• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Happiness
    Lyckoprinsessan skrev 2010-08-29 19:09:19 följande:
    Det är inte alltid det finns tider, min bror och hans fru fick vänta 2 veckor...
    Nu skriver hon att det är helt OK att göra abort i vecka 19 om barnet " inte är friskt". Det stämmer ju inte någonstans.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:12:08 följande:
    Jag vill eliminera att man tex kan få reda på kön vid FP NUPP o dyl för att sedan ha flera veckor på sig att fritt gå in och abortera.
    Hur hanterar ditt system olagliga aborter på dessa foster?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:11:09 följande:
    Nu är det godtagbara orsaker upp till vecka 18 eftersom ingen orsak behövs, det är ju du som föreslår ett nytt system så du får ju sätta vilka gränser som gäller.
    Jepp. FRI abort till 14 fulla veckor. Efter det ska godtagbara orsaker vara upptäckta fosterskador eller att man helt enkelt inte vetat om sin gravidtet förräns i ett senare skede.

Att kunna göra abort efter så lång tid på en grund av att man helt plötsligt blivit arbetslös eller att killen har dragit som grund anser jag inte är okej.
  • AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 19:13:12 följande:
    Nu skriver hon att det är helt OK att göra abort i vecka 19 om barnet " inte är friskt". Det stämmer ju inte någonstans.
    Nähä? Klart man får. Dom fick dock vänta två veckor pga andra orsaker. Har inget med vad jag skrev att göra.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:12:08 följande:
    Att abortera vid ev fel på foster är helt självklart för mig och den rätten har man.

Även om man skulle sänka FRI abort till vecka 14.

Det är aldrig några problem.

Jag vill eliminera att man tex kan få reda på kön vid FP NUPP o dyl för att sedan ha flera veckor på sig att fritt gå in och abortera.
    Kan inte du beskriva vad du menar med fel på foster? Hur definierar man fel? Pratar du livsdugligt? Eller?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:14:44 följande:
    Att kunna göra abort efter så lång tid på en grund av att man helt plötsligt blivit arbetslös eller att killen har dragit som grund anser jag inte är okej.
    Du anser, tycker och känner väldigt mycket. Men du kan väl inte på allvar mena att vi ska stifta lagar utifrån känslor och tyckanden?

Det är ju precis det du förespråkar.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:13:27 följande:
    Hur hanterar ditt system olagliga aborter på dessa foster?
    Ja jag vill inte att man ska kunna abortera pga fel kön LAGLIGT i Sverige, vilket man i princip kan iaf. Hur skulle det vara bättre än att det förekommer olagliga aborter?
  • AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 19:15:59 följande:
    Kan inte du beskriva vad du menar med fel på foster? Hur definierar man fel? Pratar du livsdugligt? Eller?
    Nej. Kromosom fel som tex Trisomi 21 , eller allvarligare sådana. Och självklart sådana som inte är förenat med liv utanför magen.

Inte sådant som att en tumme fattas eller att bebisen är harmynt dock.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:16:33 följande:
    Du anser, tycker och känner väldigt mycket. Men du kan väl inte på allvar mena att vi ska stifta lagar utifrån känslor och tyckanden?

Det är ju precis det du förespråkar.
    Nej jag anser att man ska ändra lagen så att inte aborter kan ske på oetiska grunder.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:16:57 följande:
    Ja jag vill inte att man ska kunna abortera pga fel kön LAGLIGT i Sverige, vilket man i princip kan iaf. Hur skulle det vara bättre än att det förekommer olagliga aborter?
    Så med ditt sätt minskar man antalet illegala aborter? Hur då?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!