• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    Tabba skrev 2010-08-29 19:32:18 följande:
    Vilka som helst upp tilll v18.   Fri abort heter det.
    Ja det har vi förstått.
  • Scarlet
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:31:01 följande:
    Klart man får göra abort om man inte känner sig mogen och dyl men då gör man den inte efter halva gravidteten utan innan 14 fulla veckor då en abort bara är i ett steg och fostret fortfarande är litet. Man bör ju göra det direkt man upptäcker det där extra strecket.
    Jo men det jag vill veta ar VARFOR det ar okej att gora abort for att man inte kanner sig mogen, vill ut och festa eller vilken anledning som helst, men INTE for att det ar "fel" kon? Om man nu tar reda pa konet innan 14 veckor vilket man kan med bla moderkaksprov. Tror att manga som ar emot konsaborter inte tanker sa langt. Fri abort betyder fri abort, dvs vilken anledning som helst! Dar ingar aven "fel" kon.
  • AmandaBrun
    Plutteli skrev 2010-08-29 19:32:28 följande:
    Vet vi? Det finns rykten om det, men med tanke på att dessa aborter sker efter v. 18 uppges ju vanligen andra orsaker än kön eftersom det inte är en godkänd anledning till abort så sent.
    Många sjukhus berättar ju inte ens kön under RUL, utan endast vid specifika köns UL som görs i v. 24 ungefär, dvs när det inte är lagligt att göra abort öht annat än om barnet är dött/döende.

Vidare är det nästan omöjligt att få igenom en abort bara sådär efter v. 18 av den enkla orsaken att om man uppger medicinska orsaker som anledning till en sen abort krävs läkarutlåtande för bedömningen, och vill man få igenom det av sociala/psykiska orsaker krävs utlåtande från Kurator, så hur fan kvinnor ens skulle lyckas lura till sig abort pga kön verkar för mig i det närmsta omöjligt, och OM de faktiskt lyckas genom tex utlåtande från kurator, tja, då kanske de mår så dåligt över "fel" kön på barnet att de har giltiga skäl till abort i vilket fall?
    Jepp  men får du reda på kön vid FP i vecka 15 eller NUPP i vecka 13 så kan du bara vandra in och ta bort det på närmaste kvinnoklinik.
  • Plutteli
    HannaVirrpanna skrev 2010-08-29 18:09:24 följande:
    Du verkar rätt insatt, vet du om man kan göra "abort" i typ vecka 27 eller nånting om det är i fara för mammans liv eller att man ser att barnet inte kommer att överleva utanför kroppen? Om det är ett friskt barn så plockar man ut barnet och "får det att överleva", eller hur gör man?
    I vecka 27 om barnet inte kan överleva utanför magen får man göra abort, då krävs rejäla läkarutlåtande (vanligen från fler än en läkare) m.m för att socialstyrelsen ens skall överväga det och starka bevis för att barnet är chanslöst till ett liv. Om mammans liv ligger i fara får man avbryta graviditeten och då gör man samtidigt allt för att även barnet skall överleva, endast om man måste välja mellan mamman och barnet går mammans hälsa först.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:22:02 följande:
    Det är inte det jag strävar efter. Jag strävar efter att antalet oetiska aborter som eventuallt sker lagligt idag ska elimineras. Sedan vad människor väljer att göra olagligt skiter jag. Väljer man att olagligt abortera ett foster pga av dess kön så har jag faktiskt ingen sympati  för om aborten skulle göras på ett felaktigt sätt olagligt nånstans.
    Så du menar att det  är etiskt att ta bort ett livsdugligt foster med DS i vecka 18. Alltså ett handikappat barn?
    Vad är det för skillnad på ett barn med DS och ett annat barn? Är inte det resonemanget iså fall oetiskt om något...

