Niiskuneiti skrev 2010-08-29 16:24:22 följande:
Jag trodde man fick tycka här? Men om man inte tycker som du får man det inte?
Du får tycka hur mycket du vill men jag tycker att man bör ha en bra grund att stå på även i sitt tyckande om det är så att man är beredd att inskränka viktiga rättigheter för kvinnor.
Man får också vara beredd att andra tycker att man bör kunna redogöra för grunden till sitt tyckande.
Niiskuneiti skrev 2010-08-29 16:24:22 följande:
Jag anser att abort som görs när fostret är livsdugligt (så tidigt som från v22) är mord. Det betyder inte att jag tycker att det är okej tidigare. Jag tycker det ibland är lättvindigt, just som många sagt som gjort abort och sedan ångrat sig. Att man tog beslutet utan att egentligen tänkt efter.
Jag är inte mot abort totalt, det finns absolut tillfällen då abort är den rätta utvägen, men generellt sett tycker jag att det görs för många aborter på - i mitt tycke - märkliga grunder.
Det är alltså vad jag tycker, jag anser att min åsikt ska respekteras, precis som att jag accepterar om man tycker annorlunda.
Att du anser att det är en sak men att använda sig av felaktiga termer så som mord är inte okej och det är inte heller korrekt. För abort kan aldrig bli mord i och med att det är en juridisk term.
Utöver det så görs INGA aborter på livsdugliga foster så om det är utifrån den grunden du använder dig av termen mord så blir även det felaktigt.
Att du anser att kvinnor inte tänker efter får stå för dig. Min erfarenhet och min åsikt i frågan är att kvinnor tvärtom tänker igenom ett abortbeslut väldigt noga och de undersökningar som finns visar också att så är fallet. Kvinnor gör inte abort bara därför att de hade tråkigt en dag utan de gör abort därför att de anser att det är det rätta att göra.
För dem är orsaken valid och då spelar det egentligen ingen roll vad andra tycker.
Jag respekterar att du har din åsikt och att du uttrycker den men jag kommer givetvis att ifrågasätta den om jag inte håller med i ditt resonemang- vilket jag bevisligen inte gör.
Det får du respektera och det är så ett diskussionsforum fungerar.