• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Nockanpockan
    Pigeon skrev 2010-08-28 22:49:59 följande:
    Tänk om inte den våldtagna kvinnan upptäcker graviditeten förrän i vecka 19, då tvingas hon föda fram sin angripares barn.
    Eller anser du att det är ok att göra abort hur sent som helst i graviditeten vid våldtäkt?
    Vid en våldtäckt så görs alltid (oftast ) ett grav. test ,så om kvinnan har anmält den så får man oftast dagen efter piller samt göra återbesök för att se om det funkat.

Om kvinnan inte har amält angreppet och upptcäker det i v. 19 så tycker jag att "Ja" hon har rätt att göra abort.. Jag tycker inte man ens borde diskutera en våldtagens kvinnas rättigheter.. Hon ska få den vård hon vill ha och behöver.. Hon har inte bett om att bli våldtagen. Hon har inte bett om att bli gravid på det sättet.

Visst.. Barnet har inte bett om att bli till, men varför ska den kvinna som blir utsatt för den traumatiska upplevelsen behöva lida ännu mer bara för att någon tycker att det ska hon? Har hon inte redan blivit tillräckligt förnedrad och utsatt? Att få veta att man bär svinets barn är som att bli våldtagen igen och igen och igen... Borde inte "mammans" hälsa och liv få räknas också?

Om jag blivit gravid med min angripares barn, om jag hade behövt föda fram det barnet för att npgon bestämt det åt mig och sedan adoptera bort det.. Jag skulle titta på vart enda barn jag mötte i mitt barns ålder och undra är det h*n? Är det mitt och XX barn? Jag skulle må konstant illa.. Jag skulle aldrig kunna slappna av.. Jag skulle aldrig kunna skaffa barn frivilligt eftter det..
  • Pigeon
    Pigeon skrev 2010-08-28 23:04:31 följande:
    Fast ett foster i vecka 19 kan knappast leva utan hjälp utanför magen det heller... Någonstans måste man dra en gräns, och min gräns går strax efter befruktningen. För mig är det efter den punkten ett blivande barn. Men ett foster i vecka 40 är också ett blivande barn, i den bemärkelsen att det ännu inte är fött... så jag gör ingen skillnad mellan huruvida det är rätt att döda ett foster i vecka 40, eller i vecka 6. Jag tycker det är lika fel bådadera.

Mord har jag däremot aldrig sagt något om (som någon hävdade), för att något ska vara ett mord krävs det att det bryter mot lagens definition av mord, vilket ju aborter inte gör.
    Såg att du skrev vecka 22, ursäkta.   Men ett foster i vecka 23 kan faktiskt inte heller klara sig utan hjälp... ofta krävs det ju både kortison och respirator och sondmatning osv.
  • AmandaBrun
    Catti41 skrev 2010-08-28 23:05:31 följande:
    Jösses.

Det verkar som om många tror att alla kvinnor som gör abort har haft oskyddat sex med en främling vid ett tillfälle och sedan inte haft mens och tydligt märker att de är gravida efter en månad...
    Nej men inom tre månader kanske?
  • Mamma 04 och 06
    Pigeon skrev 2010-08-28 22:49:59 följande:
    Tänk om inte den våldtagna kvinnan upptäcker graviditeten förrän i vecka 19, då tvingas hon föda fram sin angripares barn.
    Eller anser du att det är ok att göra abort hur sent som helst i graviditeten vid våldtäkt?
    Det är väl rutin hoppas jag att graviditetstest tas om man har blivit utsatt för en våldtäkt? Dvs en abort sker troligtvis väldigt snabbt och jag hoppas att det även är rutin att ge dagen-efter piller.
  • Pigeon
    Nockanpockan skrev 2010-08-28 23:05:57 följande:
    Vid en våldtäckt så görs alltid (oftast ) ett grav. test ,så om kvinnan har anmält den så får man oftast dagen efter piller samt göra återbesök för att se om det funkat.

Om kvinnan inte har amält angreppet och upptcäker det i v. 19 så tycker jag att "Ja" hon har rätt att göra abort.. Jag tycker inte man ens borde diskutera en våldtagens kvinnas rättigheter.. Hon ska få den vård hon vill ha och behöver.. Hon har inte bett om att bli våldtagen. Hon har inte bett om att bli gravid på det sättet.

