• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Kem

De som anser att det är OK och kallar en barn i vecka 22 för foster och anser att det är rätt att få göra abort då har säkert inte sett ett barn i denna vecka födas!

• AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 18:52:46 följande:
    FVP kan man först göra i vecka
    15. Sen ska svaret analyseras också. Hur 17 har du tänkt nu?
    Ja med snabbsvar får man ju svar dagen efter. Annars tar det en vecka. Och gränsen för fri abort ligger vid 17+6...bara jag som kan räkna?
  • AmandaBrun
    Kem skrev 2010-08-29 18:53:16 följande:
    De som anser att det är OK och kallar en barn i vecka 22 för foster och anser att det är rätt att få göra abort då har säkert inte sett ett barn i denna vecka födas!
    Nope.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kem skrev 2010-08-29 18:53:16 följande:
    Kan du hitta någon i tråden som vill se aborter i vecka 22 och senare?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 18:52:22 följande:
    1. Varför just 14 veckor?
    2. De som i dagsläget gör aborter efter vecka 14 kommer i 9 fall av 10 få tillstånd att göra abort med ditt förslag, varför vill du införa mer pappersarbete och byråkrati?
    För att då är en abort endast i ett steg samt att innan 14 fulla veckor har tydligen 90 % upptäckt att de är oönskat gravida. Så det är en lämpligare gräns helt klart.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 18:52:22 följande:
    1. Varför just 14 veckor?
    2. De som i dagsläget gör aborter efter vecka 14 kommer i 9 fall av 10 få tillstånd att göra abort med ditt förslag, varför vill du införa mer pappersarbete och byråkrati?
    Du anser ju att man kan göra abort pga fel kön så...men jag inför hellre lite mer papperarbete och förhindrar detta.
  • Tabba
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:54:17 följande:
    Ja med snabbsvar får man ju svar dagen efter. Annars tar det en vecka. Och gränsen för fri abort ligger vid 17+6...bara jag som kan räkna?
    Men du ville sänka till v14  " för att det känns fel " ?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:57:06 följande:
    Du anser ju att man kan göra abort pga fel kön så...men jag inför hellre lite mer papperarbete och förhindrar detta.
    Har du några belägg för att ditt system skulle förhindra det?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Happiness
    AmandaBrunDet är ju därför dom satt18 vecka för att man ska ha tid att göra FVP och tid för analys och inbokning på sj:ukhus. Man lär ju inte få tid samma dag liksom.

I vecka 14 som du skriver har du endast KUB:n och MKP att gå på. MKP går av medicinska skäl inte att utföra på alla. KUB: görs i vecka 13+0. Hur har du tänkt då? Du får ingen aborttid så snabbt. Det kan ta flera veckor.

Känns inte rikigt som du lever i verkligheten. Din 14:e är ju inte genomtänkt, menm det ska bli spännande att höra hur du resonerar.
  • Queenie70
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 15:15:27 följande:
    Hur kan du prata om det ofödda barnets rättigheter för att i nästa andetag tycka att det är ok innan vecka 12?
    Det har jag alldeles bestämt för sig att det visst görs, med specialtillstånd. Men jag kan ha fel.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!