• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    Tabba skrev 2010-08-28 22:19:49 följande:
    Är fortfarande inne på vecka 22 ...  25 kanske...  har inte bestämt mig än.

• AmandaBrun
    Tabba skrev 2010-08-28 22:19:49 följande:
    Är fortfarande inne på vecka 22 ...  25 kanske...  har inte bestämt mig än.
    Varför just vecka 22? Eller 25?
  • Sussi S
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 22:17:33 följande:
    Som tidigare nämnts så finns det speciella undantag då man får beviljat en sen abort.

Men ofta så upptäcker man ju att man är gravid innan 4 månader gått även om man råkar vara ung, kondomen spruckit eller om man blivit våldtagen.
    läs vad hon skrev först innan du svarar!
  • AmandaBrun
    Sussi S skrev 2010-08-28 22:20:18 följande:
    Gränsen måste ju sitta någonstans... och med ett domstolsbeslut i speciella fall får man göra abort till v 22, men efter v 23 kan barnet klara sig utanför magen och från den gränsen har fostret blivit ett barn och är livsdugligt utanför magen.
    min åsikt, respecterar alla andras åsikter också även om jag inte håller med.
    Ka den måste ju det. Men du tycker inte att det ska finnas någon gräns?

Eller du menar att efter vecka 23 är bebisen livsduglig så senast då?
  • AmandaBrun
    Sussi S skrev 2010-08-28 22:22:06 följande:
    läs vad hon skrev först innan du svarar!
    Sorry.
  • Shadilly
    Sussi S skrev 2010-08-28 22:15:01 följande:
    Men om man av misstag blir Gravid, trotts preventivmedel, eller om man är på toook för ung och blir gravid eller om man råkat ut för en våldtäckt... tycker du då att man ska behålla barnet oavsett vad???
    Det är ju inte ovanligt att man inte ansett sig ha orsak att tro man är gravid heller. Tex falerande preventivmedel, menstruationsliknande blödningar etc.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • lördagsgodis
    Sussi S skrev 2010-08-28 22:15:01 följande:
    Men om man av misstag blir Gravid, trotts preventivmedel, eller om man är på toook för ung och blir gravid eller om man råkat ut för en våldtäckt... tycker du då att man ska behålla barnet oavsett vad???
    Jag tycker att adoption alltid ska vara ett alternativ och är inte emot dagenefterpiller men är det så att den unga åldern kan vara en risk för mammans liv vid en förlossning tex så kan det vara ett alternativ. Om man blivit med barn trots skydd tycker jag inte det är orsak nog man vet att skydden inte är 100%.

Vid en våldtäckt så ska kvinnan få hjälp att bearbeta det hela och ha adoption som alternativ men jag tycker inte det är skäl nog för abort.
    En prins och en prinsessa
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 22:23:26 följande:
    Det är ju inte ovanligt att man inte ansett sig ha orsak att tro man är gravid heller. Tex falerande preventivmedel, menstruationsliknande blödningar etc.
    Absolut. Och då kan man få beviljad abort.

Detta händer dock rätt sällan. Oftast får ju inte kvinnan sin mens och när den inte kommit tredje månaden i rad brukar dom flesta ha reagerat.
  • Sussi S
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 22:23:11 följande:
    Sorry.
    lungt=)
Svar på tråden Sänk abortgränsen!