• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Zavedos
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 20:42:05 följande:
    Okej vi måste ha en gräns eller hur. Man måste ha en möjlighet att ta bort ett oönskat barn som kvinna om man upptäcker att man är på tjocken. Gränsen ska vara så tidig som möjligt.

Jag kan sträcka mig till 14+0. Då räcker det oftast med en skrapning för kvinnan. Ganska smärtfritt och okomplicerat.

Efter detta måste en förlossning sättas igång och det döda fostret måste födas fram. Varför kan vi inte tycka att det första exemplet är mer okej än det andra och helt enkelt sätta en gräns där?

Och sen självklart be till gudarna att alla gör sina aborter så fort som möjligt.
    Men det är ju inte DU som måste genomföra detta fruktansvärda!!!
  • deelah

Är emot abort,men håller med ts. det borde sänka siffrorna lite eftersom abort har blivit nått slags preventinmedel.

• Plutteli
    deelah skrev 2010-08-29 11:32:23 följande:
    Är emot abort,men håller med ts. det borde sänka siffrorna lite eftersom abort har blivit nått slags preventinmedel.
    På vilket sätt då? de flesta (lite mer än 90 % av alla som gör abort) har aldrig gjort en abort tidiare i sitt liv och kommer högst troligt aldrig göra det igen. De som gjort två aborter i sitt liv, räknas det också som ett preventivmedel då eller? eller menar du bara rakt av att alla som gör abort gör det istället för att skydda sig?
  • Swedish down under
    Plutteli skrev 2010-08-29 11:14:44 följande:
    Oj, hur kan du veta när det känner smärta? Så vitt jag vet vet ingen i sjukvården när ett foster de facto kan uppleva smärta, de flesta anser ju att foster/barn inte känner smärta förren det föds...
    Plutteli skrev 2010-08-29 11:23:26 följande:
    Man vet att foster kan REAGERA på smärta/beröring genom reflexer, men huruvida de verkligen KÄNNER smärta finns det ingen entydig forskning i, som sagt, de flesta forskare menar på att hjärnan är så pass avstängd så länge fostret/barnet är kvar i magen och startar upp på allvar när barnet föds, bla med hänvisning till att det skulle göra grymt ont för barnet att födas om det verkligen kände smärta.
    Jag ar sjukskoterska och har skrivit en avhandling i utvecklingen av centrala och det perifera nervsystemet hos embryon/foster/neonatala/spadbarn ang hurvida nar och om de kan kanna smarta beroende pa vad som ar utvecklat nar. Man vet nu nar vad utvecklas och man kan darmed veta att foster bor kanna smarta. Att foster, neonatala och spadbarn inte kan kanna smarta ar en myt som tyvarr ar valdigt vanlig. Daremot ar inte forskarna helt overens nar man kan kanna smarta da det ar svart att veta da det inte gar att kommunicera med foster/neonatala/spadbarn plus att smarta ar subjektivt. Men man vet att extremt for tidigt fodda vissar tecken pa smarta och att om de blivit utsatta for mycket smartfulla procedurer (tex venprotagning osv) som nyfodda att de blir mer tillbakadragna mot manniskor (manniskor = smarta).
    Man vet tex att neuroner ar connectade vid vecka 17.

Sen tror psykologer att sjalva forlossningen (inte nar man foder utan nar man fods) att det mest stressfulla en manniska nagonsin kommer att uppleva. 

HURSOMHELST, sa skulle JAG inte gora en abort sent for jag ser det som ett barn da det ser ut som ett barn men var och en far gora som de vill
  • Plutteli
    Swedish down under skrev 2010-08-29 11:47:54 följande:
    Plutteli skrev 2010-08-29 11:23:26 följande:
    Man vet att foster kan REAGERA på smärta/beröring genom reflexer, men huruvida de verkligen KÄNNER smärta finns det ingen entydig forskning i, som sagt, de flesta forskare menar på att hjärnan är så pass avstängd så länge fostret/barnet är kvar i magen och startar upp på allvar när barnet föds, bla med hänvisning till att det skulle göra grymt ont för barnet att födas om det verkligen kände smärta.
    Jag ar sjukskoterska och har skrivit en avhandling i utvecklingen av centrala och det perifera nervsystemet hos embryon/foster/neonatala/spadbarn ang hurvida nar och om de kan kanna smarta beroende pa vad som ar utvecklat nar. Man vet nu nar vad utvecklas och man kan darmed veta att foster bor kanna smarta. Att foster, neonatala och spadbarn inte kan kanna smarta ar en myt som tyvarr ar valdigt vanlig. Daremot ar inte forskarna helt overens nar man kan kanna smarta da det ar svart att veta da det inte gar att kommunicera med foster/neonatala/spadbarn plus att smarta ar subjektivt. Men man vet att extremt for tidigt fodda vissar tecken pa smarta och att om de blivit utsatta for mycket smartfulla procedurer (tex venprotagning osv) som nyfodda att de blir mer tillbakadragna mot manniskor (manniskor = smarta).
    Man vet tex att neuroner ar connectade vid vecka 17.

Sen tror psykologer att sjalva forlossningen (inte nar man foder utan nar man fods) att det mest stressfulla en manniska nagonsin kommer att uppleva. 

