Plutteli skrev 2010-08-29 11:14:44 följande:
Oj, hur kan du veta när det känner smärta? Så vitt jag vet vet ingen i sjukvården när ett foster de facto kan uppleva smärta, de flesta anser ju att foster/barn inte känner smärta förren det föds...
Plutteli skrev 2010-08-29 11:23:26 följande:
Man vet att foster kan REAGERA på smärta/beröring genom reflexer, men huruvida de verkligen KÄNNER smärta finns det ingen entydig forskning i, som sagt, de flesta forskare menar på att hjärnan är så pass avstängd så länge fostret/barnet är kvar i magen och startar upp på allvar när barnet föds, bla med hänvisning till att det skulle göra grymt ont för barnet att födas om det verkligen kände smärta.
Jag ar sjukskoterska och har skrivit en avhandling i utvecklingen av centrala och det perifera nervsystemet hos embryon/foster/neonatala/spadbarn ang hurvida nar och om de kan kanna smarta beroende pa vad som ar utvecklat nar. Man vet nu nar vad utvecklas och man kan darmed veta att foster bor kanna smarta. Att foster, neonatala och spadbarn inte kan kanna smarta ar en myt som tyvarr ar valdigt vanlig. Daremot ar inte forskarna helt overens nar man kan kanna smarta da det ar svart att veta da det inte gar att kommunicera med foster/neonatala/spadbarn plus att smarta ar subjektivt. Men man vet att extremt for tidigt fodda vissar tecken pa smarta och att om de blivit utsatta for mycket smartfulla procedurer (tex venprotagning osv) som nyfodda att de blir mer tillbakadragna mot manniskor (manniskor = smarta).
Man vet tex att neuroner ar connectade vid vecka 17.
Sen tror psykologer att sjalva forlossningen (inte nar man foder utan nar man fods) att det mest stressfulla en manniska nagonsin kommer att uppleva.
HURSOMHELST, sa skulle JAG inte gora en abort sent for jag ser det som ett barn da det ser ut som ett barn men var och en far gora som de vill