• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:39:44 följande:
    Nej. Men varför kan man inte eliminera risken att det skulle kunna hända? Var ligger skadan i det?

Och ja var går din gräns för abort och varför?
    Men. Vad i helvete.

FÖR ATT DET ÄR DÅLIGT ATT FÖRSENA ALLA ABORTER PÅ GRUND AV ATT NÅGRA MÄNNISKOR UTAN INSIKT I PROBLEMATIKEN HAR FÖRDOMAR OM ANDRA KVINNOR OCH HUR DERAS BESLUT OM ABORT GÅR TILL.

en gång till:

FÖR ATT DET ÄR DÅLIGT ATT FÖRSENA ALLA ABORTER PÅ GRUND AV ATT NÅGRA MÄNNISKOR UTAN INSIKT I PROBLEMATIKEN HAR FÖRDOMAR OM ANDRA KVINNOR OCH HUR DERAS BESLUT OM ABORT GÅR TILL.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • AmandaBrun
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-28 20:38:54 följande:
    Jag tror inte någon gör abort utan rimlig anledning. Tror inte det kryllar av kvinnor som tycker att det är kul eller gör abort för att de har tråkigt direkt...
    Det tror inte jag heller!

Så varför inte bara sätta gränsen där och iaf ta bort den ev risken att det finns omogna idioter därute?
  • AmandaBrun
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:40:32 följande:
    Utredas? Då kommer ändå aborterna ske vid vecka 18.

Jag anser att lagen är perfekt som den är nu.
    Okej för du vet hur lång tid en sån utredning tar för du har....gjort en?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nej. Men varför kan man inte eliminera risken att det skulle kunna hända? Var ligger skadan i det?
    Du grundar alltså hela din argumentation på ett högst hypotetiskt scenario och du vill med denna något tveksamma grund inskränka andra kvinnors frihet till abort? Skadan ligger i det finns kivnnor som måste göra abort i vecka 16 dessutom så är det en juridisk inskränkning och sådana ska vi vara försiktiga med och inte grunda på känslor och hypotetiska situationer.
    Jag anser att abortlagens tider är alldeles utmärkta men om du frågar var min gräns går så går den vid medvetande hos fostret. Nu har vi en säkerhetsmarginal innan medvetande uppkommer men det är helt ok för min del.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Reglementet
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:42:50 följande:
    Det tror inte jag heller!

Så varför inte bara sätta gränsen där och iaf ta bort den ev risken att det finns omogna idioter därute?
    Ah, så dessa omogna idioter ska alltså tvingas föda barnet, och ta hand om det? Perfekt.
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:43:27 följande:
    Okej för du vet hur lång tid en sån utredning tar för du har....gjort en?
    Nej, ingen har gjort en sådan utredning.
    *Kommersiellt budskap*
  • AmandaBrun
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-28 20:42:07 följande:
    Semantik och hårklyverier.

Du kan inte argumentera rationellt för din sak utan kommer istället med diverse känsloutspel, som så många andra gör när argumenten tryter. Men det är OK, vi är inte mer än människor.

Det jag inte gillar, är när du gör det genom att påstå att andra saknar respekt för liv, bara för att de inte tycker exakt som du i den här frågan. Det är lågt. Riktigt lågt. Kanske inte mer än vad man kan vänta bland Low Lifarna på FL - nivån här brukar ju tyvärr inte vara direkt hög. Men jag känner mig ändå nödgad att påpeka det.
    Jag anser att man bör ta bort ett foster innan 14 veckor har passerat istället för 18 om man vet om att det finns därinne och att man inte vill ha det. Var ligger felet i detta?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:43:56 följande:
    Ah, så dessa omogna idioter ska alltså tvingas föda barnet, och ta hand om det? Perfekt.
    Vi lär ju se en ökning av namnen Chewin och Chassandra i varje fall...
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Tabba

Kanske ska börja trycka upp knappar med " rör inte vår abortgräns" och dela ut på stan ?

• AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 20:43:34 följande:
    Du grundar alltså hela din argumentation på ett högst hypotetiskt scenario och du vill med denna något tveksamma grund inskränka andra kvinnors frihet till abort? Skadan ligger i det finns kivnnor som måste göra abort i vecka 16 dessutom så är det en juridisk inskränkning och sådana ska vi vara försiktiga med och inte grunda på känslor och hypotetiska situationer.
    Jag anser att abortlagens tider är alldeles utmärkta men om du frågar var min gräns går så går den vid medvetande hos fostret. Nu har vi en säkerhetsmarginal innan medvetande uppkommer men det är helt ok för min del.
    Vaddå när uppkommer medvetandet och vem har fastställt detta?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!