• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:56:27 följande:
    Samma sak igen då, "idioti" ska bestraffas oavsett om priset vi betalar är oönskade barn eller kvinnor som dör av sepsis i en källare eller blödande i en gränd.

Och du påstår dig värna om etiken. Kräks
    Ja jag anser att människor har ett visst ansvar för sina egna liv.

Man kan inte passa upp på alla som om de vore barn.
  • AmandaBrun
    Plutteli skrev 2010-08-29 19:57:30 följande:
    Ok, men tänk efter, få som är gravida gör nupp, ännu färre gör FVP, på kvinnor under 35 avråder man tom från dessa tester eftersom missfallsrisken är högre än risken att något är fel hos barnet. OM någon nu väl gör allt det besväret bara för att veta könet, tja, då kanske fel kön är en sådan stor sak att det är en giltig orsak till abort.

De ENDA jag vet om som resonerar som så att de vill veta kön för ev. abort är kvinnor som inte har rätt till sin sexualitet, som vet att så länge de inte föder en son kommer de tvingas föda barn efter barn efter barn och som inte vågar lämna sina män. Är det verkligen schyst då att tvinga dessa föda unge efter unge för att mannen inte blir nöjd med könet? Jag tor ju inte du behöver oroa dig över nån epidemi med kvinnor som gör abort för skojs skull för att få rätt kön.
    Nej jag förstår ditt resonemang men vad är risken vid en sänkning av gränsen till 14 veckor?  Ska man verkligen kunna bara vandra in och få beviljat en abort efter 4,5 månad? Utan speciell anledning?
  • Scarlet
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:57:02 följande:
    Det är vid KUB -NUPP som man går vidare med FP-Moderkaksprov därför tog jag upp det.

Jag anser inte att man kan komma efter halva gravven och säga, nej jag vill ta bort det för jag vill ut och festa och få en beviljad abort om man vetat om sin gravditet från början. Då ska aborten ha gjorts senast vecka 14 tycker jag. När inte aborten är en förlossning av ett 2 dm välutvecklat foster.
    Jag sager ingenting om att man inte ska gora abort innan v 14. Ar det ok tycker du med att gora abort for att det ar "fel" kon om man gor det innan v14? Man kan alltsa fa reda pa konet redan i v,11 om man gor moderkaksprov. Man behover inte ha gjort KUB eller NUPP innan.

Du verkar tycka att det ar ok men fri abort (innan v.14) av alla andra anledningar an konet, ar detta riktigt? I sa fall fattar jag inte resonemanget alls.
  • Plutteli
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:41:41 följande:
    Hur resonerar man kring att ett barn som plockas ut i vecka 24 endast har en viss överlevnadsprocent?
    I v, 24 är den rätt stor, i v. 26 överlever 90% av barnen. Så?
    Vad är bäst, att tvinga mammor att föda ett barn de under inga omständiheter vill ha där chansen är stor att de skadar sig själv eller barnet, eller att erbjuda dem att avsluta graviditeten med vissa möjligheter för barnet att överleva och adopteras bort?

Med tanke på din människosyn där du hellre sänker gränsen med olagliga aborter som följd (där både barn och mamma stryker med allt som oftast) än att behålla de abortlagar vi har så misstänker jag ändå att du satsar på alternativ ett...
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:48:22 följande:
    Eller du tycker att det är okej med abort både vid DS och om det råkar vara ett oönskat kön på bebisen?

Vad snackar du om? Vem har sagt något om okej. Det är DU som tycker det är helt ok att ta bort ett fullt livsdugligt foster som tex en med Down syndrom i v 19. Du har verkligen en etisk  syn på människolivet.

I Sverige är det fri abort innan vecka 18. Vill bara påminna dig om det.
    Fri abort betyder just fri abort.

• lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:29:36 följande:
    Vilka sociala grunder anser ni kan vara grund till en sen abort?
    Det kan ju vara så att graviditeten  uppdagas relativt sent, kanske i v. 11. Med i bilden finns inte bara den gravida kvinnan utan även den eventuelle fadern. De kanske inte är helt säkra på hur de vill göra? De kanske inte är överens? Kvinnan kanske inte bara vill köra över sin partner och trava iväg och göra en abort utan hon kanske föredrar att föra en dialog med sin partner och försöka komma fram till ett beslut båda är bekväma med? I några fall kanske det leder till att man enas om abort, i andra fall kanske man bestämmer sig för att skaffa barn och i vissa kanske man inte kan komma överens men man har iaf gjort vad man kunnat för att ta ett väl övervägt beslut.
  • AmandaBrun
    Happiness skrev 2010-08-29 20:00:19 följande:

Vad snackar du om? Vem har sagt något om okej. Det är DU som tycker det är helt ok att ta bort ett fullt livsdugligt foster som tex en med Down syndrom i v 19. Du har verkligen en etisk  syn på människolivet.

I Sverige är det fri abort innan vecka 18. Vill bara påminna dig om det.
    Fri abort betyder just fri abort.

Ja så du tycker inte det är något problem om en kvinna aborterar pga fel kön på barnet,
  • AmandaBrun
    Plutteli skrev 2010-08-29 20:00:19 följande:
    I v, 24 är den rätt stor, i v. 26 överlever 90% av barnen. Så?
    Vad är bäst, att tvinga mammor att föda ett barn de under inga omständiheter vill ha där chansen är stor att de skadar sig själv eller barnet, eller att erbjuda dem att avsluta graviditeten med vissa möjligheter för barnet att överleva och adopteras bort?

Med tanke på din människosyn där du hellre sänker gränsen med olagliga aborter som följd (där både barn och mamma stryker med allt som oftast) än att behålla de abortlagar vi har så misstänker jag ändå att du satsar på alternativ ett...
    Men då kanske vi borde höja gränsen ännu mer?

Eller varför är den så bra just vid 17+6?
  • Plutteli
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:40:04 följande:
    Jag anser att kvinnor som aborterar pga fel kön kan få skylla sig själva ja. Dom borde aldrig ens få skaffa barn överhuvudtaget.

Men jag är väl ensam om att anse det i denna tråden är jag rädd.
    Ja, tack och lov är du väldigt ensam om den åsikten.
  • Plutteli
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:48:22 följande:
    Eller du tycker att det är okej med abort både vid DS och om det råkar vara ett oönskat kön på bebisen?
    Jag tycker det iaf, om aborten sker under den tid vi har just fri abort.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!