Visst.. Barnet har inte bett om att bli till, men varför ska den kvinna som blir utsatt för den traumatiska upplevelsen behöva lida ännu mer bara för att någon tycker att det ska hon? Har hon inte redan blivit tillräckligt förnedrad och utsatt? Att få veta att man bär svinets barn är som att bli våldtagen igen och igen och igen... Borde inte "mammans" hälsa och liv få räknas också?

Om jag blivit gravid med min angripares barn, om jag hade behövt föda fram det barnet för att npgon bestämt det åt mig och sedan adoptera bort det.. Jag skulle titta på vart enda barn jag mötte i mitt barns ålder och undra är det h*n? Är det mitt och XX barn? Jag skulle må konstant illa.. Jag skulle aldrig kunna slappna av.. Jag skulle aldrig kunna skaffa barn frivilligt eftter det..
    Du är konsekvent, det respekterar jag.

Men om vi hårddrar det, vid vilken levnadsvecka tycker du det är ok att göra abort om våldtäkt är orsak till graviditeten? Det förekommer ju (om än sällan) att kvinnor inte märker av sin graviditet förrän förlossningsvärkarna börjar.

För mig väger barnets liv och välmående ändå högre än kvinnans oavsett ålder, även om det låter hemskt. Givetvis tycker jag aborter är något vedervärdigt, men att utsläcka ett oskyldigt liv är enligt mig precis lika illa.
  • Radha

Visst är det hemskt med sena aborter, men det är hemskt med barn som föds till föräldrar som inte vill ha dom också!
    Som socionom vet jag att det är många unga tjejer på "sniskan" som blir gravida och först är helt övertygade om att de ska ha barnet trots att omgivningen ser och påpekar att det inte kommer att funka, sen kan de ändra sig när det börjar synas att de är gravida och det hela blir mer verkligt. Många människor är inte redo att bli föräldrar och de barnen får ett jobbigt liv eventuellt med fosterhem och en konstant känsla av att vara oönskade. Det är inte heller bra!

• Catti41

Och nu tryckte jag skicka för tidigt.

Jag villbara delge min egen aborthistoria.

Jag hade ätit p-piller i minst tio år. Ca två ggr per år hade jag en månadsblödning, men oftast inte. ( detta är helt normalt när man ätit p-piller länge)
    Jag hade en relation sedan 2-3 år och ett regelbundet sexliv. Jag hade inte varit magsjuk. Inte medvetet missat ett piller. När jag till slut kom på att min trötthet kanske var ett gravsymptom och inte bara mina stressiga studier, och tog ett test ringde jag omedelbums för att få tid för abort. Detvar en veckas väntetid till undersökning. Då var jag i v13. Sedan var det ytterligare några dagars väntetid till själva aborten. Då var jag gravid i v 12. Eller 13. Jag minns faktiskt inte. Det är tio år sedan. Men hade jag behövt fundera hade jag ju lätt gått i ytterligare en eller två veckor kanske.

Idag, tio år senare är vår son 2,5. Det barn som vi ville ha.

• Pigeon
    Radha skrev 2010-08-28 23:11:25 följande:
    Visst är det hemskt med sena aborter, men det är hemskt med barn som föds till föräldrar som inte vill ha dom också!
    Som socionom vet jag att det är många unga tjejer på "sniskan" som blir gravida och först är helt övertygade om att de ska ha barnet trots att omgivningen ser och påpekar att det inte kommer att funka, sen kan de ändra sig när det börjar synas att de är gravida och det hela blir mer verkligt. Många människor är inte redo att bli föräldrar och de barnen får ett jobbigt liv eventuellt med fosterhem och en konstant känsla av att vara oönskade. Det är inte heller bra!
    Jag håller helt med dig. Samtidigt tycker jag inte lösningen på problemet med olämpliga föräldrar är att döda deras barn (om det gäller redan födda barn) eller abort (om det gäller ofödda barn).
  • Tabba
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 23:03:58 följande:
    Men om lagen hade varit som i de flesta andra länder runt 12-14 veckor, hade du velat ändra den då?

Eller vill du bara att lagar som är satta ska vara?
    Om lagen hade varit annorlunda hade jag velat ändra den, vecka 18-22 är realistiskt då
    fostret kan inte leva utanför livmodern.
    I sverige har vi väldigt få illegala aborter = bra.
    Vi har få oönskade barn = bra
    Ingen stigmatisering av kvinnor som utför aborter = bra

" rör inte vår abortgräns"
Svar på tråden Sänk abortgränsen!