• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mushroom skrev 2010-08-29 15:18:47 följande:
    "Men jag kan inte tycka det är rimligt att moderns lidande går före det livsdugliga barnets rätt att få slippa avlivas. Det är inget foster i vecka 23 utan faktiskt ett barn."

Helt rätt och de som ens tänker annorlunda ang det har enligt mig mossa i huvudet.
    Det är sällan konstruktivt att påstå att de som inte håller med på något sätt inte har samma mentala kapacitet som en själv.

Hursomhelst så aborterar man inte i vecka 23.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Niiskuneiti
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 15:15:27 följande:
    Hur kan du prata om det ofödda barnets rättigheter för att i nästa andetag tycka att det är ok innan vecka 12?
    Nej, jag menade att jag tycker att man ska kunna söka dispens till tom efter v.12 men jag har ingen bestämt åsikt om fram till exakt vilken vecka.
  • Niiskuneiti
    Tabba skrev 2010-08-29 15:31:35 följande:
    Det heter inte "ofödda barn" utan foster.

" rör inte vår abortgräns"
    Barnet är inte fött, alltså ett ofött barn.
  • Mina 78
    Mushroom skrev 2010-08-29 15:18:47 följande:
    "Men jag kan inte tycka det är rimligt att moderns lidande går före det livsdugliga barnets rätt att få slippa avlivas. Det är inget foster i vecka 23 utan faktiskt ett barn."

Helt rätt och de som ens tänker annorlunda ang det har enligt mig mossa i huvudet.
    Men det är väl ingen som hävdat att man borde få abortera livsdugliga foster??? Inga aborter tillåts efter vecka 22. Efter vecka 18 behövs tillstånd från socialstyrelsen och efter vecka 22 utförs inga aborter. Om det är fara för moderns liv eller om barnet är livsodugligt eller dött kan man undantagsvis avlägsna barnet med ett ingrepp, men oftast får man gå igenom hela graviditeten även om barnet dött i magen. 

Så var snälla och håll er till fakta, annars blir diskussionen så snedvriden eftersom folk diskuterar utifrån olika förutsättningar 
  • Tabba
    Niiskuneiti skrev 2010-08-29 15:43:22 följande:
    Barnet är inte fött, alltså ett ofött barn.
    Foster.  Barn heter det när det kan leva utaför livmodern, eller är efterlängtat.

• AmandaBrun
    Mina 78 skrev 2010-08-29 15:43:59 följande:
    Men det är väl ingen som hävdat att man borde få abortera livsdugliga foster??? Inga aborter tillåts efter vecka 22. Efter vecka 18 behövs tillstånd från socialstyrelsen och efter vecka 22 utförs inga aborter. Om det är fara för moderns liv eller om barnet är livsodugligt eller dött kan man undantagsvis avlägsna barnet med ett ingrepp, men oftast får man gå igenom hela graviditeten även om barnet dött i magen. 

Så var snälla och håll er till fakta, annars blir diskussionen så snedvriden eftersom folk diskuterar utifrån olika förutsättningar 
    Jag vet inte jag. För mig är ett normalt foster livsdugligt från att det skapas. Förstår inte riktigt hur ni som resonerar annorlunda tänker. Tanken och meningen är att det ska växa och näras lite till i magen för att sedan komma ut. Men livsdugligt är det likförbannat ändå redan inne i magen från början.
  • AmandaBrun
    Tabba skrev 2010-08-29 15:46:18 följande:
    Foster.  Barn heter det när det kan leva utaför livmodern, eller är efterlängtat.

Nope det är ett barn efter 22 fulla veckor. Sorry.
  • Tabba

Men det jag finner mest stötande med det här ämnet är att här har vi
     moderna kvinnor som argumenterar för att ta bort en rättighet.
     Varför?

Att ni finner det stötande, fine.  
     Gör inte abort då.

Men varför försöka få till en lagändring?

• AmandaBrun
    Tabba skrev 2010-08-29 15:48:23 följande:
    Men det jag finner mest stötande med det här ämnet är att här har vi
     moderna kvinnor som argumenterar för att ta bort en rättighet.
     Varför?

Att ni finner det stötande, fine.  
     Gör inte abort då.

Men varför försöka få till en lagändring?
    För att gränsen är osmaklig, respektlös och felinformerande. Anser jag.
  • Mina 78
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 15:47:16 följande:
    Jag vet inte jag. För mig är ett normalt foster livsdugligt från att det skapas. Förstår inte riktigt hur ni som resonerar annorlunda tänker. Tanken och meningen är att det ska växa och näras lite till i magen för att sedan komma ut. Men livsdugligt är det likförbannat ändå redan inne i magen från början.
    Ja men nu diskuterar du ju en helt annan fråga, den om abort är fel eller inte. Det har jag inte ens gått in på i mitt inlägg. MEN efter vecka 22 aborteras inga barn vilket många här verkar tro. Om någon form av ingrepp sker så är det för att bernet inte är livsdugligt dvs aldrig kommer att kunna överleva utanför magen hur länge det än växer därinne alternativt redan är dött. det kan väl ändå ingen vända sig emot?

Jag är absolut för olika åsikter och olika syn på abort, men det blir lite konstigt när inte alla diskuterar utifrån samma faktabas 
Svar på tråden Sänk abortgränsen!