• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Swedish down under
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 10:54:58 följande:
    Varför tycker du det?
    Swedish down under skrev 2010-08-29 10:52:44 följande:
    I Australien ar det tvartom: i de staterna som abort ar lagligt (typ halften. dar jag  ar ar det olagligt.) far man INTE gora abort INNAN vecka 12. Man maste alltsa skrapas eller foda fram fostret (abort piller ar olagliga i alla stater) efter att ha varit tvungen att ha pratat med minst 2 kuratorer vars arbetsuppgift ar att forsoka overtala dig om att behalla barnet eller adoptera bort barnet. Det kostar motsvarande 4000 kr for en abort om du inte gor det privat (dyrare). JAg tror att man inte far gora abort innan ar for att det har gatt sa langt att man borjar fa kanslor for barnet och vill behalla.... helt sjukt.
    Där ser man vad gammal hederlig moralism kan leda till, tragiskt!
    Jag tycker det da jag vet hur pass utvecklade embryot/fostret/barnet ar i olika skeden och nar och hur de kanner smarta osv. Jag tycker att vecka 18 och senare ar for sent att gora abort (om det inte finns medicinska skal till att avsluta graviditeten) da barnet ar sa pass utvecklat att det inte langre ar en liten prick langre utan faktiskt ar ett barn... det ar ju bara vad jag tycker. JAG hade inte gjort abort sent i grav (om det inte fanns med skal), men ajg tror a andra sidan att jag nog inte hade klarat av en abort oavsett. Personligen skulle jag nog vilja att det var tvartemot australiens regler: att man bara far gora abort med piller om det inte finna med skal. MEN jag talar bara fr mig sjalv och skulle inte doma nagon som valde att gora abort senare an vecka 12 aven om JAG onskade att personen kunde gora aborten tidigare. Speciellt om man vet om det tidigare.
  • Plutteli
    Underbara ungar skrev 2010-08-29 11:10:14 följande:
    Om vi vänder på hela resonemanget här...

VARFÖR vill man göra abort så sent som i v 18, om inte barnet är missbildat eller dött?
    Jag har gjort en abort i v. 13 (om man ser till fullgånga veckor, v. 14 annars)
    Varför? Tja, jag ville inte ha barnet och hade ingen möjlighet att göra tidigare, pga en hel radda olika orsaker.
    Men du kan vara lugn, de flesta som gör abort i v. 18 gör det just för att barnet är sjukt/skadat.
  • VirrigaVerna
    Swedish down under skrev 2010-08-29 11:10:57 följande:
    Jag tycker det da jag vet hur pass utvecklade embryot/fostret/barnet ar i olika skeden och nar och hur de kanner smarta osv. Jag tycker att vecka 18 och senare ar for sent att gora abort (om det inte finns medicinska skal till att avsluta graviditeten) da barnet ar sa pass utvecklat att det inte langre ar en liten prick langre utan faktiskt ar ett barn... det ar ju bara vad jag tycker. JAG hade inte gjort abort sent i grav (om det inte fanns med skal), men ajg tror a andra sidan att jag nog inte hade klarat av en abort oavsett. Personligen skulle jag nog vilja att det var tvartemot australiens regler: att man bara far gora abort med piller om det inte finna med skal. MEN jag talar bara fr mig sjalv och skulle inte doma nagon som valde att gora abort senare an vecka 12 aven om JAG onskade att personen kunde gora aborten tidigare. Speciellt om man vet om det tidigare.
    Fast om du är så medveten om fosterutveckling så vet du ju också att de inte är kapabla att uppfatta smärta vid den tidpunkten. Obestämd
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nej, det är inte ett barn i vecka 18. Det har inte adekvata hjärnstrukturer för att utveckla medvetande och lungorna är helt kassa. Barnet överlever helt enkelt inte utanför livmodern, inte en chans. Någon gång kanske det kommer att göra det men inte i dagsläget.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Plutteli
    Oj, hur kan du veta när det känner smärta? Så vitt jag vet vet ingen i sjukvården när ett foster de facto kan uppleva smärta, de flesta anser ju att foster/barn inte känner smärta förren det föds...
  • Zavedos
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:19:50 följande:
    Man blir oplanerat gravid.

Man bör kanske bli gravid när man känner att , nu är det läge att sätta en unge till världen?
    Det där argumentet är så JÄVLA dåligt!

Aborter är ju just till för exempelvis sådana situationer som en oplanerad oönskad graviditet, som kan hända ALLA, även de som TÄNKER INNAN som du så fint uttrycker det...
  • Alibi

Svar på TS, ja jag håller med.

Skit är det.
  • Swedish down under
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 11:12:50 följande:
    Fast om du är så medveten om fosterutveckling så vet du ju också att de inte är kapabla att uppfatta smärta vid den tidpunkten. Obestämd
    foster kan visst kanna smarta.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 11:13:31 följande:
    Nej, det är inte ett barn i vecka 18. Det har inte adekvata hjärnstrukturer för att utveckla medvetande och lungorna är helt kassa. Barnet överlever helt enkelt inte utanför livmodern, inte en chans. Någon gång kanske det kommer att göra det men inte i dagsläget.
    nej, jag vet att det inte raknas som barn: att det raknas som foster men nar det ser ut som ett barn skulle JAG  kanna att det var ett barn.

som jag skrev tidigare: jag hade inte gjort bort sent men andra far gora som de vill utan att jag skulle lagga mig i (forutom att ev kanske tanka i hemlighet).
  • VirrigaVerna
    Underbara ungar skrev 2010-08-29 11:10:14 följande:
    Om vi vänder på hela resonemanget här...

VARFÖR vill man göra abort så sent som i v 18, om inte barnet är missbildat eller dött?
    Oftast är det precis sådant det handlar om men det kan också vara så att det är en ung kvinna som förträngt graviditeten eller inte velat berätta eller kanske inte ens förstått att hon är gravid och som väljer att avbryta graviditeten.
    Det kan vara ett skäl och det finns fler tänkbara scenario med en gemensam nämnare de här kvinnorna har skäl för att avbryta graviditeten.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Plutteli
    Swedish down under skrev 2010-08-29 11:18:48 följande:
    foster kan visst kanna smarta.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 11:13:31 följande:
    Man vet att foster kan REAGERA på smärta/beröring genom reflexer, men huruvida de verkligen KÄNNER smärta finns det ingen entydig forskning i, som sagt, de flesta forskare menar på att hjärnan är så pass avstängd så länge fostret/barnet är kvar i magen och startar upp på allvar när barnet föds, bla med hänvisning till att det skulle göra grymt ont för barnet att födas om det verkligen kände smärta.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!