• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    Pigeon skrev 2010-08-28 22:35:03 följande:
    Ett troll är någon som registrerar sig på ett forum och skriver saker de inte står för och inte kan argumentera för enbart i syfte att provocera. Vanligtvis försvinner personen kort efteråt ur tråden.

Vad jag inte förstår är hur någon kan tycka att det är provocerande att jag blir illa berörd av aborter?
    Okej.

Bara så ni vet så står jag för min åsikt. 17+6 är en alldeles för generös gräns. Sätt den vid 14 fulla veckor. Då är de allra flesta FP gjorda på personer i vissa riskgrupper och det behövs "bara" en skrapning.

Sedan vid RUL förekommer det, dock väldigt sällan, så stora fosterskador att det inte är förenat med liv utanför magen, dessa får självklart en abort inbokad så snart som möjligt.

Och de flesta som är oönskat gravida har för länge sedan gjort en abort innan vecka 12.
  • Tabba
    Pigeon skrev 2010-08-28 22:42:44 följande:
    OK, då får vi börja om. Jag ska försöka formulera mig lite tydligare så att du kan tillgodogöra dig förstå det jag skriver.

Du efterlyste argument till varför någon berörs av att en annan person gjort en sen abort.

Jag ger därför mitt argument:

Jag anser att ett barn är ett barn redan i sin mammas mage.
    Alltså att ett foster är ett barn.
    Jag blir därför berörd av att det utförs aborter, på samma sätt som jag blir berörd av att oönskade spädbarn dödas i vissa länder (och även i Sverige förr i tiden).
    Gott så.   Du anser. Du berörs. Du tycker.  

Utmärkt.

Men rör inte vår lag.
  • Dohgon

Blir väldigt kluven av denna tråd..
    Jag är inte emot aborter, men tycker nog att v18 är lite väl stora foster. Men som sagt så tror jag inte att någon gör abort så sent utan anledning heller.

Jag tycker nog lagen är bra som den är ändå. Menar mamman i det här läget, gör hon en abort så sent kan det bero på många olika anledningar. Vet man med säkerhet att man inte kommer klara av att vara mamma så är det väl faan så mycke bättre att hon gör abort än att hon föder barnet och vanvårdar det? eller tycker ni att det är bättre med barnmisshandel?
    Man kanske trott att det ska gå bra med allt innan, men helt plötsligt kanske pappan i det hela går bort och man står ensam kvar, och NEJ man får inte hjälp av samhället i alla tillfällen, Är man äldre än 25 får man hjälp men bostad och dyl, men är man under 25 så får man inte det. Då ska man fint flytta hem till sin köra mor, även fast hon kanske inte har plats.

Men sen tycker jag inte heller att någon ska dra på beslutet fram tills dess heller. Men vissa omständigheter gör att man kanske måste ta bort det sent.

• Nockanpockan
    lördagsgodis skrev 2010-08-28 22:40:40 följande:
    Vetskapen om att man avslutat ett dugligt liv ter sig för mig som mer skrämmande.
    Så att förstöra ett annat "dugligt" liv för att ett annat ska få leva är skäl nog? Vad tror du det gör med en kvinna som måste föda fram sin angripares barn? Tror du hon dansra på rosor och lever livet i frid och fröjd? En våldtäckt är ett angrep inte bara mot kroppen, utan mot din psykiska hälsa och din själ.. Man blir aldrig riktigt hel igen..
  • Pigeon
    Nockanpockan skrev 2010-08-28 22:46:18 följande:
    Så att förstöra ett annat "dugligt" liv för att ett annat ska få leva är skäl nog? Vad tror du det gör med en kvinna som måste föda fram sin angripares barn? Tror du hon dansra på rosor och lever livet i frid och fröjd? En våldtäckt är ett angrep inte bara mot kroppen, utan mot din psykiska hälsa och din själ.. Man blir aldrig riktigt hel igen..
    Tänk om inte den våldtagna kvinnan upptäcker graviditeten förrän i vecka 19, då tvingas hon föda fram sin angripares barn.
    Eller anser du att det är ok att göra abort hur sent som helst i graviditeten vid våldtäkt?
  • Sussi S
    Pigeon skrev 2010-08-28 22:42:44 följande:
    OK, då får vi börja om. Jag ska försöka formulera mig lite tydligare så att du kan tillgodogöra dig förstå det jag skriver.

Du efterlyste argument till varför någon berörs av att en annan person gjort en sen abort.

Jag ger därför mitt argument:

Jag anser att ett barn är ett barn redan i sin mammas mage.
    Alltså att ett foster är ett barn.
    Jag blir därför berörd av att det utförs aborter, på samma sätt som jag blir berörd av att oönskade spädbarn dödas i vissa länder (och även i Sverige förr i tiden).
    Oki... jag anser att ett foster blir ett barn då det blir livsdugligt, alltså kan klara sig utanför mammans mage!
    så v 22 tycker jag är max gräns för abort.

Förstår dock inte dur du kan gämnföra ett foster som aboteras med ett färdigt barn som dödas??
    Ett foster som inte kan klara sig utanför magen går inte att gämnföra med ett barn som lever utanför magen!!
  • Tabba
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 22:20:33 följande:
    Varför ska det vara enkelt att få göra en abort efter att man varit gravid och burit ett barn i över tre månader?
    Missade att svara på den här :

Man har inte burit ett barn, man har burit ett foster.

Det är nog aldrig enkelt att göra en abort, men varför måste man bråka med lagen också?

" Rör inte vår Aborträtt"
  • AmandaBrun
    Tabba skrev 2010-08-28 23:02:32 följande:
    Missade att svara på den här :

Man har inte burit ett barn, man har burit ett foster.

Det är nog aldrig enkelt att göra en abort, men varför måste man bråka med lagen också?

" Rör inte vår Aborträtt"
    Men om lagen hade varit som i de flesta andra länder runt 12-14 veckor, hade du velat ändra den då?

Eller vill du bara att lagar som är satta ska vara?
  • Pigeon
    Sussi S skrev 2010-08-28 22:51:42 följande:
    Oki... jag anser att ett foster blir ett barn då det blir livsdugligt, alltså kan klara sig utanför mammans mage!
    så v 22 tycker jag är max gräns för abort.

Förstår dock inte dur du kan gämnföra ett foster som aboteras med ett färdigt barn som dödas??
    Ett foster som inte kan klara sig utanför magen går inte att gämnföra med ett barn som lever utanför magen!!
    Fast ett foster i vecka 19 kan knappast leva utan hjälp utanför magen det heller... Någonstans måste man dra en gräns, och min gräns går strax efter befruktningen. För mig är det efter den punkten ett blivande barn. Men ett foster i vecka 40 är också ett blivande barn, i den bemärkelsen att det ännu inte är fött... så jag gör ingen skillnad mellan huruvida det är rätt att döda ett foster i vecka 40, eller i vecka 6. Jag tycker det är lika fel bådadera.

Mord har jag däremot aldrig sagt något om (som någon hävdade), för att något ska vara ett mord krävs det att det bryter mot lagens definition av mord, vilket ju aborter inte gör.
  • Catti41

Jösses.

Det verkar som om många tror att alla kvinnor som gör abort har haft oskyddat sex med en främling vid ett tillfälle och sedan inte haft mens och tydligt märker att de är gravida efter en månad...

Svar på tråden Sänk abortgränsen!