• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • fruis
    Tabba skrev 2010-08-29 08:07:51 följande:
    Så om man sänker abortgränsen till v12 får dom som utför abort v12 till v18 bättre stöd?
    Är det ditt argument?
    Borde DU då inte agrumentera för bättre stöd för kvinnor som utför abort? Och lämna abortgränsen ifred?
    Du missade min poäng (som jag iof inte gjorde särskilt tydlig). Min poäng var att jag argumenterar inte överhuvudtaget. Jag gjorde ett inlägg som berättade om en nackdel jag ser i dagens sjukvård som nuvarande abortlagstiftning i i viss mån bidrar till. I dina ögon kanske det gör mig till en fosterviftande rabiat abortkliniksinvadör men det är inte vad jag skriver. Jag driver ingen ståndpunkt överhuvudtaget i den här tråden, jag försöker vrida och vända lite på frågan.
  • Isola09

Är man sexuellt aktiv har man ett STORT ansvar. Båda parterna måste skydda sig till 100% om det inte vill riskera att bli gravida. Om folk skärpte sig på den fronten skulle det inte vara några problem att sänka den fria aborten till vecka 12.

Är man sexuellt aktiv får man väl ändå också hålla ett öga på sin kropp. Oftast, jag säger inte alltid, märker man ganska fort om man är gravid. Nog fasen vet de flesta om det inom 8 veckor. Då ska man väl inte ha 10 veckor till på sig att fundera medans barnet fortsätter växa i magen?

Kom ihåg att jag skrev tråden om den FRIA aborten. Den tiden vi kvinnor får bestämma helt själva oavsett orsak om vi vill behålla barnet i magen. Det är inte samma sak som att man upptäcker vid UL att barnet har ett så pass allvarligt fel att den antingen kommer dö i livmodern eller en tid efter att den kommit ut.

• Tabba

Oj TS har vaknat till liv, bra.

Så vad gör det dig för skillnad om någon gör abort i v11 eller v 17 ?

• Tabba
    fruis skrev 2010-08-29 08:16:54 följande:
    Du missade min poäng (som jag iof inte gjorde särskilt tydlig). Min poäng var att jag argumenterar inte överhuvudtaget. Jag gjorde ett inlägg som berättade om en nackdel jag ser i dagens sjukvård som nuvarande abortlagstiftning i i viss mån bidrar till. I dina ögon kanske det gör mig till en fosterviftande rabiat abortkliniksinvadör men det är inte vad jag skriver. Jag driver ingen ståndpunkt överhuvudtaget i den här tråden, jag försöker vrida och vända lite på frågan.
    Ok. Tyckte det lät som om du ville sänka abortgränsen, i likhet med fosterviftande rabiata abortkliniksmarodörer
  • Isola09
    Tabba skrev 2010-08-29 08:35:39 följande:
    Oj TS har vaknat till liv, bra.

Så vad gör det dig för skillnad om någon gör abort i v11 eller v 17 ?

Ja, det blev ju en väldigt debatt det här ämnet, och det är ju bra. Men man kan behöva sova också;)

Du menar hur det påverkar mig personligen? det vet vi ju att det inte gör.

Men desto lägre abortgränsen är desto bättre, ju mindre har fostret (barnet) hunnit utvecklats. Jag talar ju om den fria aborten, inte om den som det krävs godkännande av socialstyrelsen. Folk verkar blanda ihop begreppen. Jag säger inte att om man i rutinultraljud upptäcker att barnet inte är livsdugligt att man inte har rätt att göra abort då.

Jag talar om gränsen för fri abort, den tiden vi kvinnor har på oss att oavsett orsak göra abort utan att bli ifrågasatt.

• Tabba

Men det är ju poängen.

Du anser att lägre fri abortgräns är bättre, men varför anser du det?
    Ett foster klarar sig inte utanför livmodern innan v22, så det är lika mycket ett foster i v12 som i v18.

Och med dagens regler:
    I sverige har vi väldigt få illegala aborter = bra.
    Vi har få oönskade barn = bra
    Ingen stigmatisering av kvinnor som utför aborter = bra

Så varför ändra på det?

• Underbara ungar

Fria abort efter v 18 ska bara få utnyttjas när man upptäcker allvarliga fel vid ultraljud tycker jag!
    Absolut INTE annars.
    En abort bara "för att man vill" ska inte kunna utföras efter v 14. Det är min åsikt!

Man vet vad man gör när man har sex och alla vet hur ett barn blir till. Vill man inte ha barn får man se till att skydda sig.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Isola09
    Tabba skrev 2010-08-29 08:52:05 följande:
    Men det är ju poängen.

Du anser att lägre fri abortgräns är bättre, men varför anser du det?
    Ett foster klarar sig inte utanför livmodern innan v22, så det är lika mycket ett foster i v12 som i v18.

Och med dagens regler:
    I sverige har vi väldigt få illegala aborter = bra.
    Vi har få oönskade barn = bra
    Ingen stigmatisering av kvinnor som utför aborter = bra

Så varför ändra på det?
    Men är det inte uppenbart att desto tidigare man gör en abort desto bättre?
    Nej, fostret klarar sig inte i livmodern innan vecka 22, men det är fortfarande ett liv därinne som om några veckor skulle klara sig utanför livmodern. Men ska livet börja räknas då eller? finns ingen respekt för livet innan dess?

Men du får mer än gärna förklara för mig varför vi ska ha fri abort fram till vecka 18 som vi har i dagsläget. Jag är beredd att ändra mig om någon kommer med bra argument.  Hittills har ingen gjort det, men du kanske kan?
    Kom då ihåg att jag pratar om den fria gränsen. Jag pratar inte om att inte få göra abort efter vecka 12 om det är något allvarligt fel på barnet.
  • Dorian Ertymexx
    Underbara ungar skrev 2010-08-29 08:59:49 följande:
    Fria abort efter v 18 ska bara få utnyttjas när man upptäcker allvarliga fel vid ultraljud tycker jag!
    Absolut INTE annars.
    En abort bara "för att man vill" ska inte kunna utföras efter v 14. Det är min åsikt!

Man vet vad man gör när man har sex och alla vet hur ett barn blir till. Vill man inte ha barn får man se till att skydda sig.
    Ah, moralism, denna ständigt återkommande plåga...

Du förstår att det kommer bli fler olagliga aborter, folk som med flit skadar sina foster etc ju mer man sänker abortgränsen va?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Isola09
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-29 09:30:35 följande:
    Ah, moralism, denna ständigt återkommande plåga...

Du förstår att det kommer bli fler olagliga aborter, folk som med flit skadar sina foster etc ju mer man sänker abortgränsen va?
    Pippa inte utan skydd då för guds skull
Svar på tråden Sänk abortgränsen!