AmandaBrun skrev 2010-08-29 16:10:30 följande:
Okej du tycker kanske inte att vi ska ha en gräns överhuvudtaget? Var vill du ha gränsen och varför?
Jag är helt nöjd med gällande abortlagstiftning i och med att den tar hänsyn både till kvinnor och till fosterutvecklingen. Den är inte statisk utan ändras i takt med att den medicinska utvecklingen och möjligheterna att rädda prematura barn.
Jag vill ha en låg gräns men inser ju att många kan gå ett tag utan att veta om att dom är på smällen. Så vecka 12-14 känns okej. När man missat tre menstrautioner brukar de flesta ha reagerat.
Jag har förstått att du vill sänka gränsen. Det jag inte har förstått är på vilka grunder?
Är det därför att du tycker att någon borde ha förstått att hon är gravid eller vad då?
Vad har du mer för skäl?
Eller ska vi ändra abortlagstiftningen på lösa boliner därför att någon tycker saker?
Fattar inte varför man ska ha en gräns på 4,5 månad? Var finns det viktiga i att ha en så sen gräns? Dom som har speciella anledningar får ju sin abort ändå efter vecka 14 om det skulle vara så?
Varför kan man inte sätta en gräns som lite granna visar på att det faktiskt är ett nytt liv som har skapats och att beslutstagning är viktig i ett tidigt skede av etiska och humana skäl?
Den gränsen behövs i och med att det är ett fåtal kvinnor som är i behov av möjligheten att kunna göra abort då. De här kvinnorna skulle absolut få rätten till abort ändå efter ansökningar_men_varför göra det ännu mera krångligt och dra ut på tiden i onödan om det nu är viktigt att aborten görs snabbt?
Att det är ett nytt liv som har skapats tas redan idagsläget hänsyn till i abortlagstiftningen och det görs på så vis att inga livsdugliga foster får aborteras.