• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Isola09
    deelah skrev 2010-08-29 11:32:23 följande:
    Är emot abort,men håller med ts. det borde sänka siffrorna lite eftersom abort har blivit nått slags preventinmedel.
    Tack. Man är väldigt ihärdig härinne, skönt att höra att flera delar min åsikt.=)
  • HannaVirrpanna
    Plutteli skrev 2010-08-29 12:04:08 följande:
    Stora och stora vet jag inte, knappt hälften av barn födda i v. 23 överlever, och då är det räknat på en ganska kort tid, sett till första levnadsåren blir ju resultatet mindre, men hur som, 50-50 chans att barnet överlever i den ålder kan vi säga. Jag tycker inte det är så goda. Kan man få barnet att stanna i magen till v. 25 ökar ju chansen rejält och från v. 30 överlever så gott som alla barn utan men. Men ja, jag antar att de vars barn är döende/dör inte direkt bor på patienthotell....
    Jo det är ju inte så stor chans, men den var större än jag trodde :)
  • Dorian Ertymexx
    deelah skrev 2010-08-29 11:32:23 följande:
    Är emot abort,men håller med ts. det borde sänka siffrorna lite eftersom abort har blivit nått slags preventinmedel.
    Abort kan aldrig vara ett preventivmedel, eller användas som det. Per definition, faktiskt.

Och även om det gick, so what? Är det ditt barn de tar bort? Drabbar det dig på något vis? Var glad att dina ungar får mindre konkurrens på arbetsmarknaden i framtiden istället!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Swedish down under skrev 2010-08-29 12:00:48 följande:
    precis. man vet att de har forutsattningarna for att kanna smarta men vad vet inte om de kanner smarta da det ar valdigt svart att fa reda pa. 
    Jo, det vet man.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • VirrigaVerna
    Swedish down under skrev 2010-08-29 11:18:48 följande:
    foster kan visst kanna smarta.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 11:13:31 följande:
    Nej, det är inte ett barn i vecka 18. Det har inte adekvata hjärnstrukturer för att utveckla medvetande och lungorna är helt kassa. Barnet överlever helt enkelt inte utanför livmodern, inte en chans. Någon gång kanske det kommer att göra det men inte i dagsläget.
    nej, jag vet att det inte raknas som barn: att det raknas som foster men nar det ser ut som ett barn skulle JAG  kanna att det var ett barn.

som jag skrev tidigare: jag hade inte gjort bort sent men andra far gora som de vill utan att jag skulle lagga mig i (forutom att ev kanske tanka i hemlighet).
    Ja så småning om kan de känna smärta men inte vid den tidpunkt vi diskuterade utan det kommer senare i graviditeten.
    www.ampainsoc.org/pub/bulletin/jul03/article1.htm
    jama.ama-assn.org/cgi/content/short/294/8/947
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Queenie70

Är för fri abort. Av vilket jäkla skäl som helst faktiskt. Även om man är socialt och ekonomiskt etablerad etc etc. så ska man få göra abort endast av det skälet att man vill måste jag börja med att säga. Samtidigt är jag kluven, för man börjar tangera obehagliga gränser, när man aborterar foster i vecka 18 när man samtidigt kan rädda barn i vecka 22. Jag är också inne på att sänka abortgränsen, men v12 är att ta i då många inte ens vet att de är gravida vid det laget. Sen måste man också sätta in mycket mer stöd för de som inte får sin abort. Och framförallt ska en konstaterad graviditet som man inte vill fullfölja kunna avslutas mycket snabbare än vad som görs idag. Det är inte rimligt att behöve vänta i flera veckor och låta fostret växa till sig därinne. Mitt förslag är att gränsen borde gå i vecka 16 som det ser ut idag.

• Tabba

Mitt förslag är att behålla reglerna. 
    Och att kvinnor som inte tycker om abort inte gör abort.
    Och att ingen kommer med idiotiska förslag med motiveringen " jag tycker ... "

• MiniLou

Jag kan också tycka att det är hemskt med abort så sent som i v.18 men jag tycker fortfarande också det att det är många som får reda på väldigt sent i sin graviditet att dom är gravida och dom måste även dom ha något att säga till om samtidigt så är det många gravida som inte får komma in på varken vul eller tidiga UL och kanske är den enda chansen att se om barnet är friskt i magen vid v.18.
    Skulle barnet då inte vara friskt, vill säga väldigt sjukt så är det en självklarhet enligt mig att föräldrarna skall kunna bestämma om dom vill fortsätta eller ej.

• Sussi S
    Queenie70 skrev 2010-08-29 13:10:50 följande:
    Är för fri abort. Av vilket jäkla skäl som helst faktiskt. Även om man är socialt och ekonomiskt etablerad etc etc. så ska man få göra abort endast av det skälet att man vill måste jag börja med att säga. Samtidigt är jag kluven, för man börjar tangera obehagliga gränser, när man aborterar foster i vecka 18 när man samtidigt kan rädda barn i vecka 22. Jag är också inne på att sänka abortgränsen, men v12 är att ta i då många inte ens vet att de är gravida vid det laget. Sen måste man också sätta in mycket mer stöd för de som inte får sin abort. Och framförallt ska en konstaterad graviditet som man inte vill fullfölja kunna avslutas mycket snabbare än vad som görs idag. Det är inte rimligt att behöve vänta i flera veckor och låta fostret växa till sig därinne. Mitt förslag är att gränsen borde gå i vecka 16 som det ser ut idag.
    Man kan inte rädda ett barn i v 22... yngsta barnet som räddats är i v 23, men efter v 24 är de störst chans att rädda ett barn.
    tycker abort gränsen är bra som den är, fostret är inget barn i v 18... ännu bara ett foster som inte klarar sig utanför mammans mage!
    Varför sänka gränsen på abort, och få en massa oönskade barn till världen... finns det inte tillräckligt med barn som redan är färdiga barn som lider och är oälskade (över hela världen)??

Då kommer jag väl få höra att: man kan skydda sig eller man kan göra abort tidigare eller bla,bla,blaaaa....

Men om man inte vet att man e gravid, har mens mm.. och får veta för sent?
    Vid ung ålder och man kanske inte vet bättre??
    vid psykisk ohälsa??
    listan kan göras lång... men att abort används som preventivmedel, så är det ju inte alla... ni som tror det läs lite statistik!!!
    tycker sverige har bra abort lagar, och hoppas dem aldrig ändras!!!!!!
  • Sussi S
    Tabba skrev 2010-08-29 13:23:30 följande:
    Mitt förslag är att behålla reglerna. 
    Och att kvinnor som inte tycker om abort inte gör abort.
    Och att ingen kommer med idiotiska förslag med motiveringen " jag tycker ... "
    Bra sagt=)
Svar på tråden Sänk abortgränsen!