• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • FannyGioia
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-29 00:29:38 följande:
    Men det kan man lösa. Man sänker abortgränsen ännu mer! ;)
    Good idea. 
  • MalinEddie

Jag tycker det är bra som det är.

• hopphejdi

absolut, när skapas ett liv? när får en människa rättigheter? i mina ögon är det i befruktningsögonblicket, där blir någon till. Att välja mellan två individers liv är en sak, men att ge en dödsdom pågrund av att en av individerna inte "vill" är en annan.

• fruis

En av fördelarna med att inte ha fri abort efter v 12 är att det lilla antal som gör senare aborter skulle få ett förmodligen bättre stöd av sjukvården än idag. Man skulle få mer information, samtal med kurator (och jo, jag vet att man har den möjligheten i dag också men vissa vet inte om det och får inget erbjudande om det heller trots att en abort i v 17 är en ganska jobbig upplevelse) bättre medicinsk uppföljning och så vidare. Jag tycker att kvinnor idag får undermåligt stöd vid aborter vilket förhoppningsvis skulle ändras om man slutade se på sena aborter som helt "normala" utan istället betraktade dessa aborter som "undantag" där patienten verkligen behöver stöd, precis som de föräldrar som får senare aborter godkända.

• lennartsdotter
    fruis skrev 2010-08-29 07:27:33 följande:

En av fördelarna med att inte ha fri abort efter v 12 är att det lilla antal som gör senare aborter skulle få ett förmodligen bättre stöd av sjukvården än idag. Man skulle få mer information, samtal med kurator (och jo, jag vet att man har den möjligheten i dag också men vissa vet inte om det och får inget erbjudande om det heller trots att en abort i v 17 är en ganska jobbig upplevelse) bättre medicinsk uppföljning och så vidare. Jag tycker att kvinnor idag får undermåligt stöd vid aborter vilket förhoppningsvis skulle ändras om man slutade se på sena aborter som helt "normala" utan istället betraktade dessa aborter som "undantag" där patienten verkligen behöver stöd, precis som de föräldrar som får senare aborter godkända.

Fast det behövs ingen sänkt gräns för fri abort för att åstadkomma detta.
  • fruis
    lennartsdotter skrev 2010-08-29 07:43:21 följande:
    Fast det behövs ingen sänkt gräns för fri abort för att åstadkomma detta.
    Självklart inte, men med en sänkt abortgräns skulle inga landsting eller enskilda vårdinstitutioner kunna slingra sig ur det.
  • ungkvinna81

Abort är en svår fråga. men jag tycker att man ska sänka abort gränsen till 10 veckor!!!! och då få folk knulla med skydd nästa gång för helvetet eller använd p-pillar är det så svårt!

• Tabba
    fruis skrev 2010-08-29 07:27:33 följande:

En av fördelarna med att inte ha fri abort efter v 12 är att det lilla antal som gör senare aborter skulle få ett förmodligen bättre stöd av sjukvården än idag.Man skulle få mer information, samtal med kurator (och jo, jag vet att man har den möjligheten i dag också men vissa vet inte om det och får inget erbjudande om det heller trots att en abort i v 17 är en ganska jobbig upplevelse) bättre medicinsk uppföljning och så vidare. Jag tycker att kvinnor idag får undermåligt stöd vid aborter vilket förhoppningsvis skulle ändras om man slutade se på sena aborter som helt "normala" utan istället betraktade dessa aborter som "undantag" där patienten verkligen behöver stöd, precis som de föräldrar som får senare aborter godkända.

Så om man sänker abortgränsen till v12 får dom som utför abort v12 till v18 bättre stöd?
    Är det ditt argument?
    Borde ni då inte agrumentera för bättre stöd för kvinnor som utför abort? Och lämna abortgränsen ifred?
  • fruis
    Tabba skrev 2010-08-29 07:56:54 följande:
    Så om man sänker abortgränsen till v12 får dom som utför abort v12 till v18 bättre stöd?
    Är det ditt argument?
    Borde ni då inte agrumentera för bättre stöd för kvinnor som utför abort? Och lämna abortgränsen ifred?
    Jag är inte del av något "ni" överhuvudtaget. Jag lyfte fram en nackdel som dagens abortgräns har fört med sig.
  • Tabba
    fruis skrev 2010-08-29 08:06:21 följande:
    Jag är inte del av något "ni" överhuvudtaget. Jag lyfte fram en nackdel som dagens abortgräns har fört med sig.
    Är det ditt argument?
    Borde DU då inte agrumentera för bättre stöd för kvinnor som utför abort? Och lämna abortgränsen ifred?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!