• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • lennartsdotter
    Gudasänd skrev 2010-08-29 18:29:03 följande:
    Precis, ni som är för abort och vill att kvinnan ska bestämma över sin egen kropp, varför vill ni inte höja abortgränsen?

Det är ju ändå era kroppar...eller...???

Dagens lagstiftning är rimlig eftersom den endast medger abort till foster som inte kan leva ett självständigt liv utanför kvinnan (att de kan behöva sjukvård för att överleva är en annan sak). Jag tycker absolut att vi skulle kunna införa fri abort till v. 22, men tycker att dagens lagstiftning är bra nog. Det råder ingen konflikt mellan olika individers mänskliga rättigheter. När fostret är tillräckligt utvecklat för att kunna leva självständigt utanför kvinnan uppstår däremot en sådan konflikt och då är abort inte längre aktuellt. Att avbryta graviditeten kan dock vara ett alternativ.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:46:22 följande:
    Jo men vad har det med saken att göra. Det är inte den illegala aborten jag är ute efter att minimera genom att sänka abortgränsen.

Om folk bestämmer sig för att abortera illegalt pga könet på bebisen så bryr jag mig som sagt inte vad som händer med dom.
    Inskränk lagen = med stor sannolikhet ökad illegal abort. Det är vad man kan se om man kolla på andra länder med mer restriktiv abortlagstiftning.

Det är inte bara könet som är aktuellt här utan det kan vara andra skäl som gör att man vill abortera efter vecka 14.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Happiness
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:42:38 följande:
    Hurdå menar du?
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:44:11 följande:
    Du verkar inte förstå att kvinnor dör dagligen i aborter inte speciellt långt från Sverige och att Sverige är hyfsat förskonat från det just för att vi har en bra abortlagstiftning. Denna vill du inskränka av skäl som endast har sin grund i dina egna känslor.

Du ser inga som helst problem med det?
    Hon är väl beredd att offra några stycken...det tycker hon säkert är "etiskt". Likväl som hon anser i samma andetag att det är etiskt att ta bort handikappade barn. Hon vet inte vad det är hon skriver eller så vet hon inte innebörden av ordet: etik.
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-29 19:49:26 följande:
    Inskränk lagen = med stor sannolikhet ökad illegal abort. Det är vad man kan se om man kolla på andra länder med mer restriktiv abortlagstiftning.

Det är inte bara könet som är aktuellt här utan det kan vara andra skäl som gör att man vill abortera efter vecka 14.
    Vid godtagbara skäl så beviljas en senare abort.

En sent upptäckt gravv eller fosterskador.

Väljer man att göra abort för att gubben dratt eller att man helt plötsligt fick extra räkningar en månad eller att man fått en depression eller att det råkar vara en pojke och man hellre vill ha en flicka så kan dom göra det illegalt och riskera skador om dom nu vill det. För det är idioti från början.
  • Scarlet
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:36:19 följande:
    Innan 14 fulla veckor är det nog inte många som kan få reda på kön. Eftersom KUB NUPP just utförs i V 13 -14 och FP görs tidigast i V 15.
    Du far ju lasa pa lite battre om du ska debattera. Men endast KUP/NUPP kan man INTE se konet. Baran med moderkaksprov eller fostervattensprov eller med ultralus i ett seare skede. Moderkaksprov ka man gora i v. 11.

Sen svarar du ju inte pa min fraga om varfor det ar VARRE att gora abort for att det ar "fel" kon an for att man inte kanner sig mogen for barn eller vill ut och festa?
  • Scarlet
    Plutteli skrev 2010-08-29 19:40:42 följande:
    Man kan inte ha tidigare än det är i dagsläget eftersom många skador helt enkelt inte går att se tidigare än så för att barnet är för litet tidigare.
    Inte sant. Har i England har man tva rutinultraljud, ett vid 12 veckor och ett vid 20 veckor. Manga skador gar att se redan vid 12 veckor men inte alla. Vet om nagra som fatt reda pa att barnet varit skadat vid v 12 och darmed gjort abort.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:52:07 följande:
    Vid godtagbara skäl så beviljas en senare abort.

En sent upptäckt gravv eller fosterskador.

Väljer man att göra abort för att gubben dratt eller att man helt plötsligt fick extra räkningar en månad eller att man fått en depression eller att det råkar vara en pojke och man hellre vill ha en flicka så kan dom göra det illegalt och riskera skador om dom nu vill det. För det är idioti från början.
    Samma sak igen då, "idioti" ska bestraffas oavsett om priset vi betalar är oönskade barn eller kvinnor som dör av sepsis i en källare eller blödande i en gränd.

Och du påstår dig värna om etiken. Kräks
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    Scarlet skrev 2010-08-29 19:53:05 följande:
    Du far ju lasa pa lite battre om du ska debattera. Men endast KUP/NUPP kan man INTE se konet. Baran med moderkaksprov eller fostervattensprov eller med ultralus i ett seare skede. Moderkaksprov ka man gora i v. 11.

Sen svarar du ju inte pa min fraga om varfor det ar VARRE att gora abort for att det ar "fel" kon an for att man inte kanner sig mogen for barn eller vill ut och festa?
    Det är vid KUB -NUPP som man går vidare med FP-Moderkaksprov därför tog jag upp det.

Jag anser inte att man kan komma efter halva gravven och säga, nej jag vill ta bort det för jag vill ut och festa och få en beviljad abort om man vetat om sin gravditet från början. Då ska aborten ha gjorts senast vecka 14 tycker jag. När inte aborten är en förlossning av ett 2 dm välutvecklat foster.
  • Plutteli
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:34:43 följande:
    Jepp  men får du reda på kön vid FP i vecka 15 eller NUPP i vecka 13 så kan du bara vandra in och ta bort det på närmaste kvinnoklinik.
    Ok, men tänk efter, få som är gravida gör nupp, ännu färre gör FVP, på kvinnor under 35 avråder man tom från dessa tester eftersom missfallsrisken är högre än risken att något är fel hos barnet. OM någon nu väl gör allt det besväret bara för att veta könet, tja, då kanske fel kön är en sådan stor sak att det är en giltig orsak till abort.

De ENDA jag vet om som resonerar som så att de vill veta kön för ev. abort är kvinnor som inte har rätt till sin sexualitet, som vet att så länge de inte föder en son kommer de tvingas föda barn efter barn efter barn och som inte vågar lämna sina män. Är det verkligen schyst då att tvinga dessa föda unge efter unge för att mannen inte blir nöjd med könet? Jag tor ju inte du behöver oroa dig över nån epidemi med kvinnor som gör abort för skojs skull för att få rätt kön.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!