• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Happiness

Men det är klart att vi inte ska det. Kvinnan bestämmer över sin egen kropp. Eller hur?

• AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 18:15:11 följande:
    Men det är klart att vi inte ska det. Kvinnan bestämmer över sin egen kropp. Eller hur?

Då förutsätter jag att din ståndpunkt är att det inte borde finnas någon gräns alls.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:17:12 följande:
    Då förutsätter jag att din ståndpunkt är att det inte borde finnas någon gräns alls.
    Vecka 18 som står i den svenskalagstiftningen, är alldeles utmärkt! Finns ingen anledning att ändra på den.
  • Tabba
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 17:39:26 följande:
    Inte i ditt iaf har jag förstått.

Men jag anser inte att man bör kunna genomföra en sen abort på bara lösa grunder eller inga grunder alls. Den risken bör elimineras genom att sänka gränsen.

Men du tycker kanske det är okej att en kvinna gör abort för att det är tex en flicka i magen?
    åsså börjar vi om igen ....
  • Tabba

Igen.

Och dom enda argumentet för att sänka gränsen
     jag har hört hittils är att " det känns fel" och "så går det om
     man slarvar med preventivmedel".

Det är inte rimliga argument för att ändra en vetenskapligt
     framtagen lagstiftning.

Snälla AmandaBrun, ett svar på detta först, innan du börjar anse ...

• AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 18:19:45 följande:
    Vecka 18 som står i den svenskalagstiftningen, är alldeles utmärkt! Finns ingen anledning att ändra på den.
    Men då bestämmer ju inte kvinnan över sin egen kropp?
  • AmandaBrun
    Tabba skrev 2010-08-29 18:23:51 följande:
    Igen.

Och dom enda argumentet för att sänka gränsen
     jag har hört hittils är att " det känns fel" och "så går det om
     man slarvar med preventivmedel".

Det är inte rimliga argument för att ändra en vetenskapligt
     framtagen lagstiftning.

Snälla AmandaBrun, ett svar på detta först, innan du börjar anse ...
    Okej. Vi vet att man vid NUPP , FP och dyl kan få reda på könet. Sen kan man rent hypotetiskt bara vandra in på en kvinnoklinik och ta bort fostret för att det inte är av det kön man har önskat.

Detta är något som är vanligt förekommande i vissa andra länder och det har även börjat förekomma i Sverige vilket har gjort att hårde restriktioner införts vid RUL där man i många Landsting inte berättar könet längre vilket man gjorde tidigare.

Jag förstår verkligen inte problemet med att helt enkelt sänka gränsen och eliminera all eventuell idioti. För gudarna ska veta att här i världen existerar idioti.
  • Gudasänd

Precis, ni som är för abort och vill att kvinnan ska bestämma över sin egen kropp, varför vill ni inte höja abortgränsen?

Det är ju ändå era kroppar...eller...???

• AmandaBrun
    Gudasänd skrev 2010-08-29 18:29:03 följande:
    Precis, ni som är för abort och vill att kvinnan ska bestämma över sin egen kropp, varför vill ni inte höja abortgränsen?

Det är ju ändå era kroppar...eller...???
    Thank youuuu
  • Tabba
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:28:35 följande:
    Okej. Vi vet att man vid NUPP , FP och dyl kan få reda på könet. Sen kan man rent hypotetiskt bara vandra in på en kvinnoklinik och ta bort fostret för att det inte är av det kön man har önskat.

Detta är något som är vanligt förekommande i vissa andra länder och det har även börjat förekomma i Sverige vilket har gjort att hårde restriktioner införts vid RUL där man i många Landsting inte berättar könet längre vilket man gjorde tidigare.

Jag förstår verkligen inte problemet med att helt enkelt sänka gränsen och eliminera all eventuell idioti. För gudarna ska veta att här i världen existerar idioti.
    ...   första gången vi är överens ...

Men fortfarande inte ett svar.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!