Sänk abortgränsen!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Är man sexuellt aktiv har man ett STORT ansvar. Båda parterna måste skydda sig till 100% om det inte vill riskera att bli gravida. Om folk skärpte sig på den fronten skulle det inte vara några problem att sänka den fria aborten till vecka 12.
Är man sexuellt aktiv får man väl ändå också hålla ett öga på sin kropp. Oftast, jag säger inte alltid, märker man ganska fort om man är gravid. Nog fasen vet de flesta om det inom 8 veckor. Då ska man väl inte ha 10 veckor till på sig att fundera medans barnet fortsätter växa i magen?
Kom ihåg att jag skrev tråden om den FRIA aborten. Den tiden vi kvinnor får bestämma helt själva oavsett orsak om vi vill behålla barnet i magen. Det är inte samma sak som att man upptäcker vid UL att barnet har ett så pass allvarligt fel att den antingen kommer dö i livmodern eller en tid efter att den kommit ut.
Oj TS har vaknat till liv, bra.
Så vad gör det dig för skillnad om någon gör abort i v11 eller v 17 ?
Ja, det blev ju en väldigt debatt det här ämnet, och det är ju bra. Men man kan behöva sova också;)
Du menar hur det påverkar mig personligen? det vet vi ju att det inte gör.
Men desto lägre abortgränsen är desto bättre, ju mindre har fostret (barnet) hunnit utvecklats. Jag talar ju om den fria aborten, inte om den som det krävs godkännande av socialstyrelsen. Folk verkar blanda ihop begreppen. Jag säger inte att om man i rutinultraljud upptäcker att barnet inte är livsdugligt att man inte har rätt att göra abort då.
Jag talar om gränsen för fri abort, den tiden vi kvinnor har på oss att oavsett orsak göra abort utan att bli ifrågasatt.
Men det är ju poängen.
Du anser att lägre fri abortgräns är bättre, men varför anser du det?
Ett foster klarar sig inte utanför livmodern innan v22, så det är lika mycket ett foster i v12 som i v18.
Och med dagens regler:
I sverige har vi väldigt få illegala aborter = bra.
Vi har få oönskade barn = bra
Ingen stigmatisering av kvinnor som utför aborter = bra
Så varför ändra på det?
Fria abort efter v 18 ska bara få utnyttjas när man upptäcker allvarliga fel vid ultraljud tycker jag!
Absolut INTE annars.
En abort bara "för att man vill" ska inte kunna utföras efter v 14. Det är min åsikt!
Man vet vad man gör när man har sex och alla vet hur ett barn blir till. Vill man inte ha barn får man se till att skydda sig.