborter så fort som möjligt.
  • ChoopChoopSong
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:33:33 följande:
    Det gör jag inte.

Men jag anser att det är okej att göra abort om man blivit oönskat gravid. Men den ska göras direkt.
    Semantik och hårklyverier.

Du kan inte argumentera rationellt för din sak utan kommer istället med diverse känsloutspel, som så många andra gör när argumenten tryter. Men det är OK, vi är inte mer än människor.

Det jag inte gillar, är när du gör det genom att påstå att andra saknar respekt för liv, bara för att de inte tycker exakt som du i den här frågan. Det är lågt. Riktigt lågt. Kanske inte mer än vad man kan vänta bland Low Lifarna på FL - nivån här brukar ju tyvärr inte vara direkt hög. Men jag känner mig ändå nödgad att påpeka det.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!