• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Niiskuneiti
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 16:17:48 följande:
    Återigen ett tyckande!
    Vad är det som gör att du tror att du vet hur de här kvinnorna tänker och resonerar och framförallt vilka skäl de har till sin abort.
    Vem kan avgöra vad som är lättvindigt?
    JO endast den kvinna som väljer att göra abort eller att avstå aborten.

Mord kan du aldrig tala om när det gäller abort. För mord är en juridisk term och inget annat.
    Jag trodde man fick tycka här? Men om man inte tycker som du får man det inte?

Jag anser att abort som görs när fostret är livsdugligt (så tidigt som från v22) är mord. Det betyder inte att jag tycker att det är okej tidigare. Jag tycker det ibland är lättvindigt, just som många sagt som gjort abort och sedan ångrat sig. Att man tog beslutet utan att egentligen tänkt efter.

Jag är inte mot abort totalt, det finns absolut tillfällen då abort är den rätta utvägen, men generellt sett tycker jag att det görs för många aborter på - i mitt tycke - märkliga grunder.

Det är alltså vad jag tycker, jag anser att min åsikt ska respekteras, precis som att jag accepterar om man tycker annorlunda.
  • AmandaBrun
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 16:16:17 följande:
    Jag är helt nöjd med gällande abortlagstiftning i och med att den tar hänsyn både till kvinnor och till fosterutvecklingen. Den är inte statisk utan ändras i takt med att den medicinska utvecklingen och möjligheterna att rädda prematura barn.
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 16:10:30 följande:
    Jag vill ha en låg gräns men inser ju att många kan gå ett tag utan att veta om att dom är på smällen. Så vecka 12-14 känns okej. När man missat tre menstrautioner brukar de flesta ha reagerat.
    Jag har förstått att du vill sänka gränsen. Det jag inte har förstått är på vilka grunder?
    Är det därför att du tycker att någon borde ha förstått att hon är gravid eller vad då?
    Vad har du mer för skäl?
    Eller ska vi ändra abortlagstiftningen på lösa boliner därför att någon tycker saker?Den gränsen behövs i och med att det är ett fåtal kvinnor som är i behov av möjligheten att kunna göra abort då. De här kvinnorna skulle absolut få rätten till abort ändå efter ansökningar_men_varför göra det ännu mera krångligt och dra ut på tiden i onödan om det nu är viktigt att aborten görs snabbt?

Att det är ett nytt liv som har skapats tas redan idagsläget hänsyn till i abortlagstiftningen och det görs på så vis att inga livsdugliga foster får aborteras.
    Du verkar insatt!

Lite nyfiken på vilka kvinnor som behöver genomgå abort efter vecka 14 och som skulle hindras av en ev gränssänkning?

Vid fosterskador så vet jag att man får abort inbokat direkt. Men vilka är dom andra omständigheterna du menar?
  • VirrigaVerna
    Niiskuneiti skrev 2010-08-29 16:24:22 följande:
    Du får tycka hur mycket du vill men jag tycker att man bör ha en bra grund att stå på även i sitt tyckande om det är så att man är beredd att inskränka viktiga rättigheter för kvinnor.
    Man får också vara beredd att andra tycker att man bör kunna redogöra för grunden till sitt tyckande.
    Jag anser att abort som görs när fostret är livsdugligt (så tidigt som från v22) är mord. Det betyder inte att jag tycker att det är okej tidigare. Jag tycker det ibland är lättvindigt, just som många sagt som gjort abort och sedan ångrat sig. Att man tog beslutet utan att egentligen tänkt efter.

Jag är inte mot abort totalt, det finns absolut tillfällen då abort är den rätta utvägen, men generellt sett tycker jag att det görs för många aborter på - i mitt tycke - märkliga grunder.

Det är alltså vad jag tycker, jag anser att min åsikt ska respekteras, precis som att jag accepterar om man tycker annorlunda.
    Att du anser att det är en sak men att använda sig av felaktiga termer så som mord är inte okej och det är inte heller korrekt. För abort kan aldrig bli mord i och med att det är en juridisk term.
    Utöver det så görs INGA aborter på livsdugliga foster så om det är utifrån den grunden du använder dig av termen mord så blir även det felaktigt.

Att du anser att kvinnor inte tänker efter får stå för dig. Min erfarenhet och min åsikt i frågan är att kvinnor tvärtom tänker igenom ett abortbeslut väldigt noga och de undersökningar som finns visar också att så är fallet. Kvinnor gör inte abort bara därför att de hade tråkigt en dag utan de gör abort därför att de anser att det är det rätta att göra.
    För dem är orsaken valid och då spelar det egentligen ingen roll vad andra tycker.

Jag respekterar att du har din åsikt och att du uttrycker den men jag kommer givetvis att ifrågasätta den om jag inte håller med i ditt resonemang- vilket jag bevisligen inte gör.
    Det får du respektera och det är så ett diskussionsforum fungerar.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 16:24:56 följande:
    Du verkar insatt!

Lite nyfiken på vilka kvinnor som behöver genomgå abort efter vecka 14 och som skulle hindras av en ev gränssänkning?

