• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 17:12:38 följande:
    Men borde man inte vilja veta varför en kvinna väljer att avsluta sin gravditet så pass sent såsom efter vecka 14? Är det något fel att utreda det?

Hur pass försenat blir det? Och hur vet vi detta?
    Nej. De enda som behöver veta varför är kvinnan och pappan till barnet. Ingen annan har med skälen att göra. Och ja, det är fel att det ska sitta statliga representanter och moralisera över varför en kvinna väljer att avbryta en graviditet på ett foster som inte ens är i närheten av att kunna leva självständigt.
  • Plutteli
    Lyckoprinsessan skrev 2010-08-29 18:41:35 följande:
    Men då måste man ju ha ett tidigt rutinultraljud också. Min bror och hans sambo kom v. 19 på första UL och det visade sig att barnet var gravt skadat. De fick klart med alla provtagningar och fick tid för abort först vecka 21. Hans fru blev tvungen att föda fram barnet efter att man tagit död på det medicinskt inne i magen.
    Det var fruktansvärt traumatiskt för dem. Kan tilläggas att barnet hade inte kunnat överleva utanför magen.
    Med ett tidigt RUL hade de sluppit mycket onödigt lidande. 
    Man kan inte ha tidigare än det är i dagsläget eftersom många skador helt enkelt inte går att se tidigare än så för att barnet är för litet tidigare.
  • Happiness
    AmandaBrun: Det du skriver säger väldigt mycket om din människosyn om du nu inte tänker på det INNAN du skriver.
  • AmandaBrun
    Plutteli skrev 2010-08-29 19:39:31 följande:
    Abortgränsen är bra som den är, jag tycker den är dragen enligt vetenskaplig fakta och jag kan känna som så, om en kvinna upptäcker i v. 24 att hon är gravid och under inga omständigheter vill ha barnet borde hon tillåtas avbryta graviditeten men barnet adopteras bort. Varför? Jo för ett barn som är så långt gånget överlever utanför magen, alltså är det inte längre etiskt att ta bort det eftersom det verkligen kräver att man dödar en levande varelse till skillnad från en abort i v. 14 tex.
    Kan barnet överleva utanför mammans kropp finns inte längre ett krav på att tvinga mamman vara gravid mot sin vilja, men det finns ett krav att inte döda ett levande barn, således är ju adoption det mest rimilga, men det kräver att sveriges lagar kring inhemsk adoption blir betydligt bättre.
    Hur resonerar man kring att ett barn som plockas ut i vecka 24 endast har en viss överlevnadsprocent?
  • AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 19:41:07 följande:
    AmandaBrun: Det du skriver säger väldigt mycket om din människosyn om du nu inte tänker på det INNAN du skriver.
    Hurdå menar du?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:40:04 följande:
    Jag anser att kvinnor som aborterar pga fel kön kan få skylla sig själva ja. Dom borde aldrig ens få skaffa barn överhuvudtaget.

Men jag är väl ensam om att anse det i denna tråden är jag rädd.
    Du verkar inte förstå att kvinnor dör dagligen i aborter inte speciellt långt från Sverige och att Sverige är hyfsat förskonat från det just för att vi har en bra abortlagstiftning. Denna vill du inskränka av skäl som endast har sin grund i dina egna känslor.

Du ser inga som helst problem med det?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Happiness
    lennartsdotter skrev 2010-08-29 19:40:28 följande:
    Nej. De enda som behöver veta varför är kvinnan och pappan till barnet. Ingen annan har med skälen att göra. Och ja, det är fel att det ska sitta statliga representanter och moralisera över varför en kvinna väljer att avbryta en graviditet på ett foster som inte ens är i närheten av att kunna leva självständigt.
    Håller med .
  • AmandaBrun
    Du anser då att man varken bör få abortera vid DS eller pga kön?
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:44:11 följande:
    Du verkar inte förstå att kvinnor dör dagligen i aborter inte speciellt långt från Sverige och att Sverige är hyfsat förskonat från det just för att vi har en bra abortlagstiftning. Denna vill du inskränka av skäl som endast har sin grund i dina egna känslor.

Du ser inga som helst problem med det?
    Jo men vad har det med saken att göra. Det är inte den illegala aborten jag är ute efter att minimera genom att sänka abortgränsen.

Om folk bestämmer sig för att abortera illegalt pga könet på bebisen så bryr jag mig som sagt inte vad som händer med dom.
  • AmandaBrun
    Eller du tycker att det är okej med abort både vid DS och om det råkar vara ett oönskat kön på bebisen?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!