• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 19:19:12 följande:
    Så med ditt sätt minskar man antalet illegala aborter? Hur då?

Det är inte det jag strävar efter. Jag strävar efter att antalet oetiska aborter som eventuallt sker lagligt idag ska elimineras. Sedan vad människor väljer att göra olagligt skiter jag. Väljer man att olagligt abortera ett foster pga av dess kön så har jag faktiskt ingen sympati  för om aborten skulle göras på ett felaktigt sätt olagligt nånstans.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:16:57 följande:
    Ja jag vill inte att man ska kunna abortera pga fel kön LAGLIGT i Sverige, vilket man i princip kan iaf. Hur skulle det vara bättre än att det förekommer olagliga aborter?
    Illegala aborter har en oerhört hög andel dödsfall och skador i jämförelse med legala aborter. Min fråga var hur ditt system hanterar illegala aborter när man har fått reda på kön.
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:19:02 följande:
    Nej jag anser att man ska ändra lagen så att inte aborter kan ske på oetiska grunder.
    Du är uppenbarligen inte på det klara med vad etik är. Det är inte "jag tycker att det känns oetiskt" utan man för ett resonemang för varför något är etiskt/oetiskt, något du inte har lyckats med utan du utgår hela tiden från din känsla. Inget fel i att känna på ett visst sätt men när man börjar prata om att ändra lagar krävs något mer.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:22:02 följande:
    Det är inte det jag strävar efter. Jag strävar efter att antalet oetiska aborter som eventuallt sker lagligt idag ska elimineras. Sedan vad människor väljer att göra olagligt skiter jag. Väljer man att olagligt abortera ett foster pga av dess kön så har jag faktiskt ingen sympati  för om aborten skulle göras på ett felaktigt sätt olagligt nånstans.
    Där har vi alltså kärnan av det hela, det är inte omsorg om varken kvinnans eller fostrets/barnets bästa det handlar om utan vanlig hederlig moralism.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Scarlet
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:22:02 följande:
    Men varfor ar det varre att gora abort for att fostret har "fel" kon an for att man bara inte kanner sig mogen for att bli mamma, vill ut och festa, eller bara inte kanner for det alls? Har valdigt svart att forsta det resonemanget. I Sverige har vi FRI abort, dvs man fr gora abort av vilken anledning man vill. Staten eller lakarna ska inte bestamma om man har "ratt" anledning eller inte.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:18:24 följande:
    Nej. Kromosom fel som tex Trisomi 21 , eller allvarligare sådana. Och självklart sådana som inte är förenat med liv utanför magen.

Inte sådant som att en tumme fattas eller att bebisen är harmynt dock.
    Så du menar att det är OK att göra abort på ett foster som har Down syndrom. Fullt livsdugligt!
    Men man ska inte ha fri abort innan v14. Du är inte konsekvent eller så ser du olika på liv och liv. Konstigt med tanke på en som är så rädd för att folk plockar bort fel kön, memn du är inte rädd för att folk  plockar bort livsdugliga foster på grund av handikapp. Vad är det för skillnad?
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:22:52 följande:
    Illegala aborter har en oerhört hög andel dödsfall och skador i jämförelse med legala aborter. Min fråga var hur ditt system hanterar illegala aborter när man har fått reda på kön.
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:19:02 följande:
    Nej jag anser att man ska ändra lagen så att inte aborter kan ske på oetiska grunder.
    Du är uppenbarligen inte på det klara med vad etik är. Det är inte "jag tycker att det känns oetiskt" utan man för ett resonemang för varför något är etiskt/oetiskt, något du inte har lyckats med utan du utgår hela tiden från din känsla. Inget fel i att känna på ett visst sätt men när man börjar prata om att ändra lagar krävs något mer.
    Okej så att abortera pga kön är inte etiskt okorrekt?

Hur många här anser det? Vill gärna veta.

