• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    Queenie70 skrev 2010-08-29 19:05:45 följande:
    Det är ju skönt om det stämmer i alla fall. Aborter av sociala skäl ska ju inte heller få förekomma efter vecka 21, men efter vad jag förstått så tummas det på det?
    Ja. Vet folk som fått göra abort av sociala skäl i vecka 22. Alltså 21+ nånting.
  • Queenie70
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:01:20 följande:
    Vad är det som alldeles bestämt görs? Jag tror att du citerar väldigt konstigt.
    Jag skrev fel. Jag menade att jag "hade bestämt för mig".....
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Queenie70 skrev 2010-08-29 19:05:45 följande:
    Det är ju skönt om det stämmer i alla fall. Aborter av sociala skäl ska ju inte heller få förekomma efter vecka 21, men efter vad jag förstått så tummas det på det?
    Efter vecka 18 så ska socialstyrelsen ge sitt tillstånd, då handlar det främst om mammans liv och hälsa men det kan också vara ändrade sociala förhållanden i vissa fall (sällsynt vad jag vet). Efter vecka 22 utförs mig veterligen inga aborter på livskraftiga foster utan då handlar det om de som skulle födas utan hjärna och liknande.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:06:44 följande:
    Ändrade sociala förhållanden är ett exempel, ekonomi är en annan. Men det kanske inte ska vara godtagbara orsaker heller?
    Nej det kan jag aldrig tänka mig. Om det är godtagbara orsaker efter att man redan gjort UL och gått så långt in i gravidteten så är det nått som är fel med Sverige.

Nej anledning ska vara att man antingen inte vetat om sin graviditet i ett sent skede eller fosterskador.

Anser jag.

I andra fall får dom isåfall bära och föda sitt barn för att sedan adoptera bort det.

Anser JAG.
  • Lyckoprinsessan
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:02:54 följande:
    OM man får reda på ev fel på fostret så bokas ju en abort in direkt utan diskussioner, pappersarbete eller dröjsmål.

Hade en tjej i min Januari tråd som fick trist besked på RUL i vecka 19 och hon fick abort inbokad samma dag.
    Det är inte alltid det finns tider, min bror och hans fru fick vänta 2 veckor...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Queenie70 skrev 2010-08-29 19:07:14 följande:
    Jag skrev fel. Jag menade att jag "hade bestämt för mig".....
    Du ska nog kolla vad du citerade, det du skrev passar inte riktigt in.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:02:54 följande:
    OM man får reda på ev fel på fostret så bokas ju en abort in direkt utan diskussioner, pappersarbete eller dröjsmål.

Hade en tjej i min Januari tråd som fick trist besked på RUL i vecka 19 och hon fick abort inbokad samma dag.
    Många gånger är det EFTER v14 man få reda på det. Så du menar att det är OK att abortera kromosom21 tex? Jag vill att du förklara hur din "fri abortlag innan vecka 14". Hoppas du förstår att det är orimligt det du skriver.

Så det "tråkiga beskedet" är OK att abortera menar du. Du som har sånna moraliska betänklighter. Det stämmer ju inte. I vecka 19 också....
  • AmandaBrun
    Lyckoprinsessan skrev 2010-08-29 19:09:19 följande:
    Det är inte alltid det finns tider, min bror och hans fru fick vänta 2 veckor...
    Jag vet. Det är tragiskt. Men har fortfarande inget med denna diskussion att göra.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:08:56 följande:
    Nej det kan jag aldrig tänka mig. Om det är godtagbara orsaker efter att man redan gjort UL och gått så långt in i gravidteten så är det nått som är fel med Sverige.
    Nu är det godtagbara orsaker upp till vecka 18 eftersom ingen orsak behövs, det är ju du som föreslår ett nytt system så du får ju sätta vilka gränser som gäller.
  • AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 19:10:19 följande:
    Många gånger är det EFTER v14 man få reda på det. Så du menar att det är OK att abortera kromosom21 tex? Jag vill att du förklara hur din "fri abortlag innan vecka 14". Hoppas du förstår att det är orimligt det du skriver.

Så det "tråkiga beskedet" är OK att abortera menar du. Du som har sånna moraliska betänklighter. Det stämmer ju inte. I vecka 19 också....
    Att abortera vid ev fel på foster är helt självklart för mig och den rätten har man.

Även om man skulle sänka FRI abort till vecka 14.

Det är aldrig några problem.

Jag vill eliminera att man tex kan få reda på kön vid FP NUPP o dyl för att sedan ha flera veckor på sig att fritt gå in och abortera.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!