• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Lyckoprinsessan

Men då måste man ju ha ett tidigt rutinultraljud också. Min bror och hans sambo kom v. 19 på första UL och det visade sig att barnet var gravt skadat. De fick klart med alla provtagningar och fick tid för abort först vecka 21. Hans fru blev tvungen att föda fram barnet efter att man tagit död på det medicinskt inne i magen.
    Det var fruktansvärt traumatiskt för dem. Kan tilläggas att barnet hade inte kunnat överleva utanför magen.
    Med ett tidigt RUL hade de sluppit mycket onödigt lidande. 

• Lyckoprinsessan

För min egen del kan tilläggas att med mitt första barn upptäckte jag att jag var gravid först i vecka 12. Hade inga som helst symtom och mens som vanligt. Övervägde abort och bokade tid för detta men ångrade mig i sista stund... Men jag hade valmöjligheten och den kan man inte ta ifrån kvinnan så tidigt!

• Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:26:14 följande:
    Men då bestämmer ju inte kvinnan över sin egen kropp?
    Läs inlägg nr. 553. Fram till vecka 18 ska får kvinnan bestämma hur hon vill göra och det är ju helt rätt.
  • Tabba

Abortmotståndarna här anser det. Fast dom skriver om det lite finare , att det ska utredas ( enligt vilka kriterier?) man kan få tillstång osv ... 

Allt med motiveringen " Det känns fel ... "

• Happiness
    Lyckoprinsessan skrev 2010-08-29 18:43:26 följande:
    För min egen del kan tilläggas att med mitt första barn upptäckte jag att jag var gravid först i vecka 12. Hade inga som helst symtom och mens som vanligt. Övervägde abort och bokade tid för detta men ångrade mig i sista stund... Men jag hade valmöjligheten och den kan man inte ta ifrån kvinnan så tidigt!
    Precis den enda som bör välja i detta läge är kvinnan. Eller ska läkaren stå där och välja..eller grannen eller mamma? Vem är bäst lämpad? (retoriska frågor)
  • AmandaBrun
    Lyckoprinsessan skrev 2010-08-29 18:41:35 följande:
    Men då måste man ju ha ett tidigt rutinultraljud också. Min bror och hans sambo kom v. 19 på första UL och det visade sig att barnet var gravt skadat. De fick klart med alla provtagningar och fick tid för abort först vecka 21. Hans fru blev tvungen att föda fram barnet efter att man tagit död på det medicinskt inne i magen.
    Det var fruktansvärt traumatiskt för dem. Kan tilläggas att barnet hade inte kunnat överleva utanför magen.
    Med ett tidigt RUL hade de sluppit mycket onödigt lidande. 
    Omej jättetråkigt men hör inte hit. En sänkning av abortgränsen hade inte påverkat detta.

Och RUL utförs i en viss vecka av olika anledningar som säkert finns att få ta del av hos närmaste BM.
    Har skrivit och kommer skriva igen. Om man upptäcker en gravv i ett sent skede så ska man / får man idag dispens till en sen abort tom upp till vecka 22.

Jag tycker gränsen ska sänkas till 14 fulla veckor.
  • Happiness
    Tabba skrev 2010-08-29 18:46:11 följande:
    Abortmotståndarna här anser det. Fast dom skriver om det lite finare , att det ska utredas ( enligt vilka kriterier?) man kan få tillstång osv ... 

Allt med motiveringen " Det känns fel ... "
    Haha känns fel....suck ja det är mycket som känns fel här i livet. Vem sak är det känna åt den gravida kvinnan om det nu inte är hon själv?

Precis vad då utredas. Vad är det som KAN utredas menar dom?
    suck......
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:49:01 följande:
    Har skrivit och kommer skriva igen. Om man upptäcker en gravv i ett sent skede så ska man / får man idag dispens till en sen abort tom upp till vecka 22.

1. Varför just 14 veckor?
    2. De som i dagsläget gör aborter efter vecka 14 kommer i 9 fall av 10 få tillstånd att göra abort med ditt förslag, varför vill du införa mer pappersarbete och byråkrati?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:49:01 följande:
    Omej jättetråkigt men hör inte hit. En sänkning av abortgränsen hade inte påverkat detta.

Och RUL utförs i en viss vecka av olika anledningar som säkert finns att få ta del av hos närmaste BM.

FVP kan man först göra i vecka
    15. Sen ska svaret analyseras också. Hur 17 har du tänkt nu?
  • AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 18:50:06 följande:
    Haha känns fel....suck ja det är mycket som känns fel här i livet. Vem sak är det känna åt den gravida kvinnan om det nu inte är hon själv?

Precis vad då utredas. Vad är det som KAN utredas menar dom?
    suck......
    Varför man väljer att abortera ett foster efter att ha burit på det i 14 fulla veckor tex?

90 % av alla aborter sker innan vecka 12 har jag fått lära mig tråden ( tack för det ) så dom som utförs efteråt måste ju ha nån anledning till att ha väntat såpass länge.

Jag gillar inte att man som tidigare nämnts kan ta bort ett foster för att det har fel kön utan att ens behöva ge en anledning. Det är sjukt och fel.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!