• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Swedish down under skrev 2010-08-29 10:52:44 följande:
    Personligen tycker jag ocksa att Sverige sa sanka abortgransen.
    Varför tycker du det?
    I Australien ar det tvartom: i de staterna som abort ar lagligt (typ halften. dar jag  ar ar det olagligt.) far man INTE gora abort INNAN vecka 12. Man maste alltsa skrapas eller foda fram fostret (abort piller ar olagliga i alla stater) efter att ha varit tvungen att ha pratat med minst 2 kuratorer vars arbetsuppgift ar att forsoka overtala dig om att behalla barnet eller adoptera bort barnet. Det kostar motsvarande 4000 kr for en abort om du inte gor det privat (dyrare). JAg tror att man inte far gora abort innan ar for att det har gatt sa langt att man borjar fa kanslor for barnet och vill behalla.... helt sjukt.
    Där ser man vad gammal hederlig moralism kan leda till, tragiskt!
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • VirrigaVerna
    HannaVirrpanna skrev 2010-08-29 10:53:51 följande:
    Det är lite sjukt att man kan rädda barn i vecka 22 och man kan göra abort i vecka 18...
    Jag tycker inte att det är sjukt inte om man betänker motsatsen och inte om man tar hänsyn till varför de här aborterna görs.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Det är lite sjukt att man kan rädda barn i vecka 22 och man kan göra abort i vecka 18...
    Varför? Man kan inte rädda barn i vecka 18 och man kan inte göra det i vecka 1-17. Vad är skillnaden?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Plutteli
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 10:50:16 följande:
    Sådant resonemang stöter man på ibland och där finns det noll förståelse för föräldrarna överhuvudtaget. Barnet ska födas period och avbryter man graviditeten så anses kvinnan och mannen vara kalla och hjärtlösa. Det är ett rätt sjukt resonemang.
    Verkligen. Dessutom i sådana sammanhang märker man ju att pratet om barnets bästa är vatten värt, det handlar bara om att föda barn sen är resten skit samma. Ett barn som tex saknar hjärna eller lungor kommer ju utan tvekan att dö, dessutom en väldigt plågsam död i samband med förlossningen, på vilket sätt skulle det vara i barnets intresse? Jag har ännu inte lyckats få svar på den frågan och jag misstänker att jag aldrig kommer få det heller...
  • VirrigaVerna
    Plutteli skrev 2010-08-29 10:56:35 följande:
    Verkligen. Dessutom i sådana sammanhang märker man ju att pratet om barnets bästa är vatten värt, det handlar bara om att föda barn sen är resten skit samma. Ett barn som tex saknar hjärna eller lungor kommer ju utan tvekan att dö, dessutom en väldigt plågsam död i samband med förlossningen, på vilket sätt skulle det vara i barnets intresse? Jag har ännu inte lyckats få svar på den frågan och jag misstänker att jag aldrig kommer få det heller...
    Det enda svar som brukar ges är att abort är fel och att det är mord och Gud tycker inte om varken mord eller abort..Kräks
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Plutteli
    Hur så? Ett barn i v. 18 dör om det föds, punkt. Ett barn i v. 22 kanske kan räddas men på de flesta sjukhus räddar man inte barn födda före v. 24 för barnets skull.
  • Zavedos
    Isola09 skrev 2010-08-28 19:34:08 följande:
    Man kan väl använda skydd även om man är äldre?
    Men skydd är inte 100-procentigt!!! Så det argumentet håller inte heller!
  • Plutteli
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 10:57:46 följande:
    Det enda svar som brukar ges är att abort är fel och att det är mord och Gud tycker inte om varken mord eller abort..Kräks
    Mmm. Jag har även fått ett lätt virrigt svar om att läkaren ju kan ha sett fel... Hur flera läkare nu skulle kunna se fel på en sådan stor sak som avsaknad av full hjärna eller lungor. (Jag menar, vid sena aborter pga svåra fosterskador är det ju alltid flera läkare som får ge sina utlåtanden just för att undvika att man "ser fel")
  • Plutteli
    Personligen tycker jag ocksa att Sverige sa sanka abortgransen.

I Australien ar det tvartom: i de staterna som abort ar lagligt (typ halften. dar jag  ar ar det olagligt.) far man INTE gora abort INNAN vecka 12. Man maste alltsa skrapas eller foda fram fostret (abort piller ar olagliga i alla stater) efter att ha varit tvungen att ha pratat med minst 2 kuratorer vars arbetsuppgift ar att forsoka overtala dig om att behalla barnet eller adoptera bort barnet. Det kostar motsvarande 4000 kr for en abort om du inte gor det privat (dyrare). JAg tror att man inte far gora abort innan ar for att det har gatt sa langt att man borjar fa kanslor for barnet och vill behalla.... helt sjukt.
    jag tycker att australien, liksom Irland, har helt sjuka abortlagar för att vara så pass civiliserade länder.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!