• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 10:57:46 följande:
    Det enda svar som brukar ges är att abort är fel och att det är mord och Gud tycker inte om varken mord eller abort..Kräks
    Ja, jag har nog inte stött på en enda icke-religiös abortmotståndare som har varit motståndare till abort i ett fall som det som beskrivs, däremot en del religiösa som menar att allt liv är heligt, även det som de facto inte existerar. Då har man gått för långt, man har drivit sin sak in absurdum och andra får lida för det. Både föräldrar, barn och vårdpersonal.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • VirrigaVerna
    Plutteli skrev 2010-08-29 10:59:48 följande:
    Mmm. Jag har även fått ett lätt virrigt svar om att läkaren ju kan ha sett fel... Hur flera läkare nu skulle kunna se fel på en sådan stor sak som avsaknad av full hjärna eller lungor. (Jag menar, vid sena aborter pga svåra fosterskador är det ju alltid flera läkare som får ge sina utlåtanden just för att undvika att man "ser fel")
    Det argumentet har jag också mötts av och det är inte troligt att man missar det och det är ett tillstånd som aldrig någonsin är förenligt med liv utanför livmodern.
    Jag fick också argumentet att man får be till Gud för Gud kan hela..
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Underbara ungar
    Plutteli skrev 2010-08-29 10:29:35 följande:
    Vi har inte ens fri abort efter v. 18 så hela ditt resonemang faller ju platt.
    Med socialstyrelsen tillstånd då för katten....
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • HannaVirrpanna

Jag sa bara att jag tycker det är sjukt att det är så liten skillnad mellan liv och död, jag tycker det är fantastiskt att abort finns. Dessutom kan man rädda barn tidigare och tidigare nu. Där jag bor räddar de barn som föds i vecka 22, jag skulle bli rätt sur om dom inte ens försökte rädda mitt barn om jag födde det i vecka 23 t.ex.

Ja för abort, dessutom så är det väl inte många som gör abort efter vecka 9? Jag vet inte, har inget fakta men jag misstänker det då piller är "lättare" än skrapning.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Underbara ungar skrev 2010-08-29 11:04:10 följande:
    Ja, och det är absolut inte fri abort. Socialstyrelsen ger inte tillstånd för aborter efter vecka 18 lättvindigt utan det krävs ganska allvarliga anledningar. Fara för moderns liv och hälsa och så vidare.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Plutteli
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 11:02:00 följande:
    Det argumentet har jag också mötts av och det är inte troligt att man missar det och det är ett tillstånd som aldrig någonsin är förenligt med liv utanför livmodern.
    Jag fick också argumentet att man får be till Gud för Gud kan hela..
    Precis, dessutom görs en hel del tester i sådana fall allt för att verkligen utesluta att barnet inte är så skadat som det verkar (har några i min omgivning som tyvärr fått besked om svårt skadade barn och ja, de har självklart gjort abort).
    Det sista, ja jag vet inte, ska man gråta eller skratta?
  • VirrigaVerna
    Plutteli skrev 2010-08-29 11:05:43 följande:
    Precis, dessutom görs en hel del tester i sådana fall allt för att verkligen utesluta att barnet inte är så skadat som det verkar (har några i min omgivning som tyvärr fått besked om svårt skadade barn och ja, de har självklart gjort abort).
    Det sista, ja jag vet inte, ska man gråta eller skratta?
    Så är det och jag brukar mest vilja förfäras av det sista
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Plutteli
    Underbara ungar skrev 2010-08-29 11:04:10 följande:
    Ja? Det är långt ifrån fri abort, socialstyrelsen har väldigt strikta regler att följa kring vad som är ok skäl till abort och vad som inte är det efter v. 18. Ungefär hälften av alla som söker om sen abort beviljas inte det pga att skälen inte räcker till.
  • Underbara ungar

Om vi vänder på hela resonemanget här...

VARFÖR vill man göra abort så sent som i v 18, om inte barnet är missbildat eller dött?

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Plutteli
    HannaVirrpanna skrev 2010-08-29 11:05:27 följande:

Jag sa bara att jag tycker det är sjukt att det är så liten skillnad mellan liv och död, jag tycker det är fantastiskt att abort finns. Dessutom kan man rädda barn tidigare och tidigare nu. Där jag bor räddar de barn som föds i vecka 22, jag skulle bli rätt sur om dom inte ens försökte rädda mitt barn om jag födde det i vecka 23 t.ex.

Ja för abort, dessutom så är det väl inte många som gör abort efter vecka 9? Jag vet inte, har inget fakta men jag misstänker det då piller är "lättare" än skrapning.

Var bor du då? De flesta ställen räddar inte barn innan v. 24 för att chanserna till överlevnad är så små att man anser det bättre att barn och familj får en kort tid tillsammans utan en massa slangar och fix och don. Dessutom vet man att många barn som föds så tidigt har extremt ont eftersom deras lungor överansträngs (bland annat) då de är långt ifrån redo för att fungera fullt ut. Hjärnskadorna som barn som föds så tidigt kan få är inte heller att leka med. Skulle jag föda barn i v. 22-23 skulle jag inte vilja att sjukvården försökte rädda det, jag skulle vilja att de gav barnet så mycket morfin som möjligt och därefter sitta med det i min famn tills det somnar in.

Och ja, majoriteten av aborter (ca 97%) görs innan v. 12, de fåtal som görs därefter har rätt bra skäl till det och görs inte så sent för att det är kul direkt.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!