• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 18:54:17 följande:
    Ja med snabbsvar får man ju svar dagen efter. Annars tar det en vecka. Och gränsen för fri abort ligger vid 17+6...bara jag som kan räkna?
    Ja men du skrev ju alldeles nyss vecka 14. suck detta blir ju värre och värre.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Queenie70 skrev 2010-08-29 18:59:52 följande:
    Det har jag alldeles bestämt för sig att det visst görs, med specialtillstånd. Men jag kan ha fel.
    Vad är det som alldeles bestämt görs? Jag tror att du citerar väldigt konstigt.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 18:59:23 följande:
    Har du några belägg för att ditt system skulle förhindra det?
    Jepp. Dom som skulle göra detta har ju gjort UL tidigare och fått reda på kön, då kan man enkelt ifrågasätta varför dom helt plötsligt vill göra en abort.
    Happiness skrev 2010-08-29 18:59:24 följande:
    AmandaBrunDet är ju därför dom satt18 vecka för att man ska ha tid att göra FVP och tid för analys och inbokning på sj:ukhus. Man lär ju inte få tid samma dag liksom.

I vecka 14 som du skriver har du endast KUB:n och MKP att gå på. MKP går av medicinska skäl inte att utföra på alla. KUB: görs i vecka 13+0. Hur har du tänkt då? Du får ingen aborttid så snabbt. Det kan ta flera veckor.

Känns inte rikigt som du lever i verkligheten. Din 14:e är ju inte genomtänkt, menm det ska bli spännande att höra hur du resonerar.
    Men snälla. Om nått är fel på barnet så får du ju en abort inbokat om det så skulle vara efter RUL som görs efter vecka 17+6. Jag talar om dom som ev får reda på kön vid denna tidpunkt, dom har veckor på sig att abortera fritt utan att behöva ge en grund till varför.
  • lennartsdotter
    Queenie70 skrev 2010-08-29 14:14:39 följande:
    Ja det känns otäckt att tänka sig att barnet skulle uppleva smärta, panik och kanske dödsångest i samband med aborten. Jag anser det inte jämförbart med en förlossning, då resultatet ju oftast är liv och tillgång till kärlek och möjlighet att kompenseras för det trauma en förlossning är. Som sagt, även om man har kunskap om hur fostret utvecklas så kan man ju aldrig veta på dagen precis hur utvecklingen ser ut för det individuella fostret, och därför önskar jag att marginalerna var större. Sen är det ju naturligtvis en komplex sak. OM man framöver lyckas rädda barn födda i vecka 18, ska man då ytterligare sänka abortgränsen, eller ta bort den helt? Och vad får det för konsekvenser etc. Jag håller fortfarande på att bearbeta allt detta i mitt sinne, men nu kan jag bara konstatera att det inte känns helt ok med en abortgräns så sent som vecka 18. Det är ändå nåt jag kan leva med. Men jag tycker det är fruktansvärt att det bevijas en hel del aborter även mycket senare av enbart sociala skäl eller saker som downs syndrom.
    Men barnet är ju inte medveten om att det är liv och glädje, manna från himlen osv. som väntar när det föds. De borde dö av smärtchocken vid en vaginal förlossning om de skulle ha ett fullt utvecklat medvetande och fullt utvecklad känsel innan förlossningens start.
  • AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 19:00:54 följande:
    Ja men du skrev ju alldeles nyss vecka 14. suck detta blir ju värre och värre.
    OM man får reda på ev fel på fostret så bokas ju en abort in direkt utan diskussioner, pappersarbete eller dröjsmål.

Hade en tjej i min Januari tråd som fick trist besked på RUL i vecka 19 och hon fick abort inbokad samma dag.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:01:28 följande:
    Jepp. Dom som skulle göra detta har ju gjort UL tidigare och fått reda på kön, då kan man enkelt ifrågasätta varför dom helt plötsligt vill göra en abort.
    Vad är det som hindrar att man ljuger om orsaken?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:04:18 följande:
    Vad ska dom säga då som ändrar situationen?
  • Queenie70
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 15:36:31 följande:
    Det är sällan konstruktivt att påstå att de som inte håller med på något sätt inte har samma mentala kapacitet som en själv.

Hursomhelst så aborterar man inte i vecka 23.
    Det är ju skönt om det stämmer i alla fall. Aborter av sociala skäl ska ju inte heller få förekomma efter vecka 21, men efter vad jag förstått så tummas det på det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:05:15 följande:
    Vad ska dom säga då som ändrar situationen?
    Ändrade sociala förhållanden är ett exempel, ekonomi är en annan. Men det kanske inte ska vara godtagbara orsaker heller?
  • Tabba
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:04:18 följande:
    Det är ju med den motivationen man kan hindra alla aborter efter v ( vardetnuvar ). 
    Vips, inga fria aborter efter v12.

Sen startar någon en tråd med V8 som gräns med samma motivation som det här dvs
     " det käns fel ... "
Svar på tråden Sänk abortgränsen!