• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    Mina 78 skrev 2010-08-29 15:52:46 följande:
    Ja men nu diskuterar du ju en helt annan fråga, den om abort är fel eller inte. Det har jag inte ens gått in på i mitt inlägg. MEN efter vecka 22 aborteras inga barn vilket många här verkar tro. Om någon form av ingrepp sker så är det för att bernet inte är livsdugligt dvs aldrig kommer att kunna överleva utanför magen hur länge det än växer därinne alternativt redan är dött. det kan väl ändå ingen vända sig emot?

Jag är absolut för olika åsikter och olika syn på abort, men det blir lite konstigt när inte alla diskuterar utifrån samma faktabas 
    Ah okej jag förstår.
  • Mina 78
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 15:53:34 följande:
    Ah okej jag förstår.
    bra Glad
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Niiskuneiti skrev 2010-08-29 15:42:56 följande:
    Nej, jag menade att jag tycker att man ska kunna söka dispens till tom efter v.12 men jag har ingen bestämt åsikt om fram till exakt vilken vecka.
    Du pratar fortfarande om det ofödda barnets rättigheter tycker ändå att det är ok med abort vid godtyckligt valda gränser, varför?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • VirrigaVerna
    Mushroom skrev 2010-08-29 15:16:28 följande:

TS håller fullständigt med.. o jag kan inte låta bli att undra en sak, om man läser familjelivs forum så är det iiiiingen som slarvar utan de blir gravida trots p-piller o dubbla kondomer m.m.

visst att kanske någon enstaka skulle bli det men att 95% av fl medlemmarna skulle ha det så och att det inte är slarv? ja då har antingen sverige förjävliga preventivmedel som är lika effektiva som en brödsmula eller så snackar de flesta SKIT som hävdar detta!

Jag tror på det senare alternativet...

Det där vill jag påminna mig om att vi redan diskuterat och i och med att_inget_preventivmedel är säkert så finns det_alltid_en risk att det leder till en graviditet så det behöver inte röra sig om slarv.

Pearl Index:
    www.bayerscheringpharma.se/ebbsc/export/sites/bsp_nor_internet/sv/_galleries/download/2007/Faktablad_Preventivmetoder.pdf
    sid. 5
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 15:50:13 följande:
    För att gränsen är osmaklig, respektlös och felinformerande. Anser jag.
    På vilket sätt är den osmaklig, respektlös och framför allt felinformerande?
  • Tabba
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 15:47:16 följande:
    Jag vet inte jag. För mig är ett normalt foster livsdugligt från att det skapas. Förstår inte riktigt hur ni som resonerar annorlunda tänker. Tanken och meningen är att det ska växa och näras lite till i magen för att sedan komma ut. Men livsdugligt är det likförbannat ändå redan inne i magen från början.
    Oj, den här hade jag helt missat :)

" från att det skapas" , så du är helt emot abort? 

Men då borde du propagera för totalt abortförbud, utan undantag?
  • Niiskuneiti
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 15:56:29 följande:
    Du pratar fortfarande om det ofödda barnets rättigheter tycker ändå att det är ok med abort vid godtyckligt valda gränser, varför?
    Nej, du har rätt, jag vet faktiskt inte exakt efter/före vilken vecka det skulle vara okej.

Det enda jag vet säkert är att dagens abortlag är alldeles för generös, tycker inte det ska vara så lätt att få göra abort - inte så sent som det nu är lagligt.
  • VirrigaVerna
    Niiskuneiti skrev 2010-08-29 16:00:23 följande:
    Nej, du har rätt, jag vet faktiskt inte exakt efter/före vilken vecka det skulle vara okej.

Det enda jag vet säkert är att dagens abortlag är alldeles för generös, tycker inte det ska vara så lätt att få göra abort - inte så sent som det nu är lagligt.
    På vilket sätt är den alldeles för generös?
    Om du vill ändra den så måste du ju rimligtvis ha några tankar kring det du påstår nämligen att den är för generös.
    För vem är den för generös och på vilka grunder?
  • AmandaBrun
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 15:59:03 följande:
    På vilket sätt är den osmaklig, respektlös och framför allt felinformerande?
    För att fostret är såpass stort och utvecklat. En abort så sent kräver att fosret föds fram i något som är identiskt med en riktig förlossning.

Att kunna göra abort så sent utan att inte ens behöva ha några speciella skäl känns respektlöst.

Många som blir gravid för första gången har ingen aning om hur pass stort fosret är vid 18 veckor och att sätta en abort gräns där ger ju inte direkt mer info om detta.

Det är mina åsikter.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!