Vid fosterskador så vet jag att man får abort inbokat direkt. Men vilka är dom andra omständigheterna du menar?
    All extra hantering innebär förseningar och fördröjningar i och med att någon ytterligare person eller instans ska sätta sig in i fallet och ta ett beslut.
    Idag kan den kvinna som vill avbryta sin graviditet själv bestämma det och därefter få en tid inbokad.
    Redan idag är det kö på många av våra abortmottagningar och kvinnor får redan idag vänta för att få sin abort genomförd. Det är inte troligt att de här köerna skulle minskas eller förkortas av ytterligare byråkrati när det egentligen inte finns några valida grunder för en sänkning av abortgränsen.
  • Tabba
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 16:33:21 följande:
    All extra hantering innebär förseningar och fördröjningar i och med att någon ytterligare person eller instans ska sätta sig in i fallet och ta ett beslut.
    Idag kan den kvinna som vill avbryta sin graviditet själv bestämma det och därefter få en tid inbokad.
    Redan idag är det kö på många av våra abortmottagningar och kvinnor får redan idag vänta för att få sin abort genomförd. Det är inte troligt att de här köerna skulle minskas eller förkortas av ytterligare byråkrati när det egentligen inte finns några valida grunder för en sänkning av abortgränsen.
    Tack.

Och dom enda argumentet för att sänka gränsen
     jag har hört hittils är att " det känns fel" och "så går det om
     man slarvar med preventivmedel".

Det är inte rimliga argument för att ändra en vetenskapligt
     framtagen lagstiftning.
  • VirrigaVerna
    Tabba skrev 2010-08-29 16:41:03 följande:
    Tack.

Och dom enda argumentet för att sänka gränsen
     jag har hört hittils är att " det känns fel" och "så går det om
     man slarvar med preventivmedel".

Det är inte rimliga argument för att ändra en vetenskapligt
     framtagen lagstiftning.
    Jag håller med dig och det är dit jag vill komma. För mycket i de här diskussionerna handlar inte om fakta utan det handlar om känslor och tyckande och jag "tycker" att det vore väldigt vanskligt om vi skulle tillåta oss att ändra en lag som är så viktig för kvinnor på endast tyckande och åsikter.

Jag har massvis med åsikter och tyckande runt många saker men inte fan skulle det vara rätt att ändra lagar efter mitt tyckande.
  • Plutteli
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 15:47:16 följande:
    Jag vet inte jag. För mig är ett normalt foster livsdugligt från att det skapas. Förstår inte riktigt hur ni som resonerar annorlunda tänker. Tanken och meningen är att det ska växa och näras lite till i magen för att sedan komma ut. Men livsdugligt är det likförbannat ändå redan inne i magen från början.
    Ojdå, det säger du? Märkligt då att så många graviditeter slutar i MF/MA om fostren nu är så livsdugliga, eller att foster dör i samma sekund de föds för att de saknar lunga och hjärna... men men, du kan väll höra av dig den dagen man faktiskt kan leva helt utan fungerande hjärna, det vore ett enormt framsteg!
  • AmandaBrun
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 16:33:21 följande:
    Men borde man inte vilja veta varför en kvinna väljer att avsluta sin gravditet så pass sent såsom efter vecka 14? Är det något fel att utreda det?

Hur pass försenat blir det? Och hur vet vi detta?
  • AmandaBrun
    Plutteli skrev 2010-08-29 17:02:36 följande:
    Ojdå, det säger du? Märkligt då att så många graviditeter slutar i MF/MA om fostren nu är så livsdugliga, eller att foster dör i samma sekund de föds för att de saknar lunga och hjärna... men men, du kan väll höra av dig den dagen man faktiskt kan leva helt utan fungerande hjärna, det vore ett enormt framsteg!
    Jag sa att normala friska foster anses som livsdugliga från första början enligt mig. Du får läsa ordentligt.
  • Plutteli

Inget barn kan överleva i v. 18, det enda vetenskapen kan göra för att ändra på det faktumet vore att framställa en konstgjord livmoder där fostret kan vara tills dess det är tillräckligt utvecklat. Den biologiska gränsen för att överleva vid för tidig förlossning går vid v. 22-23, innan dess är lungorna helt enkelt inte dugliga för ett liv, det är dessutom extremt ovanligt att kunna överleva i v. 22 just pga lungorna och hjärnblödningar till följd av det är vanligt. Således med din grund är det helt ok med abort i v. 18 eftersom fostret ändå inte är livsdugligt och alltså kan det itne vara mord.

Vidare så efter v. 18 sker ju bara abort med speciella tillstånd, och efter v. 22 sker det ENDAST på barn som redan dött i magen alt. kommer dö direkt vid förlossningen/kort därefter pga grava fosterskador. Avbryta graviditeten kan man göra närhelst i graviditeten, även efter v. 22 om mammans liv och hälsa är i fara men då försöker man även rädda barnet.

Så, du kanske ska börja med att läsa på och sedan fundera ett varv till på dina argument kring det hela?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!