Men då vet jag hur du tänker....totalt inkonsekvent.
  • AmandaBrun
    Scarlet skrev 2010-08-29 19:34:15 följande:
    Jo men det jag vill veta ar VARFOR det ar okej att gora abort for att man inte kanner sig mogen, vill ut och festa eller vilken anledning som helst, men INTE for att det ar "fel" kon? Om man nu tar reda pa konet innan 14 veckor vilket man kan med bla moderkaksprov. Tror att manga som ar emot konsaborter inte tanker sa langt. Fri abort betyder fri abort, dvs vilken anledning som helst! Dar ingar aven "fel" kon.
    Innan 14 fulla veckor är det nog inte många som kan få reda på kön. Eftersom KUB NUPP just utförs i V 13 -14 och FP görs tidigast i V 15.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:29:36 följande:
    Okej så att abortera pga kön är inte etiskt okorrekt?
    Det beror på vilken skola man bekänner sig till, jag anser inte att det är oetiskt att göra det. Du verkar enbart grunda det på "jag känner så här" och det är helt enkelt inte ett etiskt resonemang. Det är därför ganska fult att slänga in att det skulle vara oetiskt helt utan att föra ett etiskt resonemang.
    Och om en sänkning av gränsen till 14 fulla veckor skulle öka antalet illegala aborter...jaha...men vi kan ju iaf inte låta det ske lagligt? Det anser inte jag iaf.
    Du är alltså villig att offra kvinnor i illegala aborter för att du känner att det är fel att göra abort efter en godtyckligt vald vecka?! Skrikandes
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 19:36:11 följande:
    Så du menar att det  är etiskt att ta bort ett livsdugligt foster med DS i vecka 18. Alltså ett handikappat barn?
    Vad är det för skillnad på ett barn med DS och ett annat barn? Är inte det resonemanget iså fall oetiskt om något...

Men då vet jag hur du tänker....totalt inkonsekvent.
    Skillnaden mellan ett barn med DS och ett "annat" barn är att barn med DS föds med handikapp i olika svårighetsgrader som man inte kan förutsäga innan födseln. Man vet inte heller hur lång tid barnet kommer leva. Jag kan acceptera att man inte kan/vill/orkar med belastningen som ett handikappat/döende barn innebär både psykist och fysiskt. Jag anser att det finns etiska anledningar till abort vid DS.
  • Plutteli
    Gudasänd skrev 2010-08-29 18:29:03 följande:
    Precis, ni som är för abort och vill att kvinnan ska bestämma över sin egen kropp, varför vill ni inte höja abortgränsen?

Det är ju ändå era kroppar...eller...???
    Abortgränsen är bra som den är, jag tycker den är dragen enligt vetenskaplig fakta och jag kan känna som så, om en kvinna upptäcker i v. 24 att hon är gravid och under inga omständigheter vill ha barnet borde hon tillåtas avbryta graviditeten men barnet adopteras bort. Varför? Jo för ett barn som är så långt gånget överlever utanför magen, alltså är det inte längre etiskt att ta bort det eftersom det verkligen kräver att man dödar en levande varelse till skillnad från en abort i v. 14 tex.
    Kan barnet överleva utanför mammans kropp finns inte längre ett krav på att tvinga mamman vara gravid mot sin vilja, men det finns ett krav att inte döda ett levande barn, således är ju adoption det mest rimilga, men det kräver att sveriges lagar kring inhemsk adoption blir betydligt bättre.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:36:50 följande:
    Det beror på vilken skola man bekänner sig till, jag anser inte att det är oetiskt att göra det. Du verkar enbart grunda det på "jag känner så här" och det är helt enkelt inte ett etiskt resonemang. Det är därför ganska fult att slänga in att det skulle vara oetiskt helt utan att föra ett etiskt resonemang.
    Och om en sänkning av gränsen till 14 fulla veckor skulle öka antalet illegala aborter...jaha...men vi kan ju iaf inte låta det ske lagligt? Det anser inte jag iaf.
    Du är alltså villig att offra kvinnor i illegala aborter för att du känner att det är fel att göra abort efter en godtyckligt vald vecka?! Skrikandes
    Jag anser att kvinnor som aborterar pga fel kön kan få skylla sig själva ja. Dom borde aldrig ens få skaffa barn överhuvudtaget.

Men jag är väl ensam om att anse det i denna tråden är jag rädd.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!