• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    Tabba skrev 2010-08-29 15:59:49 följande:
    Oj, den här hade jag helt missat :)

" från att det skapas" , så du är helt emot abort? 

Men då borde du propagera för totalt abortförbud, utan undantag?
    Suck man kan tro att du är trög.

Nej jag resonerade kring begreppet livsdugligt. Men som jag tidigare skrivit så anser jag självklart att kvinnor som har blivit oönskat gravid bli hjälpta.
  • VirrigaVerna
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 16:02:34 följande:
    För att fostret är såpass stort och utvecklat. En abort så sent kräver att fosret föds fram i något som är identiskt med en riktig förlossning.
    Det stämmer att det krävs en två stegs abort så sent i graviditeten.
    Vilka egenskaper och vilken utvecklingsnivå är det som du tycker att ett foster har fått i vecka 17 som det inte har i vecka 12?
    Vad är det som har hänt som gör att fostret är så pass uvecklat att du inte tycker att abort är okej då?
    Att kunna göra abort så sent utan att inte ens behöva ha några speciella skäl känns respektlöst.

Många som blir gravid för första gången har ingen aning om hur pass stort fosret är vid 18 veckor och att sätta en abort gräns där ger ju inte direkt mer info om detta.

Det är mina åsikter.
    Respektlöst mot vem?
    Även om det är dina åsikter så måste du ju rimligtvis ha en grund för åsikten. Abortlagstiftningen är så pass viktig för kvinnor att det vore hemsk om vi skulle ta och ändra den bara därför att någon säger "Jag tycker"
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • AmandaBrun
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 16:06:02 följande:
    Det stämmer att det krävs en två stegs abort så sent i graviditeten.
    Vilka egenskaper och vilken utvecklingsnivå är det som du tycker att ett foster har fått i vecka 17 som det inte har i vecka 12?
    Vad är det som har hänt som gör att fostret är så pass uvecklat att du inte tycker att abort är okej då?
    Att kunna göra abort så sent utan att inte ens behöva ha några speciella skäl känns respektlöst.

Många som blir gravid för första gången har ingen aning om hur pass stort fosret är vid 18 veckor och att sätta en abort gräns där ger ju inte direkt mer info om detta.

Det är mina åsikter.
    Respektlöst mot vem?
    Även om det är dina åsikter så måste du ju rimligtvis ha en grund för åsikten. Abortlagstiftningen är så pass viktig för kvinnor att det vore hemsk om vi skulle ta och ändra den bara därför att någon säger "Jag tycker"
    Okej du tycker kanske inte att vi ska ha en gräns överhuvudtaget? Var vill du ha gränsen och varför?

Jag vill ha en låg gräns men inser ju att många kan gå ett tag utan att veta om att dom är på smällen. Så vecka 12-14 känns okej. När man missat tre menstrautioner brukar de flesta ha reagerat.

Fattar inte varför man ska ha en gräns på 4,5 månad? Var finns det viktiga i att ha en så sen gräns? Dom som har speciella anledningar får ju sin abort ändå efter vecka 14 om det skulle vara så?

Varför kan man inte sätta en gräns som lite granna visar på att det faktiskt är ett nytt liv som har skapats och att beslutstagning är viktig i ett tidigt skede av etiska och humana skäl?
  • Niiskuneiti
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 16:01:36 följande:
    På vilket sätt är den alldeles för generös?
    Om du vill ändra den så måste du ju rimligtvis ha några tankar kring det du påstår nämligen att den är för generös.
    För vem är den för generös och på vilka grunder?
    Jag tycker att det är många som gör abort för lättvindigt. Men framförallt tycker jag att man inte ska tillåta så sena aborter som man gör nu då det inte längre handlar om ett outvecklat embryo utan ett mycket mer utvecklat foster och jag tycker man kan börja tala om mord istället för abort.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Niiskuneiti skrev 2010-08-29 16:00:23 följande:
    Nej, du har rätt, jag vet faktiskt inte exakt efter/före vilken vecka det skulle vara okej.

