Sänk abortgränsen!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Är för fri abort. Av vilket jäkla skäl som helst faktiskt. Även om man är socialt och ekonomiskt etablerad etc etc. så ska man få göra abort endast av det skälet att man vill måste jag börja med att säga. Samtidigt är jag kluven, för man börjar tangera obehagliga gränser, när man aborterar foster i vecka 18 när man samtidigt kan rädda barn i vecka 22. Jag är också inne på att sänka abortgränsen, men v12 är att ta i då många inte ens vet att de är gravida vid det laget. Sen måste man också sätta in mycket mer stöd för de som inte får sin abort. Och framförallt ska en konstaterad graviditet som man inte vill fullfölja kunna avslutas mycket snabbare än vad som görs idag. Det är inte rimligt att behöve vänta i flera veckor och låta fostret växa till sig därinne. Mitt förslag är att gränsen borde gå i vecka 16 som det ser ut idag.
Mitt förslag är att behålla reglerna.
Och att kvinnor som inte tycker om abort inte gör abort.
Och att ingen kommer med idiotiska förslag med motiveringen " jag tycker ... "
Jag kan också tycka att det är hemskt med abort så sent som i v.18 men jag tycker fortfarande också det att det är många som får reda på väldigt sent i sin graviditet att dom är gravida och dom måste även dom ha något att säga till om samtidigt så är det många gravida som inte får komma in på varken vul eller tidiga UL och kanske är den enda chansen att se om barnet är friskt i magen vid v.18.
Skulle barnet då inte vara friskt, vill säga väldigt sjukt så är det en självklarhet enligt mig att föräldrarna skall kunna bestämma om dom vill fortsätta eller ej.