• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:49:14 följande:
    Om de är omogna idioter, vad är det som säger att de kan ta ett ansvar för ett barn?
    Det kanske dom borde ha tänkt på innan dom bar sitt oönskade barn i mer än 14 veckor i magen?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:45:47 följande:
    Vaddå när uppkommer medvetandet och vem har fastställt detta?
    Man brukar prata om 24e veckan har jag för mig. Det är hursomhelst när hjärnan klarar av att "ha" ett medvetande, när de fysiska strukturerna finns.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Reglementet
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:50:09 följande:
    Det kanske dom borde ha tänkt på innan dom bar sitt oönskade barn i mer än 14 veckor i magen?
    Så barnen ska straffas alltså?
    *Kommersiellt budskap*
  • ChoopChoopSong
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:45:05 följande:
    Jag anser att man bör ta bort ett foster innan 14 veckor har passerat istället för 18 om man vet om att det finns därinne och att man inte vill ha det. Var ligger felet i detta?
    Det är inte nödvändigtvis något "fel", och det var inte heller det jag ifrågasatte. Förresten så är det redan så, i de flesta fall. Ganska få gör abort efter vecka 13 och från vecka 18, behöver man dessutom särskilt tillstånd.

Sena aborter är ovanliga. Så vad bråkar ni om? Tror ni inte att de som gör abort sent, har de "särskilda skäl" som ni efterfrågar? Jag skulle ha förstått din ståndpunkt bättre (om än inte hållit med), om du var emot alla aborter, oavsett vecka. Nu förstår jag inte alls - din ståndpunkt att kalla tidiga fosterutdrivningar för abort och sena för mord, är ju bara ordvrängeri och hårklyverier. Sedan får du gärna tycka så. Men det är din åsikt och den kan knappast göras allmängiltig.
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:50:09 följande:
    Om de hade kunnat. Men annars så är det jättebra att straffa de omogna idioterna med varsitt spädbarn, det ska väl lära de slynorna!
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 20:49:43 följande:
    Hur var det med respekten för livet? Eller det kanske inte gäller när man använder spädbarn som straff till omogna idioter?
    Spädbarn som straff?

Nej men hallå. Bara jag som tycker att man bör få ta ansvar för sina handlingar här?

Ingen bör vänta mer än 14 veckor ¨på att ta bort ett oönskat barn ( och ja dom allra allra flesta vet om att dom är gravida innan dess ). Därför bör gränsen sättas där om inte ännu lägre men då får väl ni andra fullständigt spunk.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 20:50:22 följande:
    Man brukar prata om 24e veckan har jag för mig. Det är hursomhelst när hjärnan klarar av att "ha" ett medvetande, när de fysiska strukturerna finns.
    Hm har du någon källa till denna infon som man kan ta del av?

Detta sägs inte sarkastiskt utan i ren o skär nyfikenhet.
  • AmandaBrun
    Reglementet skrev 2010-08-28 20:50:29 följande:
    Så barnen ska straffas alltså?
    Nej man bör göra abort inom 14 veckor för där går gränsen. Punkt. Då vet man. Tar jag inte bort det nu så får jag leva med ungen resten av livet.
  • AmandaBrun
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-28 20:52:30 följande:
    Det är inte nödvändigtvis något "fel", och det var inte heller det jag ifrågasatte. Förresten så är det redan så, i de flesta fall. Ganska få gör abort efter vecka 13 och från vecka 18, behöver man dessutom särskilt tillstånd.

Sena aborter är ovanliga. Så vad bråkar ni om? Tror ni inte att de som gör abort sent, har de "särskilda skäl" som ni efterfrågar? Jag skulle ha förstått din ståndpunkt bättre (om än inte hållit med), om du var emot alla aborter, oavsett vecka. Nu förstår jag inte alls - din ståndpunkt att kalla tidiga fosterutdrivningar för abort och sena för mord, är ju bara ordvrängeri och hårklyverier. Sedan får du gärna tycka så. Men det är din åsikt och den kan knappast göras allmängiltig.
    Jag vet jag vet. Sena aborter har oftast någon bra grund. Men varför kan vi inte bara ha en gräns vid 14 veckor? Eller 12 veckor?

Varför ska vi på något sett ge sken av att man utan problem kan bära ett barn i 18 veckor för att sedan ta bort det?
  • ChoopChoopSong
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:49:13 följande:
    Okej varför bör man inte ha bestämt sig vid 14 veckor? Det är ett liv som växer därinne.
    Som sagt - det är ett liv som växer i vecka 10 också. Hjärtat slår, hjärnan finns, ben och armar finns och grunden till alla organ finns.

Det är ett liv redan i vecka 4, då hjärtat börjar slå. Före vecka 4 är det väl mer av ett embryo, men annars förstår jag inte varför ett barn i vecka 15 skulle vara mer "värt" än ett barn i vecka 10.

Antingen är abort mord, eller så är det inte mord. Jag kan inte få det till något annat. Efter vecka 20, ökar dock chansen för barnet att klara sig utanför kvinnans kropp och då blir frågan en annan. Man har rätt att vräka hyresgästen men inte att döda den.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!