Det enda jag vet säkert är att dagens abortlag är alldeles för generös, tycker inte det ska vara så lätt att få göra abort - inte så sent som det nu är lagligt.
    Om du inte vet vilken vecka som är rätt hur kan du då säkert avgöra vilken som är fel? Att göra abort i vecka 18 är väldigt ovanligt, att göra abort efter vecka 12 är till och med ovanligt. Så varför börja inskränka aborträtten? På vilka grunder?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • VirrigaVerna
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 16:10:30 följande:
    Okej du tycker kanske inte att vi ska ha en gräns överhuvudtaget? Var vill du ha gränsen och varför?
    Jag är helt nöjd med gällande abortlagstiftning i och med att den tar hänsyn både till kvinnor och till fosterutvecklingen. Den är inte statisk utan ändras i takt med att den medicinska utvecklingen och möjligheterna att rädda prematura barn.
    Jag vill ha en låg gräns men inser ju att många kan gå ett tag utan att veta om att dom är på smällen. Så vecka 12-14 känns okej. När man missat tre menstrautioner brukar de flesta ha reagerat.
    Jag har förstått att du vill sänka gränsen. Det jag inte har förstått är på vilka grunder?
    Är det därför att du tycker att någon borde ha förstått att hon är gravid eller vad då?
    Vad har du mer för skäl?
    Eller ska vi ändra abortlagstiftningen på lösa boliner därför att någon tycker saker?
    Fattar inte varför man ska ha en gräns på 4,5 månad? Var finns det viktiga i att ha en så sen gräns? Dom som har speciella anledningar får ju sin abort ändå efter vecka 14 om det skulle vara så?

Varför kan man inte sätta en gräns som lite granna visar på att det faktiskt är ett nytt liv som har skapats och att beslutstagning är viktig i ett tidigt skede av etiska och humana skäl?
    Den gränsen behövs i och med att det är ett fåtal kvinnor som är i behov av möjligheten att kunna göra abort då. De här kvinnorna skulle absolut få rätten till abort ändå efter ansökningar_men_varför göra det ännu mera krångligt och dra ut på tiden i onödan om det nu är viktigt att aborten görs snabbt?

Att det är ett nytt liv som har skapats tas redan idagsläget hänsyn till i abortlagstiftningen och det görs på så vis att inga livsdugliga foster får aborteras.
  • VirrigaVerna
    Niiskuneiti skrev 2010-08-29 16:11:24 följande:
    Jag tycker att det är många som gör abort för lättvindigt. Men framförallt tycker jag att man inte ska tillåta så sena aborter som man gör nu då det inte längre handlar om ett outvecklat embryo utan ett mycket mer utvecklat foster och jag tycker man kan börja tala om mord istället för abort.
    Återigen ett tyckande!
    Vad är det som gör att du tror att du vet hur de här kvinnorna tänker och resonerar och framförallt vilka skäl de har till sin abort.
    Vem kan avgöra vad som är lättvindigt?
    JO endast den kvinna som väljer att göra abort eller att avstå aborten.

Mord kan du aldrig tala om när det gäller abort. För mord är en juridisk term och inget annat.
  • VirrigaVerna
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 16:13:10 följande:
    Om du inte vet vilken vecka som är rätt hur kan du då säkert avgöra vilken som är fel? Att göra abort i vecka 18 är väldigt ovanligt, att göra abort efter vecka 12 är till och med ovanligt. Så varför börja inskränka aborträtten? På vilka grunder?
    Precis!
  • Niiskuneiti
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 16:13:10 följande:
    För att jag tycker att v.18 definitivt är för sent, sen om det ska vara v. 12 eller 13 eller 14 har jag inte satt mig in i. Men 18 är definitivt för sent i min mening. Det ska inte vara en rättighet att göra så sen abort.

Bara för att det är ovanligt behöver man inte tillåta det heller.
  • VirrigaVerna
    Niiskuneiti skrev 2010-08-29 16:19:55 följande:
    För att jag tycker att v.18 definitivt är för sent, sen om det ska vara v. 12 eller 13 eller 14 har jag inte satt mig in i. Men 18 är definitivt för sent i min mening. Det ska inte vara en rättighet att göra så sen abort.

Bara för att det är ovanligt behöver man inte tillåta det heller.
    På vilka grunder baserar du ditt tyckande?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!