• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Kyami

Jag bara grinar att så många barn är oönskade eller av olika andra anledningar (sjukdom o.s.v.) måste dö... Kan folk verkligen inte planera saker som de kan rå över bättre?

Vet att vissa saker inte går att veta innan vecka 18, men många tror nog att barnet inte är så pass utvecklat som det faktiskt är i den veckan. Tycker att landet lurar folk, man tror att gränsen är satt vid en vecka då barnet inte är så moget, man vill ju kunna lita på regeringen...

• Sussi S
    lördagsgodis skrev 2010-08-28 22:08:58 följande:
    Jag är abortmotståndare och tycker vi inte ska ha abort alls som ett alternativ om inte mammans liv rent fysiskt står på spel pga graviditeten eller att barnet inte kan överleva utanför livmodern tex grava ryggmärgsbråck eller hjärtfel.

Vill deseutom tillägga att jag inte är kristen.
    Men om man av misstag blir Gravid, trotts preventivmedel, eller om man är på toook för ung och blir gravid eller om man råkat ut för en våldtäckt... tycker du då att man ska behålla barnet oavsett vad???
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lavish skrev 2010-08-28 21:59:32 följande:
    Jag instämmer. Tycker v 18 är alldeles försent. Det är ju nästan ett färdigt barn då.
    Nej, det är det inte.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    Kyami skrev 2010-08-28 22:12:40 följande:
    Jag bara grinar att så många barn är oönskade eller av olika andra anledningar (sjukdom o.s.v.) måste dö... Kan folk verkligen inte planera saker som de kan rå över bättre?

Vet att vissa saker inte går att veta innan vecka 18, men många tror nog att barnet inte är så pass utvecklat som det faktiskt är i den veckan. Tycker att landet lurar folk, man tror att gränsen är satt vid en vecka då barnet inte är så moget, man vill ju kunna lita på regeringen...
    Exakt. Så sänk den till vecka 14. Det hade kännts mer etiskt korrekt och man hade inte tagit ifrån någon rätten till fri abort.
  • AmandaBrun
    Sussi S skrev 2010-08-28 22:15:01 följande:
    Men om man av misstag blir Gravid, trotts preventivmedel, eller om man är på toook för ung och blir gravid eller om man råkat ut för en våldtäckt... tycker du då att man ska behålla barnet oavsett vad???
    Som tidigare nämnts så finns det speciella undantag då man får beviljat en sen abort.

Men ofta så upptäcker man ju att man är gravid innan 4 månader gått även om man råkar vara ung, kondomen spruckit eller om man blivit våldtagen.
  • AmandaBrun

Jag vill gärna veta varför ni som inte håller med TS tycker att 17+6 är en bra gräns?

Eller ni kanske har en annan gräns ni hellre skulle vilja ha. Dela med er!

• Tabba
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 22:15:53 följande:
    Exakt. Så sänk den till vecka 14. Det hade kännts mer etiskt korrekt och man hade inte tagit ifrån någon rätten till fri abort.
    Men man har gjort det svårare.

"Rör inte vår Abortgräns" - rörelsen rullar på...
  • Tabba
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 22:18:34 följande:
    Jag vill gärna veta varför ni som inte håller med TS tycker att 17+6 är en bra gräns?

Eller ni kanske har en annan gräns ni hellre skulle vilja ha. Dela med er!
    Är fortfarande inne på vecka 22 ...  25 kanske...  har inte bestämt mig än.
  • Sussi S
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 22:12:16 följande:
    Då borde du anse att man kan göra abort när som helst i en gravv? Varför inte efter vecka 18 annars?
    Gränsen måste ju sitta någonstans... och med ett domstolsbeslut i speciella fall får man göra abort till v 22, men efter v 23 kan barnet klara sig utanför magen och från den gränsen har fostret blivit ett barn och är livsdugligt utanför magen.
    min åsikt, respecterar alla andras åsikter också även om jag inte håller med.
  • AmandaBrun
    Tabba skrev 2010-08-28 22:18:36 följande:
    Men man har gjort det svårare.

"Rör inte vår Abortgräns" - rörelsen rullar på...
    Varför ska det vara enkelt att få göra en abort efter att man varit gravid och burit ett barn i över tre månader?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!