• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Pigeon
    Tabba skrev 2010-08-28 21:34:32 följande:
    ... så, där satt den!

Kristna abortmotståndares främsta skäl. 
    inte ett foster utan  " ofödda barnet" -> barn -> abort = mord

Men ni har fel.

" Rör inte vår abortgräns" kampanjen har startat.
    Om du läser mitt inlägg ordentligt skriver jag för mig är fostret ett barn. Var har jag skrivit om mord? Och på vilket sätt har jag "fel" som blir berörd? Är det upp till dig att bestämma över mina känslor?
  • lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:52:51 följande:
    Spädbarn som straff?

Nej men hallå. Bara jag som tycker att man bör få ta ansvar för sina handlingar här?

Ingen bör vänta mer än 14 veckor ¨på att ta bort ett oönskat barn ( och ja dom allra allra flesta vet om att dom är gravida innan dess ). Därför bör gränsen sättas där om inte ännu lägre men då får väl ni andra fullständigt spunk.
    Jag har sett hur det kan gå när en kvinna tvingas ta ansvar för sina handlingar (i det här fallet förnekat sin graviditet fullständigt). Det blev ingen strålande utgång på det föräldraskapet kan jag säga dig.
  • Tabba
    Pigeon skrev 2010-08-28 21:26:56 följande:
    Och ja, liknelsen är relevant. För mig är alla foster barn, och att döda ett foster är att döda ett barn.
    Jag tror att du skrev det själv. eller är " att döda ett barn" inte synonymt med mord?

Och nej, jag respekterar dina känslor, men jag kommer inte låta dina känslor påverka lagstiftningen.
  • Lavish

Jag instämmer. Tycker v 18 är alldeles försent. Det är ju nästan ett färdigt barn då.

• Sussi S

min åsikt är att man ska få göra abort fram till v 18, jag anser att Ett barn som inte är livsdugligt utanför magen är inget barn, utan bara ett foster!!

• lördagsgodis

Jag är abortmotståndare och tycker vi inte ska ha abort alls som ett alternativ om inte mammans liv rent fysiskt står på spel pga graviditeten eller att barnet inte kan överleva utanför livmodern tex grava ryggmärgsbråck eller hjärtfel.

Vill deseutom tillägga att jag inte är kristen.

En prins och en prinsessa
  • Shadilly
    Pigeon skrev 2010-08-28 21:44:27 följande:
    Jag förstår. Så om barnet dödas på ett humant sätt t.ex genom överdosering av sömnpiller är det inget som berör dig?
    Hur stor halmbock kan du bygga?

Kom tillbaka när du har riktiga argument och har kammat dig.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 22:09:03 följande:
    Hur stor halmbock kan du bygga?

Kom tillbaka när du har riktiga argument och har kammat dig.
    Det var ett jäkla tjat om halmbockar.

Vilken gräns vill du ha och varför?
  • AmandaBrun
    Sussi S skrev 2010-08-28 22:08:55 följande:
     min åsikt är att man ska få göra abort fram till v 18, jag anser att Ett barn som inte är livsdugligt utanför magen är inget barn, utan bara ett foster!!
    Då borde du anse att man kan göra abort när som helst i en gravv? Varför inte efter vecka 18 annars?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!