• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:58:01 följande:
    Ja jag anser att människor har ett visst ansvar för sina egna liv.

Man kan inte passa upp på alla som om de vore barn.
    Det är ju precis det du vill att staten ska göra genom att bestämma när man får göra abort även om de faktiska skillnaderna mellan vecka 13 och vecka 17 i stort sett är irrelevanta. Det ser ut mer som ett barn i vecka 17 men det är lika lite en människa som i vecka 13. Ändå är det i din mening helt ok att abortera ett foster i vecka 13 men inte ett i vecka 17.

Men jag ger upp den här diskussionen med dig nu, att diskutera med någon som påstår sig värna om barnen men gärna låter dem hamna i en badbalja i en källare någonstans för att mamman ska straffas för att hon är "idiot" är inte värt något för mig.

Jag hoppas att någon från motståndarsidan kommer med rationella argument så att vi kan föra en vettig diskussion. Jag vet att rationella argument existerar, det är bara en fråga om att kunna plocka fram dem.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • AmandaBrun
    lennartsdotter skrev 2010-08-29 20:00:47 följande:
    Det kan ju vara så att graviditeten  uppdagas relativt sent, kanske i v. 11. Med i bilden finns inte bara den gravida kvinnan utan även den eventuelle fadern. De kanske inte är helt säkra på hur de vill göra? De kanske inte är överens? Kvinnan kanske inte bara vill köra över sin partner och trava iväg och göra en abort utan hon kanske föredrar att föra en dialog med sin partner och försöka komma fram till ett beslut båda är bekväma med? I några fall kanske det leder till att man enas om abort, i andra fall kanske man bestämmer sig för att skaffa barn och i vissa kanske man inte kan komma överens men man har iaf gjort vad man kunnat för att ta ett väl övervägt beslut.
    Jepp man får överväga och diskutera och komma fram till ett beslut som vuxna människor. Och se till att göra det inom några dagar. Varför ska man få månader med betänketid, det är en ny människa som ligger därinne och växer och utvecklas.
  • Plutteli
    Scarlet skrev 2010-08-29 19:54:51 följande:
    Inte sant. Har i England har man tva rutinultraljud, ett vid 12 veckor och ett vid 20 veckor. Manga skador gar att se redan vid 12 veckor men inte alla. Vet om nagra som fatt reda pa att barnet varit skadat vid v 12 och darmed gjort abort.
    Här väljer vi att helt enkelt göra i v. 17 ungefär eftersom de allra allra flesta skador ska gå att se då, som avsaknad av lungor, felutvecklad hjärna osv. I många andra länder har man flera RUL, här i Sverige bara ett. Men visst, vi skulle kunna införa ett extra UL i v. 12 för att se tidigare skador också, även om det är svårt att se tex om lungor eller hjärna funkar som det ska.
  • AmandaBrun
    Plutteli skrev 2010-08-29 20:06:30 följande:
    Här väljer vi att helt enkelt göra i v. 17 ungefär eftersom de allra allra flesta skador ska gå att se då, som avsaknad av lungor, felutvecklad hjärna osv. I många andra länder har man flera RUL, här i Sverige bara ett. Men visst, vi skulle kunna införa ett extra UL i v. 12 för att se tidigare skador också, även om det är svårt att se tex om lungor eller hjärna funkar som det ska.
    Mellan vecka 18-20 är väl de flesta RUL inbokade? Det är iaf den infon jag fått från min MVC
  • Plutteli
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 19:59:52 följande:
    Nej jag förstår ditt resonemang men vad är risken vid en sänkning av gränsen till 14 veckor?  Ska man verkligen kunna bara vandra in och få beviljat en abort efter 4,5 månad? Utan speciell anledning?
    Ja, det tycker jag eftersom det inte finns något i barnets utveckling som gör det mer "oetiskt" med en abort i v. 18 än i v. 14 förutom barnets storlek, och ärligt, det är ju den gravida kvinnans bekymmer hur fostret ska komma ut om man säger så.

Sänker man den fria aborten till v. 14 och sedan gör det olagligt med saker som socialstatus osv. som giltiga skäl till abort upp till v. 22 KOMMER det leda till illegala aborter, du säger dig värna om barnets liv, inser du då inte att i illegala aborter dör BÅDE mamman och barnet många gånger, eller så dör barnet i vilket fall, alt överlever med svåra svåra skador för livet. Hur är det bättre än att bibehålla de lagar vi har?
  • Plutteli
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 20:07:55 följande:
    Mellan vecka 18-20 är väl de flesta RUL inbokade? Det är iaf den infon jag fått från min MVC

Eh ja? Jag gjorde RUL med dottern i efter 17 fullgångna veckor, denna gång kommer jag gått 20 fulla veckor. Tidigaste de gör här är efter 16 fullgångna veckor, lite beroende på vilka tider som finns lediga.
  • bara lilla jag

jag tycker v 16.. 12 är för tidigt då många kanske inte hunnit reflektera över att de är gravida.. och ska man ha fri abort så måste man hinna välja att göra en abort också.. så v 16 tycker jag.. MEN det bör finnas undantag om det visar sig att man har ett barn som inte är friskt i magen som troligtvis inte kommer överleva en förlossning eller att man har en speciellt anledning till det kanske gravid vid våldtäkt osv.. då tycker jag att det ska kunna göras undantag.. men annars v 16

• Plutteli
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 20:02:18 följande:
    Men då kanske vi borde höja gränsen ännu mer?

Eller varför är den så bra just vid 17+6?
    Jag skulle inte se nått bekymmer i att helt enkelt ha helt fri abort till den övre abortgräns vi har i dag (v.22) och därefter endast efter tillstånd från socialstyrelsen om det är allvarliga fel på barnet (icke förenliga med liv).
    Kvinnor som upptäcker graviditeten riktigt sent (efter v.22) borde då erbjudas att avbryta graviditeten och adoptera bort barnet alt. behålla det rakt av.

Mest tror jag dock att just v. 18 är satt just för att vara på rejält avstånd från när barn kan överleva utanför magen för att slippa problem med kvinnor som gör fri abort i säg v. 22 på ett barn som är så utvecklat att det kan överleva på egen hand. Så på det sättet tycker jag ändå på ett plan att den lag vi har är rimlig även på denna punkt.
  • Plutteli
    bara lilla jag skrev 2010-08-29 20:17:08 följande:
    jag tycker v 16.. 12 är för tidigt då många kanske inte hunnit reflektera över att de är gravida.. och ska man ha fri abort så måste man hinna välja att göra en abort också.. så v 16 tycker jag.. MEN det bör finnas undantag om det visar sig att man har ett barn som inte är friskt i magen som troligtvis inte kommer överleva en förlossning eller att man har en speciellt anledning till det kanske gravid vid våldtäkt osv.. då tycker jag att det ska kunna göras undantag.. men annars v 16
    v16 rakt av oavsett orsak (undantaget de som har barn som inte kan överleva oavsett) eller bara för den fria aborten? (den som nu är till v. 18)
  • lennartsdotter
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 20:05:19 följande:
    Jepp man får överväga och diskutera och komma fram till ett beslut som vuxna människor. Och se till att göra det inom några dagar. Varför ska man få månader med betänketid, det är en ny människa som ligger därinne och växer och utvecklas.
    Du som säger dig värdera liv så högt, kan du inte förstå att det kan ta längre tid än ett par dagar att noga ta ett så viktigt beslut? Det är väl definitivt inget beslut som ska tas i all hast och panik?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!