• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Tabba

Fast det riktigt tragiska är frågan dyker upp med jämna mellanrum överhuvudtaget..

• Shadilly
    Tabba skrev 2010-08-28 21:17:04 följande:
    Fast det riktigt tragiska är frågan dyker upp med jämna mellanrum överhuvudtaget..
    Så länge det finns människor som har åsikter utan några insikter blir det tyvärr så. Alternativet är ju att man inte får uttrycka dumma åsikter vilket är mycket värre
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • längtan09

Inte läst hela tråden (för jag orkade inte med samma argument om och om igen). Ni som nu säger "sänk abortgränsen" förstår ju inte Visst, NI vill inte göra abort så sent. Gör inte det då? Ingen tvingar er att vänta i 14 veckor.

Enligt min åsikt så gör väldigt få människor abort i vecka 17 för att dom inte kunnat bestämt sig. Det är antagligen för att fvp visat något dåligt osv. Det finns väldigt få människor som i vecka 5 får reda på att dom är gravida och sen väntar 10 veckor med abort bara för att dom kan. Efter att ha läst på FL är det tvärt om, man försöker få en tid så fort som möjligt så det blir en medicinsk abort. Så det argumentet håller heller inte.

Jag skulle inte utan anledning göra en abort i vecka 17. Men bara för det tycker jag inte att gränsen måste sänkas. För om jag gör ett fvp så vill jag ha möjligheten att så fort som möjligt göra abort, inte behöva vänta en vecka för att någon annan ska bestämma om hurvida jag får ta bort barnet.

Ingen har ännu kommit med ett argument som förklarar hur dom blir berörda av att någon gör en sen abort.

Mamma sedan juni 2009
  • Pigeon
    längtan09 skrev 2010-08-28 21:21:19 följande:
    Ingen har ännu kommit med ett argument som förklarar hur dom blir berörda av att någon gör en sen abort.
    Blir du berörd om någon annan berättar att de dödat sitt eget barn? Hur förklarar du det?

Och ja, liknelsen är relevant. För mig är alla foster barn, och att döda ett foster är att döda ett barn. Att mista ett foster genom missfall är att mista ett barn.

Däremot blir jag inte lika berörd av att någon gjort en abort, som om jag hör om ett barn som mördats. Jag blir inte heller lika berörd av att få missfall, som jag skulle bli om mitt födda barn dog.
    Anledningen är att det ofödda barnet i magen har jag inte sett, inte träffat, inte fått en relation till. Jag blir mindre berörd av en främlings död, än av en närståendes... men fortfarande tycker jag givetvis det är lika hemskt vem som än blir dödad.
  • Shadilly
    Pigeon skrev 2010-08-28 21:26:56 följande:
    Blir du berörd om någon annan berättar att de dödat sitt eget barn? Hur förklarar du det?

Och ja, liknelsen är relevant. För mig är alla foster barn, och att döda ett foster är att döda ett barn. Att mista ett foster genom missfall är att mista ett barn.

Däremot blir jag inte lika berörd av att någon gjort en abort, som om jag hör om ett barn som mördats. Jag blir inte heller lika berörd av att få missfall, som jag skulle bli om mitt födda barn dog.
    Anledningen är att det ofödda barnet i magen har jag inte sett, inte träffat, inte fått en relation till. Jag blir mindre berörd av en främlings död, än av en närståendes... men fortfarande tycker jag givetvis det är lika hemskt vem som än blir dödad.
    Det som berör mig illa när barn misshandlas och mördas är det lidande de gått igenom. Fostret har inte känt detta lidande och den här typen av känslomässigt drama känns ogrundat.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Tabba
    Pigeon skrev 2010-08-28 21:26:56 följande:
    Anledningen är att det ofödda barnet i magen
    ... så, där satt den!

Kristna abortmotståndares främsta skäl. 
    inte ett foster utan  " ofödda barnet" -> barn -> abort = mord

Men ni har fel.

" Rör inte vår abortgräns" kampanjen har startat.
  • Momalicious
    längtan09 skrev 2010-08-28 21:21:19 följande:
    Enligt min åsikt så gör väldigt få människor abort i vecka 17 för att dom inte kunnat bestämt sig. Det är antagligen för att fvp visat något dåligt osv. Det finns väldigt få människor som i vecka 5 får reda på att dom är gravida och sen väntar 10 veckor med abort bara för att dom kan. Efter att ha läst på FL är det tvärt om, man försöker få en tid så fort som möjligt så det blir en medicinsk abort. Så det argumentet håller heller inte.

Jag skulle inte utan anledning göra en abort i vecka 17. Men bara för det tycker jag inte att gränsen måste sänkas. För om jag gör ett fvp så vill jag ha möjligheten att så fort som möjligt göra abort, inte behöva vänta en vecka för att någon annan ska bestämma om hurvida jag får ta bort barnet.
    Precis så där tänker jag med. Tycker det är jättebra att lagen finns. De allra, allra flesta gör ju abort så sent pga det är något fel på fostret. JAG skulle i alla fall inte vilja gå en hel graviditet och veta att det var nåt allvarligt fel på barnet, det hade jag aldrig klarat. 

Då kan man ju dessutom ta bort kub och nupp och fvp och mkp, för då spelar det ju ingen roll om man ändå inte kan välja att avsluta graviditeten om man får ett hemskt besked.

Folk får tycka vad dom vill, men jag tycker att det är underbart bra som det är nu. Det finns ju en anledning att kvinnor kommer hit från olika länder för att vi har så bra abortlag som vi har. Hoppas verkligen att de inte sänker abortgränsen. 
    BF 30 december 2010 ♥ momalicious.blogg.se/
  • Pigeon
    Shadilly skrev 2010-08-28 21:30:23 följande:
    Det som berör mig illa när barn misshandlas och mördas är det lidande de gått igenom. Fostret har inte känt detta lidande och den här typen av känslomässigt drama känns ogrundat.
    Jag förstår. Så om barnet dödas på ett humant sätt t.ex genom överdosering av sömnpiller är det inget som berör dig?
  • lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:49:13 följande:
    Okej varför bör man inte ha bestämt sig vid 14 veckor? Det är ett liv som växer därinne.
    Du kanske behöver tid på dig att bedöma om det är läge att sätta ett barn till världen eller inte? Är inte det ansvarsfullt? Att verkligen tänka över saken istället för att panika iväg till bm och be om abort eftersom man riskerar att inte få igenom den om man överväger sitt beslut noga och ändå kommer fram till att det inte är lämpligt att skaffa barn just nu?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!