• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Dorian Ertymexx
    Isola09 skrev 2010-08-29 09:33:07 följande:
    Pippa inte utan skydd då för guds skull
    Det gör jag inte heller. Men hur många är så smarta, så nyktra och så med alla gånger? Har du aldrig gjort något korkat, passionerat, råkat ut för något oförutsägbart? Är du som Mr Spock, konstant logisk och aldrig ogenomtänkt?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Isola09
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-29 09:37:00 följande:
    Det gör jag inte heller. Men hur många är så smarta, så nyktra och så med alla gånger? Har du aldrig gjort något korkat, passionerat, råkat ut för något oförutsägbart? Är du som Mr Spock, konstant logisk och aldrig ogenomtänkt?
    Nä, men jag vet hur ett barn blir till.
  • Dorian Ertymexx
    Isola09 skrev 2010-08-29 09:41:18 följande:
    Nä, men jag vet hur ett barn blir till.
    Det vet alla. Och du säger själv nej; du kan alltså göra misstag, handla i passion eller när du är onykter. Du kan alltså göra fel, fast du vet hur barn blir till.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • VirrigaVerna
    Isola09 skrev 2010-08-28 17:51:07 följande:

Finns all anledning att SÄNKA den fria aborten till vecka 12, ser det inte som att man "inskränker" på något.

Vi vet väl hur barn blir till, eller? är vi sexuellt aktiva har vi väl också ett ansvar?

Vad är det då som gör att du tycker att abortgränsen ska sänkas förutom det att "Vi vet väl alla hur barn blir till och är vi sexuellt aktiva så har vi ett ansvar"?
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    Isola09 skrev 2010-08-29 08:24:31 följande:
    Är man sexuellt aktiv har man ett STORT ansvar. Båda parterna måste skydda sig till 100% om det inte vill riskera att bli gravida. Om folk skärpte sig på den fronten skulle det inte vara några problem att sänka den fria aborten till vecka 12.

Är man sexuellt aktiv får man väl ändå också hålla ett öga på sin kropp. Oftast, jag säger inte alltid, märker man ganska fort om man är gravid. Nog fasen vet de flesta om det inom 8 veckor. Då ska man väl inte ha 10 veckor till på sig att fundera medans barnet fortsätter växa i magen?

Kom ihåg att jag skrev tråden om den FRIA aborten. Den tiden vi kvinnor får bestämma helt själva oavsett orsak om vi vill behålla barnet i magen. Det är inte samma sak som att man upptäcker vid UL att barnet har ett så pass allvarligt fel att den antingen kommer dö i livmodern eller en tid efter att den kommit ut.
    Det är egentligen ett argument som är rätt ointressant i och med att vi vet att även i länder där ingen abort överhuvudtaget är tillåtet blir kvinnor oönskat och oplanerat gravida, Med andra ord så fungerar inte skrämseleffekten.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Isola09 skrev 2010-08-29 08:24:31 följande:
    Är man sexuellt aktiv får man väl ändå också hålla ett öga på sin kropp. Oftast, jag säger inte alltid, märker man ganska fort om man är gravid. Nog fasen vet de flesta om det inom 8 veckor. Då ska man väl inte ha 10 veckor till på sig att fundera medans barnet fortsätter växa i magen?
    Återigen, är det här något som förekommer? Väntar kvinnor med att göra abort för att de inte har tagit ett beslut?

Nej, ni får nog göra gällande att så är fallet om ni ska kunna hävda att det är ett argument för en sänkt abortgräns. Att det händer i enstaka fall är inte riktigt tillräckligt för att börja göra inskränkningar i en av de viktigaste jämställdhetslagar vi har.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Plutteli
    Underbara ungar skrev 2010-08-29 08:59:49 följande:
    Fria abort efter v 18 ska bara få utnyttjas när man upptäcker allvarliga fel vid ultraljud tycker jag!
    Absolut INTE annars.
    En abort bara "för att man vill" ska inte kunna utföras efter v 14. Det är min åsikt!

Man vet vad man gör när man har sex och alla vet hur ett barn blir till. Vill man inte ha barn får man se till att skydda sig.
    Vi har inte ens fri abort efter v. 18 så hela ditt resonemang faller ju platt.
  • Zavedos
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:17:54 följande:
    Frågan var huruvida det påverkade mig om jag gjorde abort i vecka 10 eller vecka 19, och jag svarar att i vecka 17 kunde jag känna fosterrörelser, så för mig är skillnaden stor.

Om det inte är uppenbart, vilket det tydligen inte är för alla, så kan du väl säga mig istället av vilken/vilka anledningar det ska vara tillåtet med fri abort fram till vecka 18?
    Så om man inte känner barnet är det ok att abortera??? Dina argument känns otroligt personliga och kan inte gälla för allmänheten, mer för dina personliga val, som ingen lägger sig i!!!
  • Plutteli

Jag ser inte problemet, majoriteten av aborter görs innan v. 12, de fåtal som görs efter görs av lite blandade orsaker som ingen egentligen har ett jävla skit med att göra.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Hur kommer man fram till vecka 14 (eller 12) som gräns förresten? Varför är det bättre än vecka 18? Som det är nu så får abort fritt göras fram till vecka 18, det är en hel månad innan vi kan rädda för tidigt födda barn. Den dagen vi kan rädda barn i vecka 20 så kan det vara dags att revidera den gränsen, men fram tills dess så är det inte barn man dödar utan foster som inte har en chans att klara sig utanför livmodern. Precis som det är i vecka 14.

Vad är skillnaden egentligen? Att det ser ut mer som ett barn?

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!