• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 20:52:31 följande:
    Om de hade kunnat. Men annars så är det jättebra att straffa de omogna idioterna med varsitt spädbarn, det ska väl lära de slynorna!
    Varför ska dom efter 14 veckor kunna gå in och säga nä jag vill inte ha det och få en abort. Nä du har man skapat ett liv så får man ta ansvar för det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:54:46 följande:
    Nej man bör göra abort inom 14 veckor för där går gränsen. Punkt. Då vet man. Tar jag inte bort det nu så får jag leva med ungen resten av livet.
    Kräks

Du har inte tänkt på att barnet också får leva med föräldrarna resten av livet?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-28 20:57:19 följande:
    Som sagt - det är ett liv som växer i vecka 10 också. Hjärtat slår, hjärnan finns, ben och armar finns och grunden till alla organ finns.

Det är ett liv redan i vecka 4, då hjärtat börjar slå. Före vecka 4 är det väl mer av ett embryo, men annars förstår jag inte varför ett barn i vecka 15 skulle vara mer "värt" än ett barn i vecka 10.

Antingen är abort mord, eller så är det inte mord. Jag kan inte få det till något annat. Efter vecka 20, ökar dock chansen för barnet att klara sig utanför kvinnans kropp och då blir frågan en annan. Man har rätt att vräka hyresgästen men inte att döda den.
    Håller med. Min åsikt bara är att ha en gräns när bebis är 2 dm lång och måste födas fram i något som är identiskt med en förlossning utan att man ens har någon rimlig anledning till varför man väljer att ta bort det är fel.
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:57:47 följande:
    Varför ska dom efter 14 veckor kunna gå in och säga nä jag vill inte ha det och få en abort. Nä du har man skapat ett liv så får man ta ansvar för det.
    Och om de inte kan det så får bebisen ta smällen. Det är så smart uträknat som det kan bli!
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Tabba
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:56:02 följande:
    Jag vet jag vet. Sena aborter har oftast någon bra grund. Men varför kan vi inte bara ha en gräns vid 14 veckor? Eller 12 veckor?

Varför ska vi på något sett ge sken av att man utan problem kan bära ett barn i 18 veckor för att sedan ta bort det?
    Jösses.   ingen har väl sagt att det är enkelt att göra abort i v18.
    Men varför röra gränsen överhuvudtaget?
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 20:58:53 följande:
    Kräks

Du har inte tänkt på att barnet också får leva med föräldrarna resten av livet?
    Nä. Men det brås ju på sina föräldrar så det lär ju knappast ta nån större skada.
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:59:01 följande:
    Håller med. Min åsikt bara är att ha en gräns när bebis är 2 dm lång och måste födas fram i något som är identiskt med en förlossning utan att man ens har någon rimlig anledning till varför man väljer att ta bort det är fel.
    Vad är det med 2 dm som är så fantastiskt? Och som sagt, du har ingen aning om det finns någon anledning eller inte, men låt inte det hindra dig att gå på tomgång.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 20:59:05 följande:
    Och om de inte kan det så får bebisen ta smällen. Det är så smart uträknat som det kan bli!
    Nä då får dom snällt skämmas och förklara sig ordenltigt innan dom får godkänt en abort du!

Inte bara få in och äga..remove it please
  • ChoopChoopSong
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:56:02 följande:
    Jag vet jag vet. Sena aborter har oftast någon bra grund. Men varför kan vi inte bara ha en gräns vid 14 veckor? Eller 12 veckor?

Varför ska vi på något sett ge sken av att man utan problem kan bära ett barn i 18 veckor för att sedan ta bort det?
    Vem ger sken av att det är oproblematiskt, menar du?

Med tanke på att ca 90 procent av alla aborter görs före vecka 12, verkar det inte vara så.

Och som sagt - varför "ge sken av" att det är "ok" att avsluta en graviditet öht, med det resonemanget? Är du på tjocken så får du väl stå ditt kast, lika gärna. Oavsett om du är i vecka 4 eller 20.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!