Sänk abortgränsen!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Visst är det hemskt med sena aborter, men det är hemskt med barn som föds till föräldrar som inte vill ha dom också!
Som socionom vet jag att det är många unga tjejer på "sniskan" som blir gravida och först är helt övertygade om att de ska ha barnet trots att omgivningen ser och påpekar att det inte kommer att funka, sen kan de ändra sig när det börjar synas att de är gravida och det hela blir mer verkligt. Många människor är inte redo att bli föräldrar och de barnen får ett jobbigt liv eventuellt med fosterhem och en konstant känsla av att vara oönskade. Det är inte heller bra!
Och nu tryckte jag skicka för tidigt.
Jag villbara delge min egen aborthistoria.
Jag hade ätit p-piller i minst tio år. Ca två ggr per år hade jag en månadsblödning, men oftast inte. ( detta är helt normalt när man ätit p-piller länge)
Jag hade en relation sedan 2-3 år och ett regelbundet sexliv. Jag hade inte varit magsjuk. Inte medvetet missat ett piller. När jag till slut kom på att min trötthet kanske var ett gravsymptom och inte bara mina stressiga studier, och tog ett test ringde jag omedelbums för att få tid för abort. Detvar en veckas väntetid till undersökning. Då var jag i v13. Sedan var det ytterligare några dagars väntetid till själva aborten. Då var jag gravid i v 12. Eller 13. Jag minns faktiskt inte. Det är tio år sedan. Men hade jag behövt fundera hade jag ju lätt gått i ytterligare en eller två veckor kanske.
Idag, tio år senare är vår son 2,5. Det barn som vi ville ha.
Nattinatt...