Och om en sänkning av gränsen till 14 fulla veckor skulle öka antalet illegala aborter...jaha...men vi kan ju iaf inte låta det ske lagligt? Det anser inte jag iaf.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:24:12 följande:
    Där har vi alltså kärnan av det hela, det är inte omsorg om varken kvinnans eller fostrets/barnets bästa det handlar om utan vanlig hederlig moralism.
    Vi har alla ett ansvar när vi ska sätta ett barn till världen. Känns inte situationen rätt ja då gör man abort, man kan däremot inte komma efter halva gravidteten och ta bort ett foster pga att ens sociala situation har ändrats...jag vet inte om man kan det här i Sverige nu, men om det är så så anser jag att det är FEL.

Vilka sociala grunder anser ni kan vara grund till en sen abort?
  • AmandaBrun
    Scarlet skrev 2010-08-29 19:25:48 följande:
    Men varfor ar det varre att gora abort for att fostret har "fel" kon an for att man bara inte kanner sig mogen for att bli mamma, vill ut och festa, eller bara inte kanner for det alls? Har valdigt svart att forsta det resonemanget. I Sverige har vi FRI abort, dvs man fr gora abort av vilken anledning man vill. Staten eller lakarna ska inte bestamma om man har "ratt" anledning eller inte.
    Klart man får göra abort om man inte känner sig mogen och dyl men då gör man den inte efter halva gravidteten utan innan 14 fulla veckor då en abort bara är i ett steg och fostret fortfarande är litet. Man bör ju göra det direkt man upptäcker det där extra strecket.
  • AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 19:29:16 följande:
    Så du menar att det är OK att göra abort på ett foster som har Down syndrom. Fullt livsdugligt!Men man ska inte ha fri abort innan v14. Du är inte konsekvent eller så ser du olika på liv och liv. Konstigt med tanke på en som är så rädd för att folk plockar bort fel kön, memn du är inte rädd för att folk  plockar bort livsdugliga foster på grund av handikapp. Vad är det för skillnad?

Jepp jag anser att abort vid DS är okej. Men inte om situationen ser ut så att det är en flicka och man hellre vill ha en pojke.
  • Tabba
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:29:36 följande:
    Okej så att abortera pga kön är inte etiskt okorrekt?

Hur många här anser det? Vill gärna veta.

Och om en sänkning av gränsen till 14 fulla veckor skulle öka antalet illegala aborter...jaha...men vi kan ju iaf inte låta det ske lagligt? Det anser inte jag iaf.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:24:12 följande:
    Vi har alla ett ansvar när vi ska sätta ett barn till världen. Känns inte situationen rätt ja då gör man abort, man kan däremot inte komma efter halva gravidteten och ta bort ett foster pga att ens sociala situation har ändrats...jag vet inte om man kan det här i Sverige nu, men om det är så så anser jag att det är FEL.

Vilka sociala grunder anser ni kan vara grund till en sen abort?
    Vilka som helst upp tilll v18.   Fri abort heter det.
  • Plutteli
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 17:18:10 följande:
    Självklart. Jag bara menar att dom borde redogöra för det först. Och har dom ordentliga grunder så är det ju inga problem att få genomfört en abort.

Vi vet ju med säkerhet om kvinnor som valt att göra abort efter att dom fått reda på kön tex.
    Vet vi? Det finns rykten om det, men med tanke på att dessa aborter sker efter v. 18 uppges ju vanligen andra orsaker än kön eftersom det inte är en godkänd anledning till abort så sent.
    Många sjukhus berättar ju inte ens kön under RUL, utan endast vid specifika köns UL som görs i v. 24 ungefär, dvs när det inte är lagligt att göra abort öht annat än om barnet är dött/döende.

Vidare är det nästan omöjligt att få igenom en abort bara sådär efter v. 18 av den enkla orsaken att om man uppger medicinska orsaker som anledning till en sen abort krävs läkarutlåtande för bedömningen, och vill man få igenom det av sociala/psykiska orsaker krävs utlåtande från Kurator, så hur fan kvinnor ens skulle lyckas lura till sig abort pga kön verkar för mig i det närmsta omöjligt, och OM de faktiskt lyckas genom tex utlåtande från kurator, tja, då kanske de mår så dåligt över "fel" kön på barnet att de har giltiga skäl till abort i vilket fall?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!