Sänk abortgränsen!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Vad det gäller ökning av illegala aborter så tänker jag så här. Det är ändå ganska gå sena aborter som görs i Sverige så det är inte drösvis av kvinnor som skulle springa iväg till en kvacksalvare eller köra upp en galge i underlivet. De som är så pass desperata eller instabila, skulle man då enligt min mening faktiskt omhänderta under graviditeten och vårda och hjälpa dem bearbeta det som de måste utstå. Sen är det visserligen så att många kvinnor världen över dör i illegala aborter, inte heller långt ifrån sverige. Dock tror jag att det är i länder och områden, där antingen levnadsstandarden är otroligt låg, alternativt där religiösa och kulturella påbud är väldigt inflytelserika. För den som lever och bor i Sverige tror jag benägenheten att riskera sitt liv och sin hälsa i en illegal abort är betydligt mindre än för en fattig ogift kvinna i Vitryssland eller i Burkina Faso. En och annan illegal sen abort skulle det kanske bli, men jag tror inte problemet kommer att bli stort alls i Sverige.
Sen om man tänker internationellt vad det gäller aborter överhuvudtaget, så kommer det ju betydligt fler komplexa faktorer in....Det kanske är bättre att bli avlivad i livmodern i vecka 27 än att födas och sättas ut till vargarna, eller att svälta ihjäl efter ett par veckor...
Sen är väl felmarginalen inräknad även i v22? utan en massiv vårdinsats och en massa tur så överlever väl inget foster utanför livmodern ?
Vad angår det andra när en kvinna vill göra en abort? Sköt er själv och skit i andra! Sluta slösa så mkt vårdresurser på förtidigt födda som aldrig kommer att få ett människovärdigt liv istället!