CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:22:52 följande:
Illegala aborter har en oerhört hög andel dödsfall och skador i jämförelse med legala aborter. Min fråga var hur ditt system hanterar illegala aborter när man har fått reda på kön.
AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:19:02 följande:
Nej jag anser att man ska ändra lagen så att inte aborter kan ske på oetiska grunder.
Du är uppenbarligen inte på det klara med vad etik är. Det är inte "jag tycker att det känns oetiskt" utan man för ett resonemang för varför något är etiskt/oetiskt, något du inte har lyckats med utan du utgår hela tiden från din känsla. Inget fel i att känna på ett visst sätt men när man börjar prata om att ändra lagar krävs något mer.
Okej så att abortera pga kön är inte etiskt okorrekt?
Hur många här anser det? Vill gärna veta.
Och om en sänkning av gränsen till 14 fulla veckor skulle öka antalet illegala aborter...jaha...men vi kan ju iaf inte låta det ske lagligt? Det anser inte jag iaf.
CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:24:12 följande:
Där har vi alltså kärnan av det hela, det är inte omsorg om varken kvinnans eller fostrets/barnets bästa det handlar om utan vanlig hederlig moralism.
Vi har alla ett ansvar när vi ska sätta ett barn till världen. Känns inte situationen rätt ja då gör man abort, man kan däremot inte komma efter halva gravidteten och ta bort ett foster pga att ens sociala situation har ändrats...jag vet inte om man kan det här i Sverige nu, men om det är så så anser jag att det är FEL.
Vilka sociala grunder anser ni kan vara grund till en sen abort?