• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Plutteli
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 17:13:31 följande:
    Jag sa att normala friska foster anses som livsdugliga från första början enligt mig. Du får läsa ordentligt.
    Nåja, med tanke på allt som sker precis i början är det mycket som kan gå fel även på normala friska foster, tex kan det ju bli MF för att moderkakan inte fungerar som den ska, och det har inget med hur friskt själva fostret är att göra..
  • Plutteli
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 17:12:38 följande:
    Men borde man inte vilja veta varför en kvinna väljer att avsluta sin gravditet så pass sent såsom efter vecka 14? Är det något fel att utreda det?

Hur pass försenat blir det? Och hur vet vi detta?
    Tja, med tanke på att 95% av aborterna sker innan v. 10 och 98% av aborterna innan v.13 är det kanske skäl nog att tänka sig att de som gör senare har rejält på fötterna till varför de vill göra en abort annat än "jag tyckte det skulle vara kul"....
  • AmandaBrun
    Plutteli skrev 2010-08-29 17:16:16 följande:
    Tja, med tanke på att 95% av aborterna sker innan v. 10 och 98% av aborterna innan v.13 är det kanske skäl nog att tänka sig att de som gör senare har rejält på fötterna till varför de vill göra en abort annat än "jag tyckte det skulle vara kul"....
    Självklart. Jag bara menar att dom borde redogöra för det först. Och har dom ordentliga grunder så är det ju inga problem att få genomfört en abort.

Vi vet ju med säkerhet om kvinnor som valt att göra abort efter att dom fått reda på kön tex.
  • AmandaBrun
    Plutteli skrev 2010-08-29 17:15:07 följande:
    Nåja, med tanke på allt som sker precis i början är det mycket som kan gå fel även på normala friska foster, tex kan det ju bli MF för att moderkakan inte fungerar som den ska, och det har inget med hur friskt själva fostret är att göra..
    Ja men det är tragiska och ovanliga omständigheter som gör att bebisen dör sent i en gravv och får födas fram. Det är ju oftast önskade och älskade barn och det hör inte till denna frågan.
  • EttLångtOchJolligtNamn
    Sadness skrev 2010-08-28 17:51:59 följande:
    Är inte det uppenbart?
    Ett foster är en parasit utan känslor så modern ska ha all rätt avbryta sin graviditet när hon vill.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 17:18:10 följande:
    Självklart. Jag bara menar att dom borde redogöra för det först. Och har dom ordentliga grunder så är det ju inga problem att få genomfört en abort.
    I vems intresse ligger ett sådant redogörande?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 17:37:04 följande:
    I vems intresse ligger ett sådant redogörande?
    Inte i ditt iaf har jag förstått.

Men jag anser inte att man bör kunna genomföra en sen abort på bara lösa grunder eller inga grunder alls. Den risken bör elimineras genom att sänka gränsen.

Men du tycker kanske det är okej att en kvinna gör abort för att det är tex en flicka i magen?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 17:39:26 följande:
    Men jag anser inte att man bör kunna genomföra en sen abort på bara lösa grunder eller inga grunder alls. Den risken bör elimineras genom att sänka gränsen. 
    Varför anser du inte det? Kan du peka på några som helst rationella skäl till att det ska vara så eller handlar det bara om känsla? Om det handlar om känsla så måste du ju förstå att det kan vara provocerande när du börjar prata om att ändra lagar grundat på en känsla.
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 17:39:26 följande:
    Men du tycker kanske det är okej att en kvinna gör abort för att det är tex en flicka i magen?
    Ja, det gör jag.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • HannaVirrpanna
    Plutteli skrev 2010-08-29 17:16:16 följande:
    Du verkar rätt insatt, vet du om man kan göra "abort" i typ vecka 27 eller nånting om det är i fara för mammans liv eller att man ser att barnet inte kommer att överleva utanför kroppen? Om det är ett friskt barn så plockar man ut barnet och "får det att överleva", eller hur gör man?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!