• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Nockanpockan
    lördagsgodis skrev 2010-08-28 22:25:13 följande:
    Jag tycker att adoption alltid ska vara ett alternativ och är inte emot dagenefterpiller men är det så att den unga åldern kan vara en risk för mammans liv vid en förlossning tex så kan det vara ett alternativ. Om man blivit med barn trots skydd tycker jag inte det är orsak nog man vet att skydden inte är 100%.

Vid en våldtäckt så ska kvinnan få hjälp att bearbeta det hela och ha adoption som alternativ men jag tycker inte det är skäl nog för abort.
    Kom igen när du själv varit utsatt för det! "Inte skäl nog" Fy  fan.... Du vet inte vad man går igenom, du har ingen jävla aning om smärtan! Och sedan upptäcka att man bär på svinets barn?? Bara det skulle kunnat få få mig att hoppa ut genom ett fönster...!

Att bearbeta en våldtäckt är jobbigt nog som det är, sedan ska man oroa sig för att man ska föda ett barn? Ett barn som nog många kvinnor inte kan se på med kärlek utan bara smärta.. Ska hon då behöva få genomlida 9 månaders helvete av att veta att man ska föda fram sin våldtäcktsmans barn? Att man för alltid har ett obrutet band till honom? Kom till baka från landet "rosa moln" tack!
  • Pigeon
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 22:32:18 följande:
    Vad är det för tjöt om troll?
    Ett troll är någon som registrerar sig på ett forum och skriver saker de inte står för och inte kan argumentera för enbart i syfte att provocera. Vanligtvis försvinner personen kort efteråt ur tråden.

Vad jag inte förstår är hur någon kan tycka att det är provocerande att jag blir illa berörd av aborter?
  • AmandaBrun
    Pigeon skrev 2010-08-28 22:33:15 följande:
    Det är tydligen det nya sättet att bemöta argument man inte kan svara på, att man börjar gasta "troll!" fullständigt ogrundat.
    Jag fattar ingenting.

Vet faktiskt inte ens vad troll innebär, men antar att det inte är menat som en komplimang.
  • Shadilly
    Pigeon skrev 2010-08-28 22:32:16 följande:
    Troll kan du vara själv, jag har varit medlem på FL sedan 2004 och alltid stått för mina åsikter. Någon ställde en fråga - "varför berörs du av att någon gör en sen abort", jag svarade på frågan - gav en liknelse, för mig är det som att någon berättar att ett barn har dött. Därför berörs jag.

Varpå du svarade att du bara berörs om barn har lidit av att de dödades...
    Du får skylla dig själv om du skriver saker som gör att du sen blir svarslös.
    Det spelar ingen roll om du står för märkliga inlägg när du inte begripit innehållet i det du svarat på. Om du skriver ett inlägg som har någon som helst relevans till det jag skrev tänker jag svara. Vill du presentera en fantasi som går ut på vad du önskade att jag hade skrivit istället blir du bortsorterad.

Det är inte mitt problem hur du framstår, tvärtom är det bra för mig när du argumenterar på ett sätt som gör att folk helst inte vill förknippas med din syn på saken.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Sussi S
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 22:31:09 följande:
    Jag anser bara att man får gå för länge med foster i magen ( över fyra månader ) för att sedan bara ta bort det utan att ha en rimlig grund.

Simple as that.
    ja, vet man att man är gravid så tror jag nog att de flesta som vet att de inte vill ha barnet gör en abort så tidigt som möjligt...

Jag fick veta att jag var gravid i v 17 med min första son, kom som en chock då jag hade mens regelbundet hela tiden och åt p-piller... men han var väldigt välkommen och inte en tanke på abort men menar bara att sånnt händer.
  • Pigeon
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 22:35:10 följande:
    Jag fattar ingenting.

Vet faktiskt inte ens vad troll innebär, men antar att det inte är menat som en komplimang.
    Läs på wikipedia om troll så fattar du.
  • AmandaBrun
    Sussi S skrev 2010-08-28 22:36:11 följande:
    ja, vet man att man är gravid så tror jag nog att de flesta som vet att de inte vill ha barnet gör en abort så tidigt som möjligt...

Jag fick veta att jag var gravid i v 17 med min första son, kom som en chock då jag hade mens regelbundet hela tiden och åt p-piller... men han var väldigt välkommen och inte en tanke på abort men menar bara att sånnt händer.
    Jo självklart är jag medveten om att sånt händer och som jag tidigare skrivit så är det ju inga problem att få genomfört en abort under sådana omständigheter. Skillnaden är bara att du måste då redogöra för varför du vill ta bort fostret du burit på i 4 månader och en utredning görs, du får kurator stöd o dyl.

Nu kan man ju bara efter 4 månader begära att någon tar bort det utan att ha någon grund för sitt beslut. Att man bara efter 4 månader ångrat sig. Det tycker jag är fel.

Och ja jag vet att detta inte är vanligt förekommande men jag tycker ändå att det är fel att någon ens ska ha möjligheten att göra detta.
  • lördagsgodis
    Nockanpockan skrev 2010-08-28 22:34:36 följande:
    Kom igen när du själv varit utsatt för det! "Inte skäl nog" Fy  fan.... Du vet inte vad man går igenom, du har ingen jävla aning om smärtan! Och sedan upptäcka att man bär på svinets barn?? Bara det skulle kunnat få få mig att hoppa ut genom ett fönster...!

Att bearbeta en våldtäckt är jobbigt nog som det är, sedan ska man oroa sig för att man ska föda ett barn? Ett barn som nog många kvinnor inte kan se på med kärlek utan bara smärta.. Ska hon då behöva få genomlida 9 månaders helvete av att veta att man ska föda fram sin våldtäcktsmans barn? Att man för alltid har ett obrutet band till honom? Kom till baka från landet "rosa moln" tack!
    Vetskapen om att man avslutat ett dugligt liv ter sig för mig som mer skrämmande.
    En prins och en prinsessa
  • Tabba
    Tabba skrev 2010-08-28 17:45:04 följande:
    Ge dig.

Vilken skillnad gör det för dig om någon gör abort i v10 el v19 ?
    Frågan kvarstår.  Så varför ändra lagen ?
  • Pigeon
    Shadilly skrev 2010-08-28 22:35:59 följande:
    Det spelar ingen roll om du står för märkliga inlägg när du inte begripit innehållet i det du svarat på. Om du skriver ett inlägg som har någon som helst relevans till det jag skrev tänker jag svara. Vill du presentera en fantasi som går ut på vad du önskade att jag hade skrivit istället blir du bortsorterad.

Det är inte mitt problem hur du framstår, tvärtom är det bra för mig när du argumenterar på ett sätt som gör att folk helst inte vill förknippas med din syn på saken.
    OK, då får vi börja om. Jag ska försöka formulera mig lite tydligare så att du kan tillgodogöra dig förstå det jag skriver.

Du efterlyste argument till varför någon berörs av att en annan person gjort en sen abort.

Jag ger därför mitt argument:

Jag anser att ett barn är ett barn redan i sin mammas mage.
    Alltså att ett foster är ett barn.
    Jag blir därför berörd av att det utförs aborter, på samma sätt som jag blir berörd av att oönskade spädbarn dödas i vissa länder (och även i Sverige förr i tiden).
Svar på tråden Sänk abortgränsen!