HURSOMHELST, sa skulle JAG inte gora en abort sent for jag ser det som ett barn da det ser ut som ett barn men var och en far gora som de vill
    Jag tror du missupfattade mig lite. Det jag menar är inte att födda barn inte kan känna smärta, när ett barn väl är fött även om det är för tidigt kan det känna smärta. Den teori jag dock tycker verkar mest troligt är just att ett barn så länge det är i magen hålls lite som i ett koma liknande stadie. Det kan reagera på både ljud, ljus och beröring via reflexer men inte med medvetna reaktioner med att de verkligen uppfattar vad som händer. Att en förlossning är stressigt för barnet är f.ö inte samma sak som att det gör ont, vilket man vet att det hade gjort om ett spädbarn faktiskt skulle ha fullt fungerande smärtuppfattning under förlossningen.

Jag menar, har du forskat i allt detta så vet du ju även att reaktion/reflexer och medveten uppfattning är helt skilda saker, tom växter reagerar ju på känsel och smärta!
  • HannaVirrpanna
    Plutteli skrev 2010-08-29 11:10:51 följande:
    Var bor du då? De flesta ställen räddar inte barn innan v. 24 för att chanserna till överlevnad är så små att man anser det bättre att barn och familj får en kort tid tillsammans utan en massa slangar och fix och don. Dessutom vet man att många barn som föds så tidigt har extremt ont eftersom deras lungor överansträngs (bland annat) då de är långt ifrån redo för att fungera fullt ut. Hjärnskadorna som barn som föds så tidigt kan få är inte heller att leka med. Skulle jag föda barn i v. 22-23 skulle jag inte vilja att sjukvården försökte rädda det, jag skulle vilja att de gav barnet så mycket morfin som möjligt och därefter sitta med det i min famn tills det somnar in.

Och ja, majoriteten av aborter (ca 97%) görs innan v. 12, de fåtal som görs därefter har rätt bra skäl till det och görs inte så sent för att det är kul direkt.
    Jag bor i umeå, pratade förra veckan med en sköterska på Barn 4 (där prematura barn tas hand om) och frågade henne om hur stor chans man egentligen har om man är född i vecka 22 osv. Det var större chans än jag trodde, att de skulle bli helt friska alltså. Jag har jobbat på ett patienthotell där det kommer in massa föräldrar till prematura barn och det går bra för de allra flesta. Då antar jag också att det bara är de barn som överlevt som har föräldrar som bor på hotellet.
  • ChoopChoopSong
    På FL är det lätt att slänga ur sig saker som man egentligen inte har nån aning om eller belägg för.

Som sagt, nivån är inte så hög...
  • Swedish down under
    Plutteli skrev 2010-08-29 11:55:28 följande:
    Jag tror du missupfattade mig lite. Det jag menar är inte att födda barn inte kan känna smärta, när ett barn väl är fött även om det är för tidigt kan det känna smärta. Den teori jag dock tycker verkar mest troligt är just att ett barn så länge det är i magen hålls lite som i ett koma liknande stadie. Det kan reagera på både ljud, ljus och beröring via reflexer men inte med medvetna reaktioner med att de verkligen uppfattar vad som händer. Att en förlossning är stressigt för barnet är f.ö inte samma sak som att det gör ont, vilket man vet att det hade gjort om ett spädbarn faktiskt skulle ha fullt fungerande smärtuppfattning under förlossningen.

Jag menar, har du forskat i allt detta så vet du ju även att reaktion/reflexer och medveten uppfattning är helt skilda saker, tom växter reagerar ju på känsel och smärta!
    precis. man vet att de har forutsattningarna for att kanna smarta men vad vet inte om de kanner smarta da det ar valdigt svart att fa reda pa. 
  • Plutteli
    HannaVirrpanna skrev 2010-08-29 11:56:14 följande:
    Jag bor i umeå, pratade förra veckan med en sköterska på Barn 4 (där prematura barn tas hand om) och frågade henne om hur stor chans man egentligen har om man är född i vecka 22 osv. Det var större chans än jag trodde, att de skulle bli helt friska alltså. Jag har jobbat på ett patienthotell där det kommer in massa föräldrar till prematura barn och det går bra för de allra flesta. Då antar jag också att det bara är de barn som överlevt som har föräldrar som bor på hotellet.
    Stora och stora vet jag inte, knappt hälften av barn födda i v. 23 överlever, och då är det räknat på en ganska kort tid, sett till första levnadsåren blir ju resultatet mindre, men hur som, 50-50 chans att barnet överlever i den ålder kan vi säga. Jag tycker inte det är så goda. Kan man få barnet att stanna i magen till v. 25 ökar ju chansen rejält och från v. 30 överlever så gott som alla barn utan men. Men ja, jag antar att de vars barn är döende/dör inte direkt bor på patienthotell....
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nej, abort används inte istället för preventivmedel och det används definitivt inte som ett preventivmedel, det kan det per definition inte fungera som.

Det är ganska få kvinnor som gör upprepade aborter, om det hade använts istället för preventivmedel hade vi väl sett en ökning i den statistiken?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!