• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • HannaVirrpanna
    Plutteli skrev 2010-08-29 19:35:30 följande:
    I vecka 27 om barnet inte kan överleva utanför magen får man göra abort, då krävs rejäla läkarutlåtande (vanligen från fler än en läkare) m.m för att socialstyrelsen ens skall överväga det och starka bevis för att barnet är chanslöst till ett liv. Om mammans liv ligger i fara får man avbryta graviditeten och då gör man samtidigt allt för att även barnet skall överleva, endast om man måste välja mellan mamman och barnet går mammans hälsa först.
    Tack för svar! :)
  • Queenie70
    Plutteli skrev 2010-08-29 20:00:19 följande:
    I v, 24 är den rätt stor, i v. 26 överlever 90% av barnen. Så?
    Vad är bäst, att tvinga mammor att föda ett barn de under inga omständiheter vill ha där chansen är stor att de skadar sig själv eller barnet, eller att erbjuda dem att avsluta graviditeten med vissa möjligheter för barnet att överleva och adopteras bort?

Med tanke på din människosyn där du hellre sänker gränsen med olagliga aborter som följd (där både barn och mamma stryker med allt som oftast) än att behålla de abortlagar vi har så misstänker jag ändå att du satsar på alternativ ett...
    Nu var inte frågan ställd till mig, men jag anser att man ska tvinga mamman att fullfölja graviditeten, se till att hon ej kan skada sig själv (om det så innebär 24 timmars bevakning) samt sätta in ett massivt stöd under och efter förlossningen för att kvinnans ska kunna återhämta sig efter traumat. Och jag måste ändå säga att jag tycker jag har en ganska human människosyn, och inte är jag abortmotståndare heller. Jag kan bara verkligen verkligen inte förlika mig med tanken på att man avlivar ett  livsdugligt barn i livmodern, eller utsätter barnet för extremt stor risk att dö i samband med förlossningen. Det funkar bara inte för mig. Barnet går utan tvekan före mammans rättigheter för mig där. Det finns liksom inte ens en tveksamhet.
  • Plutteli
    Queenie70 skrev 2010-08-29 21:04:00 följande:
    Nu var inte frågan ställd till mig, men jag anser att man ska tvinga mamman att fullfölja graviditeten, se till att hon ej kan skada sig själv (om det så innebär 24 timmars bevakning) samt sätta in ett massivt stöd under och efter förlossningen för att kvinnans ska kunna återhämta sig efter traumat. Och jag måste ändå säga att jag tycker jag har en ganska human människosyn, och inte är jag abortmotståndare heller. Jag kan bara verkligen verkligen inte förlika mig med tanken på att man avlivar ett  livsdugligt barn i livmodern, eller utsätter barnet för extremt stor risk att dö i samband med förlossningen. Det funkar bara inte för mig. Barnet går utan tvekan före mammans rättigheter för mig där. Det finns liksom inte ens en tveksamhet.
    Jag kan möjligen sträcka mig så långt som till att man ska försöka få mamman att hålla sig lugn och inte skada sig själv innan v. 26, därefter är ju överlevnadschansen bara marginellt mindre än för ett fullgånget barn. Kan man inte garantera det psykiska hälsan hos mamman anser jag att det är värre att tvinga henne att föda barnet än att låta henne få sin abort. Nu är dock detta extremt hypotetiskt, de flesta vet ju om sin graviditet långt innan och de fåtal som upptäcker det efter v. 22 brukar vanligen behålla barnet just för att det inte finns i deras värld heller att ta död på ett så pass utvecklat barn.
  • Queenie70
    Plutteli skrev 2010-08-29 20:11:10 följande:
    Ja, det tycker jag eftersom det inte finns något i barnets utveckling som gör det mer "oetiskt" med en abort i v. 18 än i v. 14 förutom barnets storlek, och ärligt, det är ju den gravida kvinnans bekymmer hur fostret ska komma ut om man säger så.

Sänker man den fria aborten till v. 14 och sedan gör det olagligt med saker som socialstatus osv. som giltiga skäl till abort upp till v. 22 KOMMER det leda till illegala aborter, du säger dig värna om barnets liv, inser du då inte att i illegala aborter dör BÅDE mamman och barnet många gånger, eller så dör barnet i vilket fall, alt överlever med svåra svåra skador för livet. Hur är det bättre än att bibehålla de lagar vi har?
    Jag tycker problemet är felmarginalen. För små marginaler helt enkelt. Jag tycker det verkar otroligt att man EXAKT kan veta när det indivuduella fostret har gått över till att vara barn istället. Man kan ju ljuga om en vecka eller två eller kanske 3, på hur långt gången graviditeten är exempelvis. Om det är ett rationellt exempel jag kommer med eller inte (som nån efterlyste) vet jag inte, men jag har ändå kommit att tycka att fri abort till v18 är lite för sent, med tanke på att barn kan födas och överleva några få veckor senare.
  • Queenie70

Vad det gäller ökning av illegala aborter så tänker jag så här. Det är ändå ganska gå sena aborter som görs i Sverige så det är inte drösvis av kvinnor som skulle springa iväg till en kvacksalvare eller köra upp en galge i underlivet. De som är så pass desperata eller instabila, skulle man då enligt min mening faktiskt omhänderta under graviditeten och vårda och hjälpa dem bearbeta det som de måste utstå. Sen är det visserligen så att många kvinnor världen över dör i illegala aborter, inte heller långt ifrån sverige. Dock tror jag att det är i länder och områden, där antingen levnadsstandarden är otroligt låg, alternativt där religiösa och kulturella påbud är väldigt inflytelserika. För den som lever och bor i Sverige tror jag benägenheten att riskera sitt liv och sin hälsa i en illegal abort är betydligt mindre än för en fattig ogift kvinna i Vitryssland eller i Burkina Faso. En och annan illegal sen abort skulle det kanske bli, men jag tror inte problemet kommer att bli stort alls i Sverige.

Sen om man tänker internationellt vad det gäller aborter överhuvudtaget, så kommer det ju betydligt fler komplexa faktorer in....Det kanske är bättre att bli avlivad i livmodern i vecka 27 än att födas och sättas ut till vargarna, eller att svälta ihjäl efter ett par veckor...

• Tabba
    Queenie70 skrev 2010-08-29 21:20:52 följande:
    Vad det gäller ökning av illegala aborter så tänker jag så här. Det är ändå ganska gå sena aborter som görs i Sverige så det är inte drösvis av kvinnor som skulle springa iväg till en kvacksalvare eller köra upp en galge i underlivet. De som är så pass desperata eller instabila, skulle man då enligt min mening faktiskt omhänderta under graviditeten och vårda och hjälpa dem bearbeta det som de måste utstå. Sen är det visserligen så att många kvinnor världen över dör i illegala aborter, inte heller långt ifrån sverige. Dock tror jag att det är i länder och områden, där antingen levnadsstandarden är otroligt låg, alternativt där religiösa och kulturella påbud är väldigt inflytelserika. För den som lever och bor i Sverige tror jag benägenheten att riskera sitt liv och sin hälsa i en illegal abort är betydligt mindre än för en fattig ogift kvinna i Vitryssland eller i Burkina Faso. En och annan illegal sen abort skulle det kanske bli, men jag tror inte problemet kommer att bli stort alls i Sverige.

Sen om man tänker internationellt vad det gäller aborter överhuvudtaget, så kommer det ju betydligt fler komplexa faktorer in....Det kanske är bättre att bli avlivad i livmodern i vecka 27 än att födas och sättas ut till vargarna, eller att svälta ihjäl efter ett par veckor...
      Så du tycker att v 18 är lite sent, en och annan illegal abort är inget problem ?
     Vad det det som stod i den där textmassan?

det låter ju nästan som samma icke-argument vi hört sen TS startade den här tråden.
  • Tabba

Sen är väl felmarginalen inräknad även i v22?  utan en massiv vårdinsats och en massa tur så överlever väl inget foster utanför livmodern ?

• lennartsdotter
    Queenie70 skrev 2010-08-29 21:20:52 följande:

Jag tror inte heller att kvinnor i Sverige skulle vara särskilt benägna att springa iväg till någon som sticker upp en galge i underlivet. Däremot tror jag absolut att det är möjligt att en del kvinnor istället över internet skulle försöka få tag i de läkemedel (eller andra) som i sjukvården används för att abortera foster. Ett misslyckat resultat efter en sådan grej skulle inte se lika makaber ut som en galge upp i muttan, men det skulle definitivt kunna vara lika ödesdigert. Det finns säkert de kvinnor som skulle ta sitt liv eller iaf försöka också.

En kvinna med pengar skulle antagligen åka utomlands och få sin abort utförd på ett säkert sätt. Så har vi skapat oss ett hälsoproblem för svagare bemedlade kvinnor.
  • lennartsdotter
    Queenie70 skrev 2010-08-29 21:11:08 följande:
    Jag tycker problemet är felmarginalen. För små marginaler helt enkelt. Jag tycker det verkar otroligt att man EXAKT kan veta när det indivuduella fostret har gått över till att vara barn istället. Man kan ju ljuga om en vecka eller två eller kanske 3, på hur långt gången graviditeten är exempelvis. Om det är ett rationellt exempel jag kommer med eller inte (som nån efterlyste) vet jag inte, men jag har ändå kommit att tycka att fri abort till v18 är lite för sent, med tanke på att barn kan födas och överleva några få veckor senare.
    Tja, de flesta brukar väl få graviditetens längd fastställd vid RUL? En kvinna som genomgår en abort efter i v. 18 eller senare behöver självklart fått graviditetens längd fastställd så att ljuga om hur långt gången man är lär inte funka så bra.
  • Apocalypso

Vad angår det andra när en kvinna vill göra en abort? Sköt er själv och skit i andra! Sluta slösa så mkt vårdresurser på förtidigt födda som aldrig kommer att få ett människovärdigt liv istället!

Svar på tråden Sänk abortgränsen!