• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • iamnumb

Jag tycker att vi skall höja gränsen till 5 års ålder!

• Sussi S
    Pigeon skrev 2010-08-28 23:06:08 följande:
    Såg att du skrev vecka 22, ursäkta.   Men ett foster i vecka 23 kan faktiskt inte heller klara sig utan hjälp... ofta krävs det ju både kortison och respirator och sondmatning osv.

Ne men ett foster innan v 23 kan inte leva alls utanför mammans mage och är då för mej inget barn utan ett foster, utan mamman så dör barnet!

efter v 23 kan barnet med hjälp klara sig utanför mammans mage och är då ett barn. min åsikt!

Intressant ämne det här, men nu e det dags för sängen=)

• Sussi S
    Tabba skrev 2010-08-28 23:20:17 följande:
    Om lagen hade varit annorlunda hade jag velat ändra den, vecka 18-22 är realistiskt då
    fostret kan inte leva utanför livmodern.
    I sverige har vi väldigt få illegala aborter = bra.
    Vi har få oönskade barn = bra
    Ingen stigmatisering av kvinnor som utför aborter = bra

" rör inte vår abortgräns"
    Bästa inlägget jag läst=)
    Och med det avslutas min kväll, god natt=)!
  • Nockanpockan
    Pigeon skrev 2010-08-28 23:11:24 följande:
    Du är konsekvent, det respekterar jag.

Men om vi hårddrar det, vid vilken levnadsvecka tycker du det är ok att göra abort om våldtäkt är orsak till graviditeten? Det förekommer ju (om än sällan) att kvinnor inte märker av sin graviditet förrän förlossningsvärkarna börjar.

För mig väger barnets liv och välmående ändå högre än kvinnans oavsett ålder, även om det låter hemskt. Givetvis tycker jag aborter är något vedervärdigt, men att utsläcka ett oskyldigt liv är enligt mig precis lika illa.
    Har man kommit så långt att barnet är mer än levnadsdugligt ( vilket jag tycker vore märkligt, visst det sker men är så otroligt ovanligt att man kommer så långt utan att upptäcka det ) så ska den våldtagna kvinna få all hjälp, stöd och vård både under graviditeten, förlossningen och efter förlossningen.. Om möjligt kan jag tycka att en kvinna som blivit våldtagen ska bli igångsatt eller få göra kejsarsnitt när barnet är livsdugligt någon vecka eller så innan beräknad nedkomst och helst kanske inte se barnet ( jag är lite osäker här vet inte hur jag själv skulle bearbetat det ) och sedan få all möjlig hjälp att gå vidare..
    Men om hon upptäcker graviditeten vid den vecka som satts som den högsta innan barnet anses "livsdugligt" med dagens mått mätt så tycker jag att hon borde få, ( om psykologer/ kuratorer inte anser henne tillträckligt stabil för att kunna hantera det ), göra abort..

Jag vet att jag gick i månader efter min egen våldtäckt och var livrädd för att vara gravid utan att veta om det.. Jag hade fått dagen efter piller, gjort grav.test efter grav.test som inte visade något, men jag var fortfarande skräckslagen för att vara det ändå.. Och jag vet att jag tänkte att " Om jag är gravid nu.. När det är försent för abort.. så tar jag livet av mig.. Jag kastar  mig framför tåget så det går snabbt och kvickt och inget av oss finns kvar..."
    Jag klarade verkligen av den tanken, att han för evigt skulle vara förenad med mig.. Och tanken på att om jag fick barn, adopterade bort det och barnet växer upp och en dag verkligen får reda på hur han/ hon kom till, hur skulle det inte sabotera hela hans/ hons världsbild? Hur skulle han/ hon må av att veta att han/ hon kom till genom våld?

Inte förens 10-11 månader efter min våldtäckt kunde jag börja andas ut igen,
  • Nockanpockan
    Tabba skrev 2010-08-28 23:20:17 följande:
    Om lagen hade varit annorlunda hade jag velat ändra den, vecka 18-22 är realistiskt då
    fostret kan inte leva utanför livmodern.
    I sverige har vi väldigt få illegala aborter = bra.
    Vi har få oönskade barn = bra
    Ingen stigmatisering av kvinnor som utför aborter = bra

" rör inte vår abortgräns"
  • Shadilly
    Pigeon skrev 2010-08-28 22:42:44 följande:
    OK, då får vi börja om. Jag ska försöka formulera mig lite tydligare så att du kan tillgodogöra dig förstå det jag skriver.

Du efterlyste argument till varför någon berörs av att en annan person gjort en sen abort.

Jag ger därför mitt argument:

Jag anser att ett barn är ett barn redan i sin mammas mage.
    Alltså att ett foster är ett barn.
    Jag blir därför berörd av att det utförs aborter, på samma sätt som jag blir berörd av att oönskade spädbarn dödas i vissa länder (och även i Sverige förr i tiden).
    Då är jag med. Men jag förstår inte varför det ska påverka andra kvinnors rätt till sina kroppar.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • lennartsdotter
    Kyami skrev 2010-08-28 22:12:40 följande:
    Jag bara grinar att så många barn är oönskade eller av olika andra anledningar (sjukdom o.s.v.) måste dö... Kan folk verkligen inte planera saker som de kan rå över bättre?

Vet att vissa saker inte går att veta innan vecka 18, men många tror nog att barnet inte är så pass utvecklat som det faktiskt är i den veckan. Tycker att landet lurar folk, man tror att gränsen är satt vid en vecka då barnet inte är så moget, man vill ju kunna lita på regeringen...
    Fostret är inte moget i v. 18 om man med moget avser livsdugligt.
  • lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 22:18:34 följande:
    Jag vill gärna veta varför ni som inte håller med TS tycker att 17+6 är en bra gräns?

Eller ni kanske har en annan gräns ni hellre skulle vilja ha. Dela med er!
    Du har fått minst två olika bra svar på det. Svar som jag tror att de flesta som anser att dagens lag är bra kan stå för.
  • FannyGioia

Jag tror att en sänkning av abortgränsen snarare skulle leda till fler aborter då kvinnor i högre grad skulle få panik och skynda sig innan det var för sent.

• Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2010-08-29 00:28:13 följande:
    Jag tror att en sänkning av abortgränsen snarare skulle leda till fler aborter då kvinnor i högre grad skulle få panik och skynda sig innan det var för sent.
    Men det kan man lösa. Man sänker abortgränsen ännu